Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-12-05, 17:24
  #37
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag funderar på att köpa en avfallskvarn och installera i mitt hus. De som säljs i Sverige är bara ganska dyra om man vill ha en kraftfull modell och ska man köpa från USA via Ebay tillkommer frakt och tull som gör kvarnen dubbelt så dyr, plus att det inte är säkert att de fungerar med det svenska elnätet.
Vet ni om det därför är en bra ide att beställa en avfallskvarn direkt från Kina. För det första, hur bra fungerar de jämfört med märkeskvarnar eller sådana som säljs i Sverige. Och för det andra, varifrån är det bäst att beställa kvarnen? Aliexpress har några försäljare, men inte så många att jag kan se något mönster i vilken kvarn som ger bäst bang for the buck.
Citera
2016-01-05, 22:08
  #38
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag funderar på att köpa en avfallskvarn och installera i mitt hus. De som säljs i Sverige är bara ganska dyra om man vill ha en kraftfull modell och ska man köpa från USA via Ebay tillkommer frakt och tull som gör kvarnen dubbelt så dyr, plus att det inte är säkert att de fungerar med det svenska elnätet.
Vet ni om det därför är en bra ide att beställa en avfallskvarn direkt från Kina. För det första, hur bra fungerar de jämfört med märkeskvarnar eller sådana som säljs i Sverige. Och för det andra, varifrån är det bäst att beställa kvarnen? Aliexpress har några försäljare, men inte så många att jag kan se något mönster i vilken kvarn som ger bäst bang for the buck.

Det blev att jag köpte en kinesisk avfallskvarn från Aliexpress. Jag tog en på 750 watt för att få rejält med kraft. Med frakt, moms och Fedex administrativa avgift blev priset ca 1800 kr. Igår installerade jag den i vasken och jag har sedan dess roat mig med att mala ned diverse köksavfall varav det mest utmanande och fibrösa var ett bananskal. Den har klarat att mala allt galant hittills och arbetar dessutom ganska tyst, med ungefär samma ljudnivå som vattenkranen på full effekt.

Hittills är jag nöjd. Jag har förstås inga märkeskvarnar att jämföra med men jag kan inte tänka mig att de skulle fungera bättre än den här, särskilt inte i samma prisklass. Det återstår bara att se om den håller lika länge som en märkeskvarn, vilket är runt 10 år. Det som brukar döda avfallskvarnar verkar vara att de rostar sönder och börjar läcka, men min har ett innanmäte av rostfritt stål och inte rostbenäget galvaniserat stål som de billigare märkeskvarnarna har.
Citera
2016-01-06, 04:09
  #39
Medlem
Är ruggigt nöjd med min insinkerrator evo 200. dock inte samma prisklass. Är betydligt mycket tystare tror jag, går utan problem att fortsätta titta på tv när kvarnen går utan att justera volymen.
Bästa home improvment 2015!
Citera
2017-01-07, 19:41
  #40
Medlem
Paddan1000s avatar
Min kinesiska avfallskvarn fyller nu 1 år. Den funkar finfint, även om den läckte ett tag vilket dock löste sig efter att jag lösgjort impellrarna som kilat sig fast.
Jag har idag rensat röret som går från den diskho som inte har avfallskvarnen inkopplad. Det hade blivit totalt stopp i hon och ur dess rör skakade jag motsvarande 5 bajskorvar med gamla förmultnade matrester. Jag gjorde ett norskt ultraljud med en ficklampa på röret som går från den andra diskhon genom avfallskvarnen och där var helt rent. Jag vill tro att avfallskvarnen därför bidrar till att hålla rören öppna, även om det kanske hjälper att diskmaskinen är kopplad till avfallskvarnen och regelbundet sköljer igenom den och dess rör med diskmedel.
Iallafall har detta slagit hål på myten om att avfallskvarnar bidrar till stopp i avloppsrören.
Citera
2017-01-09, 17:19
  #41
Medlem
Perdites avatar
Precis som att bajs och toapapper blir flytande gegga så blir väl nermalda matrester det också?

Det borde väl vara miljövänligt? Biogas och gödsel av matresterna?
Citera
2017-01-12, 13:42
  #42
Medlem
Förr eller senare kommer vi alla att ha avfallskvarnar. Det är det absolut smidigaste sättet att transportera matavfall till rötningsanläggningar. Det finns ett par problem som måste hanteras och vi måste också lära oss vad som inte skall ner i kvarnen. Om vi slänger plast och annat trams i toaletten så är det relativt stora saker även om bomullspinnar har en förmåga att förstöra. Om vi kör ner plast, metall eller annat i kvarnen går det inte att sortera ut på samma sätt.

Risken för att finmalda plast och metallbitar tar sig ut i vatten och naturen ökar kraftigt. Om vi kan garantera att vi inte slänger plast i kvarnarna så skulle det bara vara att köra på.
Citera
2017-01-12, 13:53
  #43
Medlem
knullJesuss avatar
Jag kommer ihåg att man hade en drive när jag bodde i Stockholm för kanske tio år sen där man aktivt uppmanade folk att skaffa avfallskvarnar och t.o.m. subventionerade dem som jag minns det. Tydligen hade man redan allt på plats för att utvinna biogas i reningsverken eller var fan det nu var och det skulle finnas avsevärda miljövinster att göra. Jag kommer ihåg det eftersom jag alltid hade trott att avfallskvarnar var dåligt för miljön. Jag tror det var en artikel i typ Vi i Vasastan.
Citera
2017-10-28, 16:44
  #44
Medlem
Paddan1000s avatar
Nu är den kinesiska avfallskvarnen död. Den höll i 1 år och 9 månader. Det blev något fel på något lager tror jag, eftersom det började bli trögt att snurra runt skivan även för hand och det skrapade till för varje varv man snurrade den runt. Till sist orkade motorn inte längre med att driva både den tröga skivan och matresterna, vilket löste ut säkringen varje gång man använde den.
Den klarade sig iallafall väl från rost för själva malverket var fortfarande i gott skick.
Citera
2017-10-28, 17:44
  #45
Medlem
Rewindings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Nu är den kinesiska avfallskvarnen död. Den höll i 1 år och 9 månader. Det blev något fel på något lager tror jag, eftersom det började bli trögt att snurra runt skivan även för hand och det skrapade till för varje varv man snurrade den runt. Till sist orkade motorn inte längre med att driva både den tröga skivan och matresterna, vilket löste ut säkringen varje gång man använde den.
Den klarade sig iallafall väl från rost för själva malverket var fortfarande i gott skick.

Kan la ändå ha varit värt 1800 pix.

Bättre lycka med nästa köp då jag antar att det blir en ny avfallskvarn?
Citera
2017-10-28, 21:15
  #46
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rewinding
Kan la ändå ha varit värt 1800 pix.

Bättre lycka med nästa köp då jag antar att det blir en ny avfallskvarn?

Det var värt pengarna att ha fått prova på. Den fick arbeta hårt den tid vi hade den, även om det var långt ifrån de utlovade 100.000 driftstimmarna.

Tyvärr var min fru aldrig riktigt bekväm med att ha en mixer i avloppet några centimeter från sina fingrar, så hon har förbjudit mig att köpa en ny nu när den gamla är sönder. Dessutom har vår kommun nu börjat samla in komposterbart material vilket tar bort ett av incitamenten till varför vi skaffade kvarnen från början. Jag har nu ägnat dagen åt att återställa avloppsrören till så som de såg ut innan avfallskvarnen.

Men hade det varit upp till mig hade jag definitivt köpt en ny.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback