12 211 besökare online
858 482 medlemmar • 45 880 508 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Open source och fri mjukvara
Ämnesverktyg
s_t_e_f_a_n
Avstängd
då sitter man bara med Linux i några veckor sedan orkar man inte installera det där programmet som inte funkade och bootar xp igen, då är det kört jag kan inte ha dubbelboot, det blir bara att jag har ett os som jag inte använder alls

meon
Medlem
meons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s_t_e_f_a_n
då sitter man bara med Linux i några veckor sedan orkar man inte installera det där programmet som inte funkade och bootar xp igen, då är det kört jag kan inte ha dubbelboot, det blir bara att jag har ett os som jag inte använder alls
Ett utmärkt sätt att lära sig Linux på!
Själv dualbootar jag men endast för att spela ett spel annars är det linux för hela slanten. När man väl installerat och konfigurerat (kan ta tid) sin linuxdist så saknar man inte mycket från windows.

s_t_e_f_a_n
Avstängd
hehe jag började så men det blev inte mycket använt av ubuntu efter ett tag ... detta berodde dock en del för att jag inte kunde skriva till mina NTFS partioner... (men det finns ju stöd för det nu?)

init
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s_t_e_f_a_n
hehe jag började så men det blev inte mycket använt av ubuntu efter ett tag

Det beror väl på ens vilja. Vill man lära sig Linux så kommer man ju ingen vart om man bara bootar Windows hela tiden. Om man bara bootar Windows hela tiden bara för att det finns installerat så kan det väl tolkas som att man egentligen inte är så värst intresserad av att lära sig Linux.

miklon
Medlem
miklons avatar
Det blir nog svårt om man fortsätter att använda Win i sitt "dagliga arbete" och bara bootar Linux för att lära sig det, man lär sig ju enklast genom att tackla de problem som uppstår i det dagliga användandet.

Ser man det ur den aspekten så är det förmodligen bäst att sparka ut Windows och köra singleboot, men det fungerar ju tyvärr inte om man är beroende av något program i Win. Dock så kan man ju få mycket att fungera mha Wine eller liknande och vägen dit kan vara rätt lärorik också (för att inte tala om hur nöjd man känner sig när man lyckats).

slackarn
Avstängd
Håller med föregående talare böcker och gå in 100% testa olika distrubitioner, skriva ned det man tycker verkar bra att kunna.Man glömmer ju viktiga saker ibland, kan säga jag har nog gjort alla misstag som finns att göra, så springa emot väggen ger resultat.Är väl inga linux hejare men läser en del och tittar på det jag tycker verkar vettigt att kunna om ett system.
Det tar tid att ställa in sitt system och få det att funka ordentligt 24/7 och att det är så säkert man nu vill att det ska vara.Mycket att tänka på och vänja sig vid.Antigen skaffar du böcker eller så läser du på en skärm och får 100 fel sökningar i google, för ett default linux system är inte så roligt alla gånger.

Eller vad du än gör starta inte om ditt unix baserade system så kommer det hålla minst 200 dyng, alltså detta tror jag.2 omstarter på 3 år borde inte skada ens systemet nämnvärt.

init
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Det blir nog svårt om man fortsätter att använda Win i sitt "dagliga arbete" och bara bootar Linux för att lära sig det, man lär sig ju enklast genom att tackla de problem som uppstår i det dagliga användandet.

Det håller jag med om.

Citat:
Ser man det ur den aspekten så är det förmodligen bäst att sparka ut Windows och köra singleboot, men det fungerar ju tyvärr inte om man är beroende av något program i Win. Dock så kan man ju få mycket att fungera mha Wine eller liknande och vägen dit kan vara rätt lärorik också (för att inte tala om hur nöjd man känner sig när man lyckats).

Eller så ser man till att ha disciplin nog att inte starta om i Windows så fort man stöter på något problem. Då lär man sig ju som sagt ingenting. Men om man klarar av att hålla sig från att starta om i Windows bara för att man stött på något problem så går det ju utmärkt att behålla det på disken. Dessutom verkar det ju dumt att först slänga bort Windows och sedan sitta och försöka få Windowsprogram att funka i Wine.

Jag har alltid kört dual-boot, och så länge jag vill eller behöver köra något Windows-program så kommer jag att ha det kvar. Men jag kör Linux 9/10 gånger hemma och 10/10 gånger på jobbet.

zek
Medlem
zeks avatar
Man får lära sig Unix och Java/C++ på intro-kurserna till civilingenjör - alla grenar såvitt jag vet.

Så om du satsar på en teknisk utbildning lär du få gå en sån kurs vare sig du vill det eller inte.

miklon
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Det håller jag med om.

Eller så ser man till att ha disciplin nog att inte starta om i Windows så fort man stöter på något problem. Då lär man sig ju som sagt ingenting. Men om man klarar av att hålla sig från att starta om i Windows bara för att man stött på något problem så går det ju utmärkt att behålla det på disken. Dessutom verkar det ju dumt att först slänga bort Windows och sedan sitta och försöka få Windowsprogram att funka i Wine.

Jag har alltid kört dual-boot, och så länge jag vill eller behöver köra något Windows-program så kommer jag att ha det kvar. Men jag kör Linux 9/10 gånger hemma och 10/10 gånger på jobbet.

Ja, alla har ju olika approach till det här så det är väl lite olika hur bra olika alternativ fungerar, men visst, har man ett tillräckligt intresse så bör det ju inte vara något problem att låta bli att boota Win.

Ang Wine vs Windows så förstår jag hur du tänker, men å andra sidan, går det att få ett särskilt program som man behöver att fungera i Wine så känns det ju onödigt att boota Windows varje gång man behöver köra det. Men det är ju dumt att slänga ut Windows innan man vet att man får det där livsnödvändiga programmet att fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av zek
Man får lära sig Unix och Java/C++ på intro-kurserna till civilingenjör - alla grenar såvitt jag vet.

Så om du satsar på en teknisk utbildning lär du få gå en sån kurs vare sig du vill det eller inte.

Vilken skola pratar vi om då? Många (men inte alla) civilingenjörsutbildningar innehåller ju någon programmeringskurs (vanligen java eller C), men jag har inte hört talas om att någon Unix-kurs skulle ingå överallt.

zek
Medlem
zeks avatar
Citat:
Vilken skola pratar vi om då? Många (men inte alla) civilingenjörsutbildningar innehåller ju någon programmeringskurs (vanligen java eller C), men jag har inte hört talas om att någon Unix-kurs skulle ingå överallt.

Jag pratar om Uppsala Tekniska Högskola, vi hade en gemensam introkurs i Unix. Men det är möjligt att det är annorlunda på andra universitet.

Fast jag är ganska glad att vi hade det, underlättade enormt mycket när jag bytte från win till linux

patrik1982
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zek
Jag pratar om Uppsala Tekniska Högskola, vi hade en gemensam introkurs i Unix. Men det är möjligt att det är annorlunda på andra universitet.

Fast jag är ganska glad att vi hade det, underlättade enormt mycket när jag bytte från win till linux

I Linköping så fick vi inte nån introduktionskurs i Unix, det fick man lära sig på egen hand. Likabra så tycker jag, på så sätt får man plats med mer saker inom utbildningens 180p

init
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrik1982
I Linköping så fick vi inte nån introduktionskurs i Unix, det fick man lära sig på egen hand. Likabra så tycker jag, på så sätt får man plats med mer saker inom utbildningens 180p

Vad använde ni för system att göra labbar och sådant på? Det kan ju vara klurigt att använda Unix för detta om man inte får någon intro till det alls.

Jag tror också att det skiljer en del mellan utbildningsprogrammen. På Data på KTH fick vi en introduktion till Unix under nolleperioden, men andra program använde mest Windows. Vi fick inte ens tillgång till Windows-salarna innan vårterminen i tvåan. Innan dess var det Mac:ar och Sun-arbetsstationer med Solaris som gällde, och när vi väl fick tillgång till Windows hade vi ju vant oss vid Unix och tyckte mest att Windows var en plåga.

Topp Dela »