Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-03, 23:44
  #133
Medlem
esants avatar
En annan paradox är ju:

"Man kan inte veta någonting."

Här ligger inte felet i sig i språket utan att man för att hävda att man inte kan veta något faktiskt måste ha kommit fram till diverse saker att hålla för sanningar.
Citera
2015-09-03, 23:46
  #134
Medlem
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
En annan paradox är ju:

"Man kan inte veta någonting."

Här ligger inte felet i sig i språket utan att man för att hävda att man inte kan veta något faktiskt måste ha kommit fram till diverse saker att hålla för sanningar.

Fast är det verkligen så? Man kommer fram till att det inte finns någonting som är helt säkert i världen, men varifrån fick man idén att något i världen skulle vara helt säkert? Från språket.
Citera
2015-09-03, 23:54
  #135
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Fast är det verkligen så? Man kommer fram till att det inte finns någonting som är helt säkert i världen, men varifrån fick man idén att något i världen skulle vara helt säkert? Från språket.

Det kanske stämmer. Men kan man alls filosofera om hur mycket eller lite man kan så att säga veta utan ett språk?
Citera
2015-09-03, 23:57
  #136
Medlem
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Det kanske stämmer. Men kan man alls filosofera om hur mycket eller lite man kan så att säga veta utan ett språk?

Nej. Det är språkets paradox. Det verkar utvidga saker och ting men kan lika gärna sägas begränsa dem just genom sin funktion att definiera dem. En stor del av Nietzsches filosofi handlar om det.
Citera
2015-09-04, 00:06
  #137
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Nej. Det är språkets paradox. Det verkar utvidga saker och ting men kan lika gärna sägas begränsa dem just genom sin funktion att definiera dem. En stor del av Nietzsches filosofi handlar om det.

Jo precis. Faktiskt behöver man inte gå ens så långt som till att argumentera mot påståendet "man kan inte veta någonting" med att personen i fråga måste ha baserat sitt uttalande på diverse antagna sanningar. Det är ju nämligen så att bara det faktum att han eller hon ens valde att göra uttalandet visar att h*n tog för givet att det fanns någon som skulle kunna förstå innebörden av de ord som ingick i meningen. Varför annars tala?
__________________
Senast redigerad av esant 2015-09-04 kl. 00:19.
Citera
2016-01-29, 16:06
  #138
Medlem
Jimmdos avatar
En intressant paradox som har med språkets oklarheter att göra är "Den flintskallige mannen" av Eubulides, som lyder:

"Det är självklart att en man med tjockt hår på huvudet inte är flintskallig. Om han tappar ett enda hårstrå kommer det inte att göra honom flintskallig. Förlusten av ett enda hårstrå kan aldrig förvandla en icke-skallig man till en flintskallig man. Så ingen kan någonsin bli flintskallig."

I centrum om paradoxen ligger alltså konceptet oklarhet. Den flintskallige mannen vilar på oklarheten i ordet "flintskallig". En liknande paradox med samma koncept är s.k. "högen".

Vad anser ni om denna paradox och tror ni det finns någon lösning?
Citera
2017-03-07, 21:14
  #139
Medlem
Jag och min kompis kom på en bra paradox för ett tag sedan. Vi kan kalla honom Erik

Om jag gifter mig med Eriks mamma så blir jag ju Eriks styvfader, men om Erik gifter sig också med min mamma. Vad blir det då mellan mig och Erik?

mvh
Citera
2017-03-08, 01:10
  #140
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Back2Yolo
Jag och min kompis kom på en bra paradox för ett tag sedan. Vi kan kalla honom Erik

Om jag gifter mig med Eriks mamma så blir jag ju Eriks styvfader, men om Erik gifter sig också med min mamma. Vad blir det då mellan mig och Erik?

mvh

Han blir ju din styvfader också, och ni är båda varandras styvsöner på samma gång.
Citera
2017-03-10, 23:20
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Han blir ju din styvfader också, och ni är båda varandras styvsöner på samma gång.

Jo men det måste ju finnas ett namn för det
Citera
2017-03-10, 23:38
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Back2Yolo
Jo men det måste ju finnas ett namn för det

Jag tror inte ingiftesförhållandet ifråga är så vanligt att det funnits anledning att hitta på ett särskilt ord för det, men ni kan ju alltid kalla er "korsstyvlingar" eller något sådant om ni har lust att berika språket.
Citera
2017-03-11, 01:15
  #143
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Back2Yolo
Jo men det måste ju finnas ett namn för det

Ja: "Motherfuckers".

Nej men allvarligt, klart det inte måste. Finns massor det inte finns namn på för att det är så ovanligt.


Det blir ännu roligare sedan när ni båda får barn med era vänners morsor. Då blir du bror till din väns son och han bror till din. Vad kallas det?

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback