2007-01-09, 21:26
Moderator
Semesters avatar
Jag ska söka ett jobb där det är ett plus om man "är stabil med Linux".
Jag kan Unix rätt bra. Har aldrig varken använt eller sett Linux. Jag har dock förstått att Linux bygger på Unix. Men hur pass lika är de idag.
Kan jag skriva att jag kan Unix och således klarar av Linux också?
Citera
2007-01-09, 21:36
Bannlyst
Kan du Unix bra så kommer du inte att ha några problem att lära dig Linux. Det är trots allt en Unix-klon. Skillnaderna är väl mest i själva källkoden.
Citera
2007-01-09, 21:38
Moderator
Semesters avatar
Grymt, tack så mycket.
Citera
2007-01-09, 21:41
Moderator
Semesters avatar
En följdfråga. Jag har använt Unix på universitetets datorer och gillat det så mycket att jag skulle vilja ha det på datorn hemma. Men går det att ha två operativsystem på en dator?
Citera
2007-01-09, 21:46
Medlem
du kan bara ha ett operativsystem igång åt gången, som har kontrollen över hårdvaran.

Alternativen är att starta om datorn vid varje byte (och välja OS i uppstarten) eller att använda något program i stil med vmware.

Linux är inte unix, men väldigt likt i mycket. Nu är det väldigt svårt att säga vad som menas med "Linux vana".

Men det är väl bara att använda nått skal som du gillar. Bash och zsh finns till linux...
Citera
2007-01-09, 22:05
Medlem
phreakdentas avatar
Flyttad från Övriga dator och IT-diskussioner till Opensource.
/pd
Citera
2007-01-09, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
En följdfråga. Jag har använt Unix på universitetets datorer och gillat det så mycket att jag skulle vilja ha det på datorn hemma. Men går det att ha två operativsystem på en dator?
Ja, Linux har utmärkt stöd för dualboot. Se bara till att installera Linux efter du har installerat Unix/BSD/Windows.
Citera
2007-01-11, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester

Haha, du har exakt samma anledning som gjorde att jag installerade Linux hemma. Hade börjat på KTH och var mer eller mindre tvungen att använda arbetsstationer med Solaris för att göra mina datorlabbar. I början var det klurigt, men ju mer jag använde dem, desto mer tyckte jag om dem. Den naturliga frågan var då om det fanns något liknande system för vanliga PC-datorer. Jag blev rekommenderad att prova Linux. Och på den vägen är det...

Ja, man kan ha två (eller ännu fler) operativsystem på datorn samtidigt, dock inte igång samtidigt*. Man installerar dem på olika partitioner och väljer vilket man vill köra när datorn startar.

*= Man kan köra flera operativsystem samtidigt om man använder en virtuell maskin som t.ex. VMware. Det är dock fortfarande bara ett OS som har riktig kontroll av datorn, de andra körs i virtuella maskiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in