Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-13, 21:28
  #1597
Medlem
Hur mycket invandrare är det i dockan på sommaren?
Citera
2017-11-14, 23:21
  #1598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natediaz
Hur mycket invandrare är det i dockan på sommaren?

Västra hamnen är området de som bor i andra stadsdelar åker till på sommaren för att hänga på ledig tid - dockan är bostäder, företag, Malmö högskola och kunskapsgymnasiet= många som kommer till detta område för att jobba eller gå i skolan.
Citera
2017-11-15, 17:14
  #1599
Medlem
Det byggs en hel del i Sorgenfri. Nu byggs Brf Alfred, priserna verkar bra? är det något område som kommer bli bättre?https://www.hemnet.se/bostad/bostads...en-68-12856235
Citera
2018-01-07, 15:01
  #1600
Medlem
Västra Sorgenfri har gentrifierats, kommer östra sorgenfri också gentrifieras med tiden eller är ett ett hopplöst område?
Citera
2018-01-09, 20:07
  #1601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Västra Sorgenfri har gentrifierats, kommer östra sorgenfri också gentrifieras med tiden eller är ett ett hopplöst område?

Det känns som om det också håller på att gentrifieras. Sedan vet jag inte hur beståndet av hyreslägenheter skiljer mellan västra och östra. Det spelar ju en viss roll såklart.
Citera
2018-05-07, 19:41
  #1602
Medlem
Fullt med invandrare som står och gasar med sina stulna mopeder i västra hamnen. Turning torso verkar vara en samlingsplats för hela rosengård...
Citera
2018-06-07, 00:29
  #1603
Medlem
utan.att.stannas avatar
Dockan och Limhamn verkar vara de enda områden som ej har fallit än?
Citera
2018-06-19, 15:00
  #1604
Medlem
utan.att.stannas avatar
Priset lär gå ner på Drottninggatan ett tag iallafall.
Citera
2018-09-04, 22:53
  #1605
Medlem
Gabogibos avatar
Hur är villorna på videdal, det ser fint ut men är rätt nära Rosengård
Citera
2018-09-22, 09:23
  #1606
Medlem
Börjar fundera på att köpa bostadsrätt antingen i Malmö eller Lund (Pluggar på LTH). Tar tacksamt emot tips på områden i närheten av "direktbussen" till LTH som också håller bra standard och är relativt lugna.

Det behöver inte vara jättecentralt, jag prioriterar ett område där gängen inte drar runt på kvällarna. Västra Hamnen verkar riktigt fint men ska ha mycket problem med just det?

Tänker mig något liknande länken både vad gäller storlek och pris. Är det ett bra område?

https://www.hemnet.se/bostad/1454695...android-mobile
__________________
Senast redigerad av DenTunnaVitaLinjen 2018-09-22 kl. 10:06.
Citera
2018-09-22, 10:05
  #1607
Medlem
CaveatLectors avatar
Västra hamnen har knappast några gängproblem; de flesta som bor här är småbarnsfamiljer och pensionärer. De primära problemen är väl att området i närheten av vattnet invaderas så fort det är fint väder (och iom att större delen av Malmös unga har invandrarbakgrund så blir det ju som det blir), och gatorna närmast Turning Torso och vattnet har fungerat som glidarzon för ett visst klientel (tänk dyra sportbilar), vilket inte varit populärt hos de boende. Tror inte det finns några hyresrätter alls, med undantag av de som finns i MKB:s vansinnesprojekt, och de är ju inte direkt billiga.

Området är dock väldigt fint, om än något sterilt (som alla nybyggda områden så saknas ju stadspulsen), men Malmö är en liten stad och det är nära till Lilla Torg om det är krogmiljö man är ute efter. Ska du till LTH så måste du dock troligtvis byta buss vid Värnhem. Själv pluggar jag juridik så jag tar ju tåget till Lund central.

Priserna här har dragit iväg en aning under de senaste åren också; min 2:a kostade drygt 1,3 miljoner (nyproduktion) när jag köpte den 2015 (klar 2016), och mina nyinflyttade grannar fick ge 2,3 för lägenheten under med samma planlösning.
__________________
Senast redigerad av CaveatLector 2018-09-22 kl. 10:14.
Citera
2018-09-22, 10:11
  #1608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaveatLector
Västra hamnen har knappast några gängproblem; de flesta som bor här är småbarnsfamiljer och pensionärer. De primära problemen är väl att området i närheten av vattnet invaderas så fort det är fint väder (och iom att större delen av Malmös unga har invandrarbakgrund så blir det ju som det blir), och gatorna närmast Turning Torso och vattnet har fungerat som glidarzon för ett visst klientel (tänk dyra sportbilar), vilket inte varit populärt hos de boende.

Området är dock väldigt fint, om än något sterilt (som alla nybyggda områden så saknas ju stadspulsen), men Malmö är en liten stad och det är nära till Lilla Torg om det är krogmiljö man är ute efter. Ska du till LTH så måste du dock troligtvis byta buss vid Värnhem.

Priserna här har dragit iväg en aning under de senaste åren också; min 2:a kostade drygt 1,3 miljoner (nyproduktion) när jag köpte den 2015 (klar 2016), och mina nyinflyttade grannar fick ge 2,3 för lägenheten under med samma planlösning.
Tack för svar! Kolla gärna länken jag postade ovan. Är det området bra?

Berätta mer om Värnhem. Hur är det att bo där? Vilka delar är bäst/vad bör man undvika?

Att bo centralt mitt i smeten är inte nödvändigt. Vill dock gärna kunna ta mig dit relativt smärtfritt om lusten faller på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback