Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-23, 09:53
  #5725
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
I så fall är markägaren med i spelet om att ha groteskt många vildsvin, han vill ha dem för jaktavgifterna. Betalar ni markägare och jägare för de trafikolyckor som sker både mänskliga och rent ekonomiska men ni får ersättning för rivna får Har inte siffrorna exakt men de är ändå relativt enstaka i relation till de intäkter ni får för att nyttja naturen.
Så du tror att det är en vinstaffär att ha vildsvin på marken som käkar upp dina grödor för att du får in ett par tusenlappar på jakträtten? Hur ser den kalkylen ut?
Citera
2013-09-23, 09:55
  #5726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Däremot kan ni gärna skjuta bort räven, den bär på dvärbandmask som kan orsaka en läskig lungsjukdom och t.o.m kan leda till döden. Den sprids från dess avföring till svamp och bär.
Den får starta på nytt sedan den saknar masken.

Räven till skillnad mot vargen fyller trots allt en funktion i naturen. Den tar mycket råttor som vi inte vi kan komma åt.
F.ö. så lär även vargen bära på mask.
Citera
2013-09-23, 10:03
  #5727
Medlem
[quote=Elohir|45370674]
Skitsnack, självklart går det att få effektiva stängsel, högre, tätare och med el och de stoppar naturligtvis vargenQUOTE]

Om jag skulle vara hästägare, vad skulle du föreslå då?
Citera
2013-09-23, 10:04
  #5728
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Har svårt att tro att några hundra Vargar ställer till så mycket problem för hela Samhällen till och med tror det är överdrifter om det hade varit 5000 Vargar i Sverige då hade jag kunnat tänka mig att det var problem.

Om länder i Afrika kan leva med både Lejon,Hyenor,Vildhundar,Leoparder,Krokodiler för att inte tala om Arga Noshörningar och Flodhästar ska inte vi då klara att leva med några hundra Vargar???

Jag har svårt att tro att du har en aning om vad du pratar om, dessutom har du ju nu på sistone visat dig vara eko-fascist, så vad du tror eller tycker har naturligtvis ingenting med verkligheten att göra utan baseras bara på din skeva/sjuka ideologi.

Vad du inte förstår är att du inte kan jämföra Sverige, med vår befolkningstäthet, våra (sedan många århundraden nedärvda) sätt att bruka och skapa vårt uppehälle ifrån landskapet och våra biotoper som samtliga är starkt påverkad av människans göranden och låtanden (det finns ingen "natur" i ordets strikta bemärkelse söder om odlingsgränsen i Sverige, ALLT är kulturlandskap) med vare sig afrika, ryssland eller jättelika nationalparker i USA. Jämförelsen låter sig inte göras, för förhållandena är inte ens i närheten av att vara desamma.

Dessutom har du inte förstått att man faktiskt JAGAR DESSA DJUR DU TAR UPP I DITT EXEMPEL, i högre eller mindre grad. Men här i Sverige skall vi alltså inte kunna jaga varg, trots att all seriös forskning visar att vi med god marginal har uppnått GBS.

Förstår du inte ens när du talar emot dig själv? Förhållanden afrika, Ryssland eller USA är inga argument, för de är inte jämförbara.
I afrika jagar man samtliga de arter du tar upp, bara om det finns ett skyddsbehov regionalt så är de fridlysta. Lejon eller hyenor i afrika är inget hållbart eller ens genomtänkt argument, för dessa jagas, både allmänt (men reglerat) och i synnerhet när de ställer till problem. "Arga" noshörningar och flodhästar (d.v.s. såna som ställer till problem) skjuts utan pardon, oavsett om de är "hotade" eller inte.
I USA så är Yellowstone Nationalpark för helvete större än hela Västmanland.
Ryssland har en befolkningstäthet som är nästan en tredjedel av våran, dessutom är den enormt ojämnt fördelad med stark förtätning i vissa regioner (mycket mer så än i Sverige) och enorma ytor som närmast är obebodda.
Skall vi göra hela södra halvan av Sverige till Nationalpark för att tillfredställa ditt vargfluktarbehov?
Citera
2013-09-23, 10:37
  #5729
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Överleva ja men jag sa ju flytta ut från Sverige det är ju inte samma sak som att bli dödad.
Har jag uppfattat dig riktigt så vill du således utvisa dina meningsmotståndare.


Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Ok visste inte att ekofashister och Nazister var samma men ok.
Du kan ju t.ex. se vad Savitri Devi ägnade sig åt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Savitri_Devi


Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Har svårt att tro att några hundra Vargar ställer till så mycket problem för hela Samhällen till och med tror det är överdrifter om det hade varit 5000 Vargar i Sverige då hade jag kunnat tänka mig att det var problem.
Nej, naturligtvis inte. Vargfluktarna "tror" inte att det blir någon skada.


Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Om länder i Afrika kan leva med både Lejon,Hyenor,Vildhundar,Leoparder,Krokodiler för att inte tala om Arga Noshörningar och Flodhästar ska inte vi då klara att leva med några hundra Vargar???
Vad har detta med sakfrågan att göra?


Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
I så fall är markägaren med i spelet om att ha groteskt många vildsvin, han vill ha dem för jaktavgifterna. Betalar ni markägare och jägare för de trafikolyckor som sker både mänskliga och rent ekonomiska men ni får ersättning för rivna får Har inte siffrorna exakt men de är ändå relativt enstaka i relation till de intäkter ni får för att nyttja naturen.
Nu har du snurrat till det för dig igen. I flera fall kan åteljakt vara det enda sättet som är möjligt att jaga på. Lägger man inte ut någon åtel så blir det ingen jakt. Står du till tjänst med att springa ut och jaga vildsvin själv?


Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Att ge tillbaka en del, att inte bara få. Det är tydligen en främmande tanke för er.
Vad bidrar vargfluktarna med? Parasiter som bara snor åt sig, för att de är fixerade med sin sin älskade hobby, att glo på dessa gulliga, mystiska, magiska skadedjur.


Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Skitsnack, självklart går det att få effektiva stängsel, högre, tätare och med el och de stoppar naturligtvis vargen. Dessutom får ni ju ersättning så vad klagar ni på. Ni hatar helt enkelt bara vargen för de 2 procent av viltet de behöver för sin överlevnad.
Det är du, och dina kumpaner som skall bekosta och sätta upp stängsel, eftersom det är ni som har som hobby att flukta på vargar. Då ska ni också bekosta kalaset. Är ni för lata och för snåla för det får ni väl snickra ihop ett runkbås på skansen där ni kan hålla till när ni behöver flukta på varg.


Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Och ni kommer inte att ge er för den sista vargen är skjuten, samma gamla snikna varghat.
Vargen finns i överflöd och är så långt från utrotning som en art kan bli.


Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
En art som balanserar djurfuanan till rimliga nivåer.
Vi behöver inte en enda skitig varg för att "balansera" bestånden.


Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Däremot kan ni gärna skjuta bort räven, den bär på dvärbandmask som kan orsaka en läskig lungsjukdom och t.o.m kan leda till döden. Den sprids från dess avföring till svamp och bär.

Den får starta på nytt sedan den saknar masken.
Gör det själv din late jävel!
Vargen kan sprida dvärgbandmask också, det vore bättre att vargen blev avskjuten för att minska risken för att sprida en dödlig sjukdom.
Citera
2013-09-23, 10:43
  #5730
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
I så fall är markägaren med i spelet om att ha groteskt många vildsvin, han vill ha dem för jaktavgifterna. Betalar ni markägare och jägare för de trafikolyckor som sker både mänskliga och rent ekonomiska men ni får ersättning för rivna får Har inte siffrorna exakt men de är ändå relativt enstaka i relation till de intäkter ni får för att nyttja naturen.

Att ge tillbaka en del, att inte bara få. Det är tydligen en främmande tanke för er.

Vad du inte tycks få in i din skalle är att jägare och markägare inte ÄGER de vilda djur som vistas på markerna. Den som har jakträtten äger rätten att jaga viltet (när så är lagligt), men har ingen äganderätt till viltet som sådant. Först när ett djur är nedlagt så ägs det av den som har jakträtten. Allt levande vilt ägs av oss alla gemensamt, d.v.s. av Svenska folket. De skador som uppstår skall alltså bäras av folket gemensamt, och när skadorna blir för stora så kan man mycket väl i demokratisk ordning bestämma sig för att utrota en art. Det är alltså inte jägarna eller markägarna som skall ersätta den som drabbas av viltolyckor, utan staten. Det är även staten som bestämmer hur mycket vilt av en viss art som skall finnas, inte jägarna eller markägarna.
Däremot får jägare lov att rycka in och utföra ideellt arbete när staten väl har bestämt att en viltstam skall begränsas eller skjutas bort, liksom det är jägare som utför eftersök av trafikskadat vilt (i princip utan ersättning). Det är jägare som står för de största viltvårdande insatserna (räknat i kronor och mantimmar) i landet. Det är jägare som tar ansvar för viltstammarna, genom att följa de direktiv som utgår ifrån staten gällande viltförvaltningen. Det är jägare som tar prover på nedlagt vilt och skickar in till SVA så att de får koll på hur stammarna mår och vilka sjukdomar/parasiter de bär på. Det är jägare som (till största delen) inventerar viltstammarna.
Vem tror du det är som är ute och jagar mårdhund, denna invasiva art som i allra högsta grad riskerar att rubba balansen i vår natur? Ett tips, det är inte "staten" eller vargkramarna (eller några andra naturromantiker) som sköter arbetet med att hålla undan mårdhunden, utan det är jägare, på helt ideell basis!!!
Dessutom så kostar varje kg viltkött i våra frysar en enorm summa om man skall räkna alla omkostnader, avsevärt mycket mer än det kostar att köpa industrikött, så inte sjutton är det för det ekonomiska som de flesta jagar utan just för att man är intresserad av viltvård och känner stolthet över att själv kunna sätta mat på bordet.

Är det någon grupp som ger tillbaks mer än de får så är det jägarna. Vad har DU gjort, förutom att tycka en massa skit och anklaga jägare för en massa saker baserat på din okunskap och dina fördomar?

Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Skitsnack, självklart går det att få effektiva stängsel, högre, tätare och med el och de stoppar naturligtvis vargen. Dessutom får ni ju ersättning så vad klagar ni på. Ni hatar helt enkelt bara vargen för de 2 procent av viltet de behöver för sin överlevnad.

Och ni kommer inte att ge er för den sista vargen är skjuten, samma gamla snikna varghat.
En art som balanserar djurfuanan till rimliga nivåer.

Däremot kan ni gärna skjuta bort räven, den bär på dvärbandmask som kan orsaka en läskig lungsjukdom och t.o.m kan leda till döden. Den sprids från dess avföring till svamp och bär.

Den får starta på nytt sedan den saknar masken.

Klart det går att stängsla in så att vargen inte kommer åt.
Problemet är bara att det kostar en enorm summa pengar och arbete om alla djurbesättningar i Sverige skall skyddas på det sättet.
- Vem skall betala för det?
- Är det inte de som vill ha varg som borde betala för det i såna fall?

Ännu viktigare än den ekonomiska frågan är vem som vill bedriva djuruppfödning på de villkoren?
- Vem vill ha sina djur instängslade i en Kumla-bunker?
- Vad skulle denna instängsling innebära för vår allemansrätt?
- Vad skulle instängslingen innebära för våra öppna landskap och deras naturvärden?
- Vad skulle instängslingen innebära för allt det vilt som antingen kommer innestängas eller utestängas från dessa enorma hagmarker som skall instängslas som Fort Knox?
- Vad skall man göra med det kulturhistoriskt livsviktiga om än marginella ur ett nationalekonomiskt perspektiv fäbodbruket (fäbodbruket är i alla fall inte mer marginellt än renhållningen)?


Vad gäller att utrota rävstammen så visar det bara på vad för kategori av vargkramare du tillhör. Du är inte intresserad av ekologi, du är bara intresserad av vargen specifikt, antagligen p.g.a. av dess magiska och mytiska kulturhistoriska associationer. Du är alltså en enkelspårig naturromantiker som tror att just vargen har någon särställning.

Visst behöver det skjutas mycket mer räv än vad som görs, av viltvårdsskäl, men någon utrotning behövs inte. Räven går hårt åt marklevande fågel och annat småvilt, skogs- och fälthönsen t.ex. har det tillräckligt svårt i vårt kulturlandskap som det är, och en alltför stark rävstam (vilket vi har nu, åtminstone i stora områden av landet) gör att småviltet krymper till marginellt hållbara stammar.

Men de rävar som skjuts, de skjuts av just jägare (dessa "marodörer" som du tycker så illa om!), och de skjuts just för att det är en viltvårdande åtgärd, inte för att det ger någon avkastning till jägaren (handeln med päls är ytterst marginell).

Dessutom är det en välgärning för rävstammen att hålla den nere, eftersom det är just täta stammar av räv som gör att sjukdomar kan spridas mellan populationerna. Rävskabben bryter ut när det är alltför gott om räv, inte annars.

Samma resonemang kan göras om t.ex. kråkfåglar, de är också starka predatorer på småvilt (framförallt ungar). Det behöver jagas betydligt mer kråkfågel i Sverige. Men faktum är att de kråkfåglar som skjuts, de skjuts av just jägare, som lägger ner tid och arbete helt ideellt för att hålla nere populationerna.

Det är inte några vargkramare som är ute och håller nere stammarna av räv eller kråkfågel, så du borde väl vara den siste som uttalar dig om vad jägare borde och inte borde göra. Ta ditt ansvar själv, och gör någonting istället för att sitta bakom ett tangentbord och tycka en massa osubstantierat dravel!

De som gapar högst om naturvärden är de som bara är ute och "tittar och njuter" av naturen. Arbetet med att vårda flora och fauna det utförs av helt andra personer, oftast helt ideellt. Dessa personer är alltsomoftast just jägare, några vargfluktare utrustade med andra verktyg än termos, kamera och kikare, det ser man aldrig i skogen!
__________________
Senast redigerad av Revolverman 2013-09-23 kl. 10:50.
Citera
2013-09-23, 12:07
  #5731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman
Jag har svårt att tro att du har en aning om vad du pratar om, dessutom har du ju nu på sistone visat dig vara eko-fascist, så vad du tror eller tycker har naturligtvis ingenting med verkligheten att göra utan baseras bara på din skeva/sjuka ideologi.

Vad du inte förstår är att du inte kan jämföra Sverige, med vår befolkningstäthet, våra (sedan många århundraden nedärvda) sätt att bruka och skapa vårt uppehälle ifrån landskapet och våra biotoper som samtliga är starkt påverkad av människans göranden och låtanden (det finns ingen "natur" i ordets strikta bemärkelse söder om odlingsgränsen i Sverige, ALLT är kulturlandskap) med vare sig afrika, ryssland eller jättelika nationalparker i USA. Jämförelsen låter sig inte göras, för förhållandena är inte ens i närheten av att vara desamma.

Dessutom har du inte förstått att man faktiskt JAGAR DESSA DJUR DU TAR UPP I DITT EXEMPEL, i högre eller mindre grad. Men här i Sverige skall vi alltså inte kunna jaga varg, trots att all seriös forskning visar att vi med god marginal har uppnått GBS.

Förstår du inte ens när du talar emot dig själv? Förhållanden afrika, Ryssland eller USA är inga argument, för de är inte jämförbara.
I afrika jagar man samtliga de arter du tar upp, bara om det finns ett skyddsbehov regionalt så är de fridlysta. Lejon eller hyenor i afrika är inget hållbart eller ens genomtänkt argument, för dessa jagas, både allmänt (men reglerat) och i synnerhet när de ställer till problem. "Arga" noshörningar och flodhästar (d.v.s. såna som ställer till problem) skjuts utan pardon, oavsett om de är "hotade" eller inte.
I USA så är Yellowstone Nationalpark för helvete större än hela Västmanland.
Ryssland har en befolkningstäthet som är nästan en tredjedel av våran, dessutom är den enormt ojämnt fördelad med stark förtätning i vissa regioner (mycket mer så än i Sverige) och enorma ytor som närmast är obebodda.
Skall vi göra hela södra halvan av Sverige till Nationalpark för att tillfredställa ditt vargfluktarbehov?
Afrika har väl ofta högre befolkningstäthet än Sverige?

Klart att dem måste skjuta av Lejon och sådant om dem blir väldigt många jag har aldrig sagt att vi inte ska skjuta varg alls men 170 tycker jag är för lite.

Sedan sa jag Afrika jag nämde aldrig Usa eller Ryssland.
Citera
2013-09-23, 12:16
  #5732
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Har jag uppfattat dig riktigt så vill du således utvisa dina meningsmotståndare.


Du kan ju t.ex. se vad Savitri Devi ägnade sig åt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Savitri_Devi


Nej, naturligtvis inte. Vargfluktarna "tror" inte att det blir någon skada.


Vad har detta med sakfrågan att göra?


Nu har du snurrat till det för dig igen. I flera fall kan åteljakt vara det enda sättet som är möjligt att jaga på. Lägger man inte ut någon åtel så blir det ingen jakt. Står du till tjänst med att springa ut och jaga vildsvin själv?


Vad bidrar vargfluktarna med? Parasiter som bara snor åt sig, för att de är fixerade med sin sin älskade hobby, att glo på dessa gulliga, mystiska, magiska skadedjur.


Det är du, och dina kumpaner som skall bekosta och sätta upp stängsel, eftersom det är ni som har som hobby att flukta på vargar. Då ska ni också bekosta kalaset. Är ni för lata och för snåla för det får ni väl snickra ihop ett runkbås på skansen där ni kan hålla till när ni behöver flukta på varg.


Vargen finns i överflöd och är så långt från utrotning som en art kan bli.


Vi behöver inte en enda skitig varg för att "balansera" bestånden.


Gör det själv din late jävel!
Vargen kan sprida dvärgbandmask också, det vore bättre att vargen blev avskjuten för att minska risken för att sprida en dödlig sjukdom.
Ni har missuppfattat mig jag menade att det var trevligar med en Varg än han det betyder inte att han ska kastas ut eller skjutas eller något.

Jag är säker på att du tycker din hund är trevligare än många människor.
Citera
2013-09-23, 12:16
  #5733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Afrika har väl ofta högre befolkningstäthet än Sverige?

Klart att dem måste skjuta av Lejon och sådant om dem blir väldigt många jag har aldrig sagt att vi inte ska skjuta varg alls men 170 tycker jag är för lite.

Sedan sa jag Afrika jag nämde aldrig Usa eller Ryssland.
Du kanske redan sagt det. Men vad baserar du ditt tyckande på i detta fallet?
Citera
2013-09-23, 14:07
  #5734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Däremot kan ni gärna skjuta bort räven, den bär på dvärbandmask som kan orsaka en läskig lungsjukdom och t.o.m kan leda till döden. Den sprids från dess avföring till svamp och bär.

Den får starta på nytt sedan den saknar masken.

Med den retoriken så är inte heller vargen existensberättigad då den också kan bära på dvärgbandmask.

Du hatar jägare över allt annat och finner dom som en förstörande kraft i naturen. Samtidigt vill du ändå dock ha en jägarkår som ska utrota vissa arter då de kan bära på smittsamma sjukdomar, men samtidigt ska andra arter som kan bära på samma sjukdomar sparas. Hur ska du ha det egentligen?
Citera
2013-09-23, 15:59
  #5735
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Afrika har väl ofta högre befolkningstäthet än Sverige?

Klart att dem måste skjuta av Lejon och sådant om dem blir väldigt många jag har aldrig sagt att vi inte ska skjuta varg alls men 170 tycker jag är för lite.

Sedan sa jag Afrika jag nämde aldrig Usa eller Ryssland.

Är du så dum, eller simulerar du? Afrika har om något ännu större variation vad gäller populationstäthet, med extremt tät befolkning i vissa områden och extremt "folktomt" i andra områden. Jag kan garantera att inne i Kapstaden är det väldigt gott om folk, och väldigt ont om lejon, så det är ju inte där som kunskapen finns om hur många lejon som är "lagom"!
Vem tror du det är som bestämmer vad som är "väldigt många" lejon i Afrika? Tror du det är någon värnarorganisation som sätter gränsen för vad som får skjutas?

Du får tycka vad du vill, men när ditt tyckande bara baseras på just att du tycker saker så tycker jag att ditt tyckande är tämligen ointressant som debattunderlag.

Nej, du nämnde inte USA eller Ryssland i detta inlägg, det är i andra inlägg som dessa har har kastats fram som exempel på hur bra det är med varg..., tycket dock det var lika bra att stämma i bäcken, eftersom ditt exempel med lejon i Afrika var så korkat så väntade jag bara att någon skulle klämma i med: "men i Ryssland, eller Yellowstone, där minsann..."

Fakta, och det enda du egentligen behöver veta, är att det inte går att jämföra ett område med ett annat. Vargfrågan och vargproblemen i Sverige är inte nationella (i lappland finns knappt några vargar alls, inte i Stockholm heller), det handlar om regionala och lokala problem, och då är det där de skall hanteras, inte i Stockholm eller Bryssel!
Citera
2013-09-23, 17:34
  #5736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman
Är du så dum, eller simulerar du? Afrika har om något ännu större variation vad gäller populationstäthet, med extremt tät befolkning i vissa områden och extremt "folktomt" i andra områden. Jag kan garantera att inne i Kapstaden är det väldigt gott om folk, och väldigt ont om lejon, så det är ju inte där som kunskapen finns om hur många lejon som är "lagom"!
Vem tror du det är som bestämmer vad som är "väldigt många" lejon i Afrika? Tror du det är någon värnarorganisation som sätter gränsen för vad som får skjutas?

Du får tycka vad du vill, men när ditt tyckande bara baseras på just att du tycker saker så tycker jag att ditt tyckande är tämligen ointressant som debattunderlag.

Nej, du nämnde inte USA eller Ryssland i detta inlägg, det är i andra inlägg som dessa har har kastats fram som exempel på hur bra det är med varg..., tycket dock det var lika bra att stämma i bäcken, eftersom ditt exempel med lejon i Afrika var så korkat så väntade jag bara att någon skulle klämma i med: "men i Ryssland, eller Yellowstone, där minsann..."

Fakta, och det enda du egentligen behöver veta, är att det inte går att jämföra ett område med ett annat. Vargfrågan och vargproblemen i Sverige är inte nationella (i lappland finns knappt några vargar alls, inte i Stockholm heller), det handlar om regionala och lokala problem, och då är det där de skall hanteras, inte i Stockholm eller Bryssel!
Förmodligen är det regeringen i landet som bestämmer det så klart.

Har vi en regering i landet så ska den väl vara med och bestämma även om den sitter i Stockholm eller i Kiruna tycker ni inte om regeringen får ni väl rösta bort den.

Varför är det så korkat att jämföra med Lejon i Afrika boskapsägare där har väl säkert mycket större problem med rovdjur än vi har här,händer ju även ganska ofta att folk dör av krokodilangrepp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback