Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-14, 14:22
  #1501
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegiftedbeast
Är intresserad utav en bostadsrätt på Lönngatan, hur är detta området? Är ny i Malmö.
Hur kan det komma sig att där finns 5-7st lägenheter till salu på just denna gatan? Verkar inte vara någon slump.

http://imgur.com/a/A8EwY

Den direkta närheten är okej, men det är inte långt därifrån till till exempel Norra Grängesbergsgatan med omnejd.

Jag hade kollat efter bättre men ingen katastrof om det är plånboken som styr.
Citera
2016-12-18, 00:21
  #1502
Medlem
Lönngatan är väl mest så in i helvetes tråkigt? Känns som en liten bit svensk död bruksort mitt i Malmö.
Citera
2016-12-19, 17:58
  #1503
Medlem
bralesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Lönngatan är väl mest så in i helvetes tråkigt? Känns som en liten bit svensk död bruksort mitt i Malmö.

har bott stora delar till och från på lönngatan och det är väl precis som du säger. beror väl på vad man är ute efter också, jag tyckte de va lugnt och skönt
Citera
2016-12-19, 18:01
  #1504
Avstängd
swekredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Jag håller på att söka lägenhet genom MKB och undrar lite över vilka områden i Malmö det är "ok" att bo i. Jag har hyfsat hum eftersom jag är uppvuxen i området, men inte full koll. Min mamma kan jag inte lita på för hon tror att jag bara kan bo i överklassområden som Limhamn och liknande överdyra områden. Hon vill ju inte att hennes stackars son ska bli nerslagen av några stackars fattiga pensionärer

Så, här kommer en lista med kommentarer av mig, kommentera gärna var jag har fel eller era egna åsikter/kunskaper om områdena i Malmö.

Almhög - ingen uppfattning
Annelund - hyfsat väl?
Annetorp - ingen uppfattning
Augustenborg - nära Rosengård, kanske i krisfall?
Bellevuegården - bra?
Bunkeflostrand - super, men svindyrt
Dammfri - bra väl?
Davidshall - supercentralt och svindyrt
Fridhem - bra
Fågelbacken - ingen uppfattning, har hört att det ska vara hyfsat
Gamla Limhamn - super
Gamla Staden - super men dyrt
Gröndal - ingen uppfattning
Gullviksborg - bra?
Heleneholm - bra?
Hermodsdal - ingen uppfattning
Herrgården - Rosengård = fetbort
Holma - ska inte vara nån höjdare
Hästhagen - ingen uppfattning
Johanneslust - ingen uppfattning
Katrinelund - bra?
Kirsebergsstaden - ingen uppfattning
Kroksbäck - ska enligt kompis vara helt ok och bättre än "fördomarna"
Kronborg - ingen uppfattning
Kulladal - ingen uppfattning
Kvarnby - ingen uppfattning
Käglinge - jag vill inte bo i nån byhåla...
Lindeborg - ingen uppfattning
Lorensborg - många pensionärer men helt ok?
Lugnet - super men dyrt
Lönngården - Rosengård = fetbort
Mellanheden - jättebra
Möllevången - svindyrt
Norra Sofielund - ingen uppfattning
Nydala - ingen höjdare?
Oxie Kyrkby - byhåla...
Persborg - nära Rosengård, ska inte vara bra
Ribersborg - super, dyrt dock
Riseberga - ingen uppfattning
Rosenvång - ingen uppfattning
Rostorp - ingen uppfattning
Rådmansvången - ingen uppfattning
Rönneholm - bra?
Rörsjöstaden - bra?
Segevång - sådär?
Sibbarp - super
Slussen - hyfsat?
Södervärn - njae... kanske?
Södra Sofielund - ingen uppfattning
Törnrosen - Rosengård = fetbort
Värnhem - absolut?
Västra Hamnen - OMGLOLLERCOPTER-dyrt
Västra Sorgenfri - kass?
Örtagården - Rosengård = fetbort
Östervärn - ingen uppfattning
Östra Sorgenfri - kass?

Tack för alla svar, behöver desperat lite feedback eftersom jag tror att jag kan få en lägenhet relativt snart

Jag har hört att seved i malmö har väldigt fina lägenheter.
Citera
2017-01-10, 15:43
  #1505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Jag håller på att söka lägenhet genom MKB och undrar lite över vilka områden i Malmö det är "ok" att bo i. Jag har hyfsat hum eftersom jag är uppvuxen i området, men inte full koll. Min mamma kan jag inte lita på för hon tror att jag bara kan bo i överklassområden som Limhamn och liknande överdyra områden. Hon vill ju inte att hennes stackars son ska bli nerslagen av några stackars fattiga pensionärer

Så, här kommer en lista med kommentarer av mig, kommentera gärna var jag har fel eller era egna åsikter/kunskaper om områdena i Malmö.

Almhög - ingen uppfattning
Annelund - hyfsat väl?
Annetorp - ingen uppfattning
Augustenborg - nära Rosengård, kanske i krisfall?
Bellevuegården - bra?
Bunkeflostrand - super, men svindyrt
Dammfri - bra väl?
Davidshall - supercentralt och svindyrt
Fridhem - bra
Fågelbacken - ingen uppfattning, har hört att det ska vara hyfsat
Gamla Limhamn - super
Gamla Staden - super men dyrt
Gröndal - ingen uppfattning
Gullviksborg - bra?
Heleneholm - bra?
Hermodsdal - ingen uppfattning
Herrgården - Rosengård = fetbort
Holma - ska inte vara nån höjdare
Hästhagen - ingen uppfattning
Johanneslust - ingen uppfattning
Katrinelund - bra?
Kirsebergsstaden - ingen uppfattning
Kroksbäck - ska enligt kompis vara helt ok och bättre än "fördomarna"
Kronborg - ingen uppfattning
Kulladal - ingen uppfattning
Kvarnby - ingen uppfattning
Käglinge - jag vill inte bo i nån byhåla...
Lindeborg - ingen uppfattning
Lorensborg - många pensionärer men helt ok?
Lugnet - super men dyrt
Lönngården - Rosengård = fetbort
Mellanheden - jättebra
Möllevången - svindyrt
Norra Sofielund - ingen uppfattning
Nydala - ingen höjdare?
Oxie Kyrkby - byhåla...
Persborg - nära Rosengård, ska inte vara bra
Ribersborg - super, dyrt dock
Riseberga - ingen uppfattning
Rosenvång - ingen uppfattning
Rostorp - ingen uppfattning
Rådmansvången - ingen uppfattning
Rönneholm - bra?
Rörsjöstaden - bra?
Segevång - sådär?
Sibbarp - super
Slussen - hyfsat?
Södervärn - njae... kanske?
Södra Sofielund - ingen uppfattning
Törnrosen - Rosengård = fetbort
Värnhem - absolut?
Västra Hamnen - OMGLOLLERCOPTER-dyrt
Västra Sorgenfri - kass?
Örtagården - Rosengård = fetbort
Östervärn - ingen uppfattning
Östra Sorgenfri - kass?

Tack för alla svar, behöver desperat lite feedback eftersom jag tror att jag kan få en lägenhet relativt snart

Kulladal måste räknas till ett av Malmös lugnare områden. Men har hamnat helt fel med massa problem områden runt.
I stort sett mest villor och radhus med mycket äldre, även mycket blandade åldrar.
Citera
2017-01-19, 14:55
  #1506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shaaah
Kulladal måste räknas till ett av Malmös lugnare områden. Men har hamnat helt fel med massa problem områden runt.
I stort sett mest villor och radhus med mycket äldre, även mycket blandade åldrar.

Kulladal är ganska utsatt rent geografiskt mellan miljonprogramsområden som Holma (värst) och Söderkulla (flerbostadselen sådär).
Men min erfarenhet och efter att ha pratat med folk som bott där och med en tidigare kollega som jobbat med fastigheter i Malmö så funkar Kulladal lite som en isolderad ö. Jag skulle själv kunna tänka mig bo där. Kulladalskolan F-6 ska vara utmärkt. Fantastiskt läge, bra kollektivtrafik, Hyllie,triangeln, busstrafik.

De friliggande villorna går ju ändå på 4-7 miljoner. Radhusen är uppe i nästan 3-4 miljoner beroende på storlek och om det är tomträtt eller inte.
Erikfsfält skulle jag nog inte vilja köpa hus i, känns ännu mer utsatt i. Närheten till Söderkulla, Erikfsfältsgatan, Nydala m.m. Den fula industriskorstenen (värmeverket) ger ju en Bronxkänsla...
Citera
2017-01-28, 04:09
  #1507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Kulladal är ganska utsatt rent geografiskt mellan miljonprogramsområden som Holma (värst) och Söderkulla (flerbostadselen sådär).
Men min erfarenhet och efter att ha pratat med folk som bott där och med en tidigare kollega som jobbat med fastigheter i Malmö så funkar Kulladal lite som en isolderad ö. Jag skulle själv kunna tänka mig bo där. Kulladalskolan F-6 ska vara utmärkt. Fantastiskt läge, bra kollektivtrafik, Hyllie,triangeln, busstrafik.

De friliggande villorna går ju ändå på 4-7 miljoner. Radhusen är uppe i nästan 3-4 miljoner beroende på storlek och om det är tomträtt eller inte.
Erikfsfält skulle jag nog inte vilja köpa hus i, känns ännu mer utsatt i. Närheten till Söderkulla, Erikfsfältsgatan, Nydala m.m. Den fula industriskorstenen (värmeverket) ger ju en Bronxkänsla...

Egentligen är allt öster om Trelleborgsvägen när man kommer in i Malmö utsatta..
men ja kulladal har hamnat lite fel, dock inget man märker av något vidare.
Är uppvuxen i kulladal och har alltid känt mig trygg.
Dem invandrarna som bor här har integrerats väl, annars mycket äldre. Som förmodligen bott här sen Kulladal byggdes.

Lite som en landsbygd mitt i stan och som du säger så är det bra förbindelser, och nära till allt i stort sett.
Sen känns det som Holma har lugnat sig, sen Hyllie växt fram.
Citera
2017-01-31, 20:29
  #1508
Medlem
Vilket eller vilka områden har egentligen gentrifierats de sista 10-20 åren? Och i vilka områden kommer de ske härnäst?

Kan ju på rak arm komma på åtminstone St Knut, men det är ju nästan för "enkelt". Där kan vissa lägenheter säljas för en hel del nuförtiden. Men vad finns det för fler mindre kända områden som har eller är påväg att gentrifieras?
Citera
2017-03-01, 19:09
  #1509
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miscusi
Vilket eller vilka områden har egentligen gentrifierats de sista 10-20 åren? Och i vilka områden kommer de ske härnäst?

Kan ju på rak arm komma på åtminstone St Knut, men det är ju nästan för "enkelt". Där kan vissa lägenheter säljas för en hel del nuförtiden. Men vad finns det för fler mindre kända områden som har eller är påväg att gentrifieras?
Värnhem, definitivt.
Citera
2017-03-01, 19:16
  #1510
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swekredit
Jag har hört att seved i malmö har väldigt fina lägenheter.

Stans bästa om man är kommunist och knarkkonsument.
Citera
2017-03-01, 19:54
  #1511
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yukokido
Du måste jobba för Malmö stad och vara kommunist för de är de enda som anser att det är lugnt i Holma och Hyllie. Bottenskrap som är oinformerade och har skygglapparna på för man har låg IQ.

Det är mest bara negrar, svartingar och kroknäsor där. Ta dig till Hylliebadet när du har tid så får du ett tvärsnitt av händelseförloppen. Du kan ju rapportera om du ser några vita på Hylliebadet.

Okej för det är bara folk från Holma/ kroksbäck där? Kommer väl pack från alla ställen i Malmö.

Och nej jag håller mig ifrån såna smutsiga ställen, även hört att flyktingar har frikort där. Men alla dom bor också i Hyllie??

Kulladal, lindeborg, gröndal, blekingborg och området kring emporia är till stor del köpes eller rätr höga hyror. Så att Hyllie ska va dåligt är bara skitsnack!

Egentligen bara Holma och kroksbäck som e skit i Hyllie. O till viss del bellevue.
__________________
Senast redigerad av shaaah 2017-03-01 kl. 19:56.
Citera
2017-03-02, 00:22
  #1512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yukokido
du borde lära dig riktig svenska. Alla fattar inte den "svenska" du lärt dig i ghettot bland kriminella kroknäsor. Malmö stad köper lägenheter över hela stan.


Okej eftersom du är den enda som påpekat det så antar jag att du är trög, kanske lite efter? Och du hade fel angående områdena så nu måste du klaga på stavningen, kul liv du har.

Sen är ingen av dom områdena jag nämnde "blattefierade" utan mest svenskar. Eller integrerade utlänningar.

Fast du antyder att fullt av svenska pensionärer inte kan ordentliga svenska? Lite respektlöst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback