Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-01-09, 12:39
  #1
Medlem
k1ng3ns avatar
Hur kan det vara så att folk att som jobbar i klädbutiker oftast är så dryga?
Hur kan någon som jobbar i ett serviceyrke tro att dom har någon rätt att döma folk? Jag upplever det ofta när jag går in i en butik att dom som jobbar där mer bryr sig om att vara fräscha än att hjälpa folk som vill handla.
Innan nyårshelgen skulle jag köpa en ljus skjorta i en likte finare klädbutik i gbg och frågade då en i personalen (man i 45-50 års åldern) om hjälp. Han hade ingen i önskad färg och frågade vad jag skulle ha den till? Jag svarade att jag skulle ha den till en vit linnekostym och fick som svar. -Det är inte direkt årstid för det nu va? Han sa det utan någonsomhelst charm utan bara rent nedvärderande. Vem tror han att han är? Det är ofta man känner sig obekväm och och ovälkommen i klädbutiker. Det handlar nu inte bara och finare butiker utan även upplevt detta i h&m butiker.

Var i Australien i somras och där var personalen överhjälpsamma när man kom in i en butik. I början var ju detta ovant och lite konstigt men efter ett litet tag så kom man in i det och det var mycket trevligt att känna sig omktyckt när man handlade av dom.

Har ni upplevt det likadant eller är jag överkänslig?
Citera
2007-01-09, 12:49
  #2
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1ng3n
Hur kan det vara så att folk att som jobbar i klädbutiker oftast är så dryga?
Hur kan någon som jobbar i ett serviceyrke tro att dom har någon rätt att döma folk? Jag upplever det ofta när jag går in i en butik att dom som jobbar där mer bryr sig om att vara fräscha än att hjälpa folk som vill handla.
Innan nyårshelgen skulle jag köpa en ljus skjorta i en likte finare klädbutik i gbg och frågade då en i personalen (man i 45-50 års åldern) om hjälp. Han hade ingen i önskad färg och frågade vad jag skulle ha den till? Jag svarade att jag skulle ha den till en vit linnekostym och fick som svar. -Det är inte direkt årstid för det nu va? Han sa det utan någonsomhelst charm utan bara rent nedvärderande. Vem tror han att han är? Det är ofta man känner sig obekväm och och ovälkommen i klädbutiker. Det handlar nu inte bara och finare butiker utan även upplevt detta i h&m butiker.

Var i Australien i somras och där var personalen överhjälpsamma när man kom in i en butik. I början var ju detta ovant och lite konstigt men efter ett litet tag så kom man in i det och det var mycket trevligt att känna sig omktyckt när man handlade av dom.

Har ni upplevt det likadant eller är jag överkänslig?

Nope, tyvärr är inte detta ovanligt. Senast var för mig när jag skulle köpa en kostym för nyår. Hittade storlekar 56 och 60, men 56 var för liten och 60 var perfekt i byxor men för liten kavaj. Frågade om det var så att det fanns någon 58, fick till svar "Men du får väl gå ner lite i vikt så passar en 56:a"
Citera
2007-01-09, 13:25
  #3
Medlem
aldrig varit med om.
Citera
2007-01-09, 13:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k1ng3n
Hur kan det vara så att folk att som jobbar i klädbutiker oftast är så dryga?
Hur kan någon som jobbar i ett serviceyrke tro att dom har någon rätt att döma folk? Jag upplever det ofta när jag går in i en butik att dom som jobbar där mer bryr sig om att vara fräscha än att hjälpa folk som vill handla.
Innan nyårshelgen skulle jag köpa en ljus skjorta i en likte finare klädbutik i gbg och frågade då en i personalen (man i 45-50 års åldern) om hjälp. Han hade ingen i önskad färg och frågade vad jag skulle ha den till? Jag svarade att jag skulle ha den till en vit linnekostym och fick som svar. -Det är inte direkt årstid för det nu va? Han sa det utan någonsomhelst charm utan bara rent nedvärderande. Vem tror han att han är? Det är ofta man känner sig obekväm och och ovälkommen i klädbutiker. Det handlar nu inte bara och finare butiker utan även upplevt detta i h&m butiker.

Var i Australien i somras och där var personalen överhjälpsamma när man kom in i en butik. I början var ju detta ovant och lite konstigt men efter ett litet tag så kom man in i det och det var mycket trevligt att känna sig omktyckt när man handlade av dom.

Har ni upplevt det likadant eller är jag överkänslig?


Vet inte om du är överkänslig i detta fallet? Kanske.
Personligen blir jag bara glad över alla små "tillrättaviselser" vad gäller kläder och mig, då jag i det närmaste har noll koll på vad som är på modet och i övrigt passande. Tänk på att de som arbetar i dylika affärer är ganska så modestyrda.....och med tiden blir de, ovanpå detta, säkert också yrkesskadade
Tror inte du ska behöva ta illa upp över deras bemötande, snarare tvärtom- de vill dig förmodligen bara väl
Citera
2007-01-09, 13:45
  #5
Medlem
Giggis avatar
Kunden har alltid rätt som det så fint heter! Jag har själv jobbat i butik och skulle aldrig få för mig att bemöta en kund på ett dåligt sätt hur jobbiga eller dryga de än var. Då får man allt bita ihop och kräka av sig när dörren slår igen bakom dem. Har man valt ett serviceyrke får man uppföra sig. Oavsett om man är butiksbiträde, servitris, taxichaufför eller något annat.

Går jag in i en butik där jag inte får ett hej, en blick eller ett leende kommer jag med största sannolikhet inte att handla där.
Citera
2007-01-09, 13:59
  #6
Avstängd
Det beror hur stor butiken är i många fall. I en liten mindre butik brukar de ha koll och vara uppmärksamma om någon behöver hjälp.
Citera
2007-01-09, 14:23
  #7
Medlem
BSOs avatar
Har aldrig varit med om det faktiskt... Fast å andra sidan köper jag inte kläder från finare ställen. Jag shoppar från nätet eller H&M.
Citera
2007-01-09, 14:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Nope, tyvärr är inte detta ovanligt. Senast var för mig när jag skulle köpa en kostym för nyår. Hittade storlekar 56 och 60, men 56 var för liten och 60 var perfekt i byxor men för liten kavaj. Frågade om det var så att det fanns någon 58, fick till svar "Men du får väl gå ner lite i vikt så passar en 56:a"


Den butik jag handlar i hade erbjudit sig att sy in den för perfekt passform, men visst finns det människor som är dryga övarallt i samhället, sen att vissa av dem hamnar i serviceyrken är bara beklagligt.
Citera
2007-01-09, 16:31
  #9
Medlem
Ofrisks avatar
I Sverige händer det där alla ibland, brukar lösa sej på ett par sekunder om dom märker att du ska handla mycket. Fattar inte att dom orkar.
Handlar man exklusiva kläder utomlands händer det aldrig!
En del finare butiker bjuder tillochmed på skumpa i dörren
Citera
2007-01-09, 19:44
  #10
Medlem
swecows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortoriello
Personligen blir jag bara glad över alla små "tillrättaviselser" vad gäller kläder och mig, då jag i det närmaste har noll koll på vad som är på modet och i övrigt passande.


Fast det är ganska stor skillnad på att få veta att man är för fet för en 56:a och att få en liten "tillrättaviselse" (skulle nog hellre kalla det hjälp) av personalen när man efter bästa förmåga försöker para ihop skjorta och slips och ser allmänt felplacerad ut där man står i butiken
Citera
2007-01-09, 22:53
  #11
Medlem
k1ng3ns avatar
Ok lite väl diplomatiskt uttryckt i mitt försa inlägg kanske. Menar mer att dom flesta biträden ser ner på en känns det ofta som.
Citera
2007-01-10, 10:57
  #12
Medlem
KG_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ofrisk
I Sverige händer det där alla ibland, brukar lösa sej på ett par sekunder om dom märker att du ska handla mycket. Fattar inte att dom orkar.
Handlar man exklusiva kläder utomlands händer det aldrig!
En del finare butiker bjuder tillochmed på skumpa i dörren
Kan väl nämna ett undantag från detta. Biträdet i en E. Zegna-butik utanför NY är nog den som visat mig minst intresse de gånger jag varit i en klädbutik för att handla något. Visserligen spenderade jag inte mycket pengar men det var inte någon annan kund i butiken så det var inget problem att rikta uppmärksamheten mot mig. Om jag själv vet att jag inte ska handla något bryr jag mig inte om bemötandet men vill jag köpa något förväntar jag mig service.
Tvärt om mot USA var det i Jönköpings bästa klädbutik. Där var det heller inte många kunder men där fick jag all hjälp jag behövde, dessutom en (visserligen inte så intressant men ändå) genomgång av familjeföretagets historia och framtid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback