2007-01-10, 12:49
Medlem
Jag har ett Intel-moderkort med dubbla intergrerade gigabitkort. Mitt problem är att min dist endast hittar det ena kortet. Den enda fundering jag har på att lösa problemet är att någon parameter måste in i GRUB confen vid uppstart så systemet kan skilja korten åt. Tyvärr har jag ingen aning om hur . Tacksam för hjälp/förslag!

(den dist jag använder är Trustix 2.2 med en 2.4 kärna (bygger på redhat)).
Citera
2007-01-10, 13:07
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThuleRAGNAR
Jag har ett Intel-moderkort med dubbla intergrerade gigabitkort. Mitt problem är att min dist endast hittar det ena kortet. Den enda fundering jag har på att lösa problemet är att någon parameter måste in i GRUB confen vid uppstart så systemet kan skilja korten åt. Tyvärr har jag ingen aning om hur . Tacksam för hjälp/förslag!

(den dist jag använder är Trustix 2.2 med en 2.4 kärna (bygger på redhat)).

Du måste nog konfigurera korten i BIOS först. De moderkort som har dubbla moderkort har ofta stöd för redundanta nätverkskort och de kan ställas in på lite olika sätt, t.ex i trunkläge vilket innebär att du bara ser ett kort i disten, men trafiken körs över två kort parallellt eller felredundant.

Vill du köra korten som två separata nätverkskort så måste du alltså konfigurera det i BIOS eller i nwram i LOM.
Citera
2007-01-10, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Du måste nog konfigurera korten i BIOS först. De moderkort som har dubbla moderkort har ofta stöd för redundanta nätverkskort och de kan ställas in på lite olika sätt, t.ex i trunkläge vilket innebär att du bara ser ett kort i disten, men trafiken körs över två kort parallellt eller felredundant.

Vill du köra korten som två separata nätverkskort så måste du alltså konfigurera det i BIOS eller i nwram i LOM.

Okey, tack! Ska rumla runt lite i BIOS och se om jag hittar något. Har inte riktigt tänkt så långt som du gjorde
Citera
2007-02-12, 21:44
Medlem
Har fortfarande inte lyckats knäcka denna nöt så jag bumpar upp tråden och hoppas någon kan finna svaret åt mig.
Citera
2007-02-12, 22:05
Medlem
blueCommands avatar
Hur kollar du om korten finns?

Kolla ifconfig -a om du inte redan har gjort det.
Gbit för intel heter e1000, testat att modprobe:a den?
Citera
2007-02-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Hur kollar du om korten finns?

Kolla ifconfig -a om du inte redan har gjort det.
Gbit för intel heter e1000, testat att modprobe:a den?

Nix, det andra kortet finns inte med i ifconfig. Du har helt rätt i att modulen som används är e1000, som alltså används till det ena kortet - jag vill gärna få burken att använda det till det andra kortet

Output från dmesg:
Intel(R) PRO/1000 Network Driver - version 5.7.6-k1
Copyright (c) 1999-2004 Intel Corporation.
e1000: eth0: e1000_probe: Intel(R) PRO/1000 Network Connection
e1000: eth0: e1000_watchdog: NIC Link is Up 100 Mbps Full Duplex
Citera
2007-02-14, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThuleRAGNAR
Nix, det andra kortet finns inte med i ifconfig. Du har helt rätt i att modulen som används är e1000, som alltså används till det ena kortet - jag vill gärna få burken att använda det till det andra kortet

Vad säger lspci -v då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in