15 837 besökare online
858 517 medlemmar • 45 881 471 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Knutby
Visa resultat för omröstning: Hur vill ni göra?
Dela inte upp tråden, vi vill ha det som det är. 15 45,45%
Dela upp i årtal. Dvs Knutby 2004, 2005, 2006 ... 15 45,45%
Dela upp efter var X:te inlägg, typ 1-30 000, 60 000 ... 2 6,06%
Annat förslag 1 3,03%
Antal röster: 33. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg
Ruskigbuss
Moderator
Ruskigbusss avatar
Nu när vi har ett eget forum för den här frågan, och det alltså går att söka från forumlistan, kan det kanske vara dags att aktualisera frågan om uppdelning av den stora tråden.

Ni har väl, liksom jag, märkt hur lång tid det tar att öppna tråden?

Så, som förslag har jag lite olika sätt att dela upp den på.

Rösta och argumentera tack.

joannaw
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Ni har väl, liksom jag, märkt hur lång tid det tar att öppna tråden.
Jag har inte tänkt på att det skulle ta lång tid. Nu har jag provat att jämföra med andra slumpvis utvalda trådar och då kanske det skiljer någon sekund om man tänker efter riktigt noga. Men den sekunden stör inte mig (man hinner ju inte ens blinka).

Jag tycker inte tråden ska delas upp.

Edit: Blir det lättare att söka om tråden delas upp? Nu kan jag inte söka över huvud taget. Det blir bara "sidan kan inte visas".

quark
Medlem
quarks avatar
Citat:
Nu när vi har ett eget forum för den här frågan, och det alltså går att söka från forumlistan

Ja, därmed försvann mina skäl att vara mot en delning.

Sökningar skulle faktiskt bli lättare vid uppdelning i årtal.
Därför röstar jag för det.

Tillägg: jag läser också andra trådar, och det är bara i Knutbytråden att det händer att endast det första meddelandet på sidan visas halvt. Även om det inte är hela världen att ladda om, är det en onödig belastning för hela forumet.

Pastor Sula
Medlem
Pastor Sulas avatar
Jag tycker som Broder quark: Ska det delas, ska det delas i årtal. Det blir lättare att källhänvisa då, tror jag.

Går det att söka, är det helt OK. Jag har haft stora bekymmer med postningen sista veckan, så allt som snabbar upp är till godo!
"Vem som helst får ha och uttrycka synpunkter om församlingen och dess ledarskap. Vi har respekt för människors åsikter men vi håller självklart inte med om allt som sägs om oss." - Knutby FFS:s hemsida

quark
Medlem
quarks avatar
Det finns en liten nackdel med en updelning (tror jag): vissa länkar kanske inte pekar på rätt inlägg längre. För mig är det inte nog skäl att vara emot en delning, men ändå.

Sådana länkar skulle vara lättare att hitta tillbaka med avbrott vid 30 000, 60 000 osv.

Men man kan ju fixa det med att säga exakt vid vilka inlägg tråden bröts.

.LA.
Medlem
.LA.s avatar
Mej gör det inget att det tar ett par sekunder extra...

Mortsbo Slim
Medlem
Mortsbo Slims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Sökningar skulle faktiskt bli lättare vid uppdelning i årtal.
Därför röstar jag för det.

Det låter vettigt. Jag har varit emot en uppdelning tidigare, men nu när tråden ligger i ett eget forum så är risken inte lika stor att äldre delar skulle sjunka undan och försvinna i mängden. Jag tycker dock att delarna fortfarande ska heta "Knutbytråden" (i singularis), typ "Knutbytråden - Årgång 2004" osv.

catami
Medlem
catamis avatar
Citat:

Rösta och argumentera tack.

Jag har röstat för att dela upp tråden i årtal. Väldigt sällan söker jag info väldigt långt tillbaka men genom att dela upp tråden i delar ökar snabbheten och tillgängligheten.
Dessutom finns ju allt det andra kvar för ev. behov.

Angel of Peace
Medlem
Angel of Peaces avatar
Jag har röstat för att behålla Knutby-tråden som den är.

Har inga problem med att få upp sidan, och vill gärna bibehålla nuvarande numrering av inlägg.

Uppdelning i årtal kan vara ett näst bästa alternativ.

Men då ska numreringen följa med fortlöpande.

Alltså inte Knutby-tråden 2004 inlägg 1-xxxx, 2005 1-xxxx, 2006 1-xxxx, 2007 1-xxxx o.s.v.

Knutby-tråden 2007 skulle då börja med inlägg 70217:

http://www.flashback.org/showpost.p...ostcount=70217

Och därmed skrivas:

Knutby-tråden år 2007, inlägg 70217 - xxxx.

En inte obetydlig nackdel anser jag det är, att det blir svårare med en överblick närmaste tiden bakåt.
Med andra ord negativa effekter vid tidpunkterna för delning, årsskiftena.

Det som skrivits i år hänger intimt samman med inläggen år 2006.

Jobbigt att sitta och slå i två trådar.

Slutsats: Bästa alternativ är att Knutby-tråden får vara kvar som den är.

rödräv
Medlem
rödrävs avatar
Håller helt med Angel of Peace. Förutom att inläggsnumreringen borde få vara kvar vore det bra om länkningen tillbaka till gamla inlägg också fungerade. Att det tar några sekunder extra stör inte mig, men beroende på hur lång tid det tar för dem med sämre uppkoppling än jag har kan jag tänka mig att rösta lite solidariskt. Problemen förra veckan, berodde de verkligen på att tråden är lång? Jag hade svårt att nå andra sidor på FB.

Theron
Medlem
Therons avatar
Tycker tråden bör behållas som den är. Mig veterligt finns det inga tekniska fördelar med att dela upp den, typ att det skulle bli snabbare. Servern söker ändå lika snabbt på hårddiskarna.

Belastningen av hela servern i övrigt kan bromsa hastigheten mycket mer, t.o.m. ganska rejält. T.ex. med x många tiotusental inloggade samtidigt.

quark
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rödräv
Håller helt med Angel of Peace. Förutom att inläggsnumreringen borde få vara kvar vore det bra om länkningen tillbaka till gamla inlägg också fungerade.

Det kan också räcka med en uppdelning i två bitar: 2004-2006, och en ny tråd 2007.
Då finns det inte många problem med länkar, bara det som kom i år.

Det skulle väl bli 'annat förslag' då.
Kan man ändra sig?

Topp Dela »