Citat:
Ursprungligen postat av Semester
En följdfråga. Jag har använt Unix på universitetets datorer och gillat det så mycket att jag skulle vilja ha det på datorn hemma. Men går det att ha två operativsystem på en dator?
Haha, du har exakt samma anledning som gjorde att jag installerade Linux hemma. Hade börjat på KTH och var mer eller mindre tvungen att använda arbetsstationer med Solaris för att göra mina datorlabbar. I början var det klurigt, men ju mer jag använde dem, desto mer tyckte jag om dem. Den naturliga frågan var då om det fanns något liknande system för vanliga PC-datorer. Jag blev rekommenderad att prova Linux. Och på den vägen är det...
Ja, man kan ha två (eller ännu fler) operativsystem på datorn samtidigt, dock inte igång samtidigt*. Man installerar dem på olika partitioner och väljer vilket man vill köra när datorn startar.
*= Man kan köra flera operativsystem samtidigt om man använder en virtuell maskin som t.ex. VMware. Det är dock fortfarande bara ett OS som har riktig kontroll av datorn, de andra körs i virtuella maskiner.