Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-01-08, 14:10
Bannlyst
Tjena. Jag funderar på använda Seroxat för att dämpa min ångest och social fobi... Men efter läst på fass... Det va ju inte döligt mycket bieffekter... Är det verkligen värt att använda det? Eller finns det något bättre med mindre bieffekter? Spelar ingen roll om det är SSRI eller drog bara det är inte så jävla beroende framkallande..

Biverkningar (Läs mer om biverkningar)

Eventuella biverkningar under behandlingen:
Mycket vanliga:

Illamående. Förändrad sexlust eller funktion, t ex utebliven orgasm och hos män nedsatt erektion och utlösning.
Vanliga:

Aptitlöshet, sömnlöshet eller sömnighet, upprördhet, yrsel eller darrningar (tremor), dimsyn, gäspningar, muntorrhet, diarré eller förstoppning, svettningar eller svaghetskänsla, viktuppgång
Mindre vanliga:

Lätthet att få blåmärken eller onormala blödningar, särskilt från huden eller från slemhinnor, förvirring, hallucinationer, ofrivilliga kropps- eller ansiktsrörelser, snabb puls, tillfällig höjning eller sänkning av blodtrycket (vanligen hos patienter med ångest eller högt blodtryck), hudutslag, klåda, oförmåga att urinera (kasta vatten).
Sällsynta:

Onormalt låg natriumhalt i blodet (vilket kan medföra att du blir förvirrad, trött eller svag och får ömma, stela eller okoordinerade muskler, kontakta läkare om du får dessa symtom), krampanfall, mani, ångest, känsla av att vara utanför sin egen kropp, panikattacker, långsam puls, förhöjda värden vid leverfunktionstest, onormal produktion av bröstmjölk hos män och kvinnor, oförmåga att sitta eller stå stilla, smärta i leder eller muskler.
Mycket sällsynta:

Allergisk överkänslighetsreaktion (med symtom som svullnad av ögonlock, ansikte, läppar, mun eller tunga, svårigheter att andas eller svälja, klåda, knottriga hudutslag eller nässelutslag på kroppen), serotonergt syndrom (en kombination av symtom som rastlöshet, förvirring, svettningar, skakningar, rysningar, hallucinationer, plötsliga muskelryckningar eller hjärtklappning), gulfärgning av hud eller ögonvitor på grund av problem med levern, känslighet för solljus, förhöjda nivåer av ett hormon (ADH) som orsakar vätske- eller vattenansamling, smärta i ögonen med dimsyn (akut glaukom), vätskeansamling med svullna armar eller ben, magblödning, minskat antal blodplättar i blodet, ihållande erektion av penis.

Vid tecken på överkänslighetsreaktion eller serotonergt syndrom (se ovan) ska läkare eller sjukhus omedelbart kontaktas.

I de fall barn och ungdomar under 18 år har behandlats med Seroxat har följande biverkningar rapporterats som vanliga: känsloförändringar inklusive gråt, humörsvängningar, försök att skada sig själv, tankar på självmord och självmordsförsök, fientligt eller ovänligt beteende, minskad aptit, skakningar, onormal svettning, överaktivitet och upprördhet.

Utsättningssymtom vid avslutande av behandling: När behandlingen med Seroxat upphör, kan nedanstående utsättningssymtom uppkomma. Risken är ökad om Seroxat använts under längre tid eller i högre doser, eller om dosen minskats för snabbt. Hos flertalet är dessa symtom övergående inom två veckor. Om du får utsättningssymtom betyder detta inte att du är beroende eller inte kommer att kunna sluta med Seroxat.

Vanliga utsättningssymtom: yrsel (känsla av ostadighet, balanssvårigheter), känselrubbningar såsom myrkrypningar och, mindre vanligt, känsla av elektriska stötar, sömnstörningar med livliga drömmar, ångest, huvudvärk.

Mindre vanliga utsättningssymtom: illamående, svettningar, tremor (skakighet), förvirring, känslomässig instabilitet, synstörningar, hjärtklappning, diarré, irritabilitet.

I de fall barn och ungdomar under 18 år slutar att ta Seroxat, kan följande vanliga utsättningssymtom förekomma, utöver de symtom som förekommer hos vuxna: känsloförändringar (inklusive gråt, humörsvängningar, försök att skada sig själv, tankar på självmord och självmordsförsök), buksmärtor och nervositet.

Kontakta läkare vid besvärande eller misstänkta biverkningar.
Citera
2007-01-08, 14:31
Ingen får alla biverkningar!
Själv hade jag bara lite problem med det sexuella. Så jag tycker det kan vara värt att prova, funkar det inte så är det bara att sluta. Brukar ta ca 2-3 veckor innan den antidepressiva/"anti-sociala-fobi"-effekten inträder.
Citera
2007-01-08, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Ingen får alla biverkningar!
Själv hade jag bara lite problem med det sexuella. Så jag tycker det kan vara värt att prova, funkar det inte så är det bara att sluta. Brukar ta ca 2-3 veckor innan den antidepressiva/"anti-sociala-fobi"-effekten inträder.
Aja det är väl lika bra... Kan jag träna o bygga muskler istället för gå ut på krogen för ragga brudar o dricka sprit som pajjar kroppen
Citera
2007-01-09, 16:02
Medlem
Liten_smurfs avatar
Den långa listan med biverkningar finns på typ alla mediciner.
Du behöver inte oroa dig. Annat över de biverkningarna som är vanliga.
Jag tycker seroxat var bra men de problemen jag hade var att
om jag glömt ta tablett en kväll så hade jag humörsvängningar och
fick lätt dampanfall och så. Missade jag att ta två kvällar i rad fick jag
sk utsättningssymtom. Blev väldigt yr. Det sexuella var det inga problem
med. Men ökade i vikt. Sen när jag väl skulle sluta med Seroxat så var
det lite jobbigt för fick trappa ner väldigt långsamt och var tvungen
dela den i 1/4 delar till slut pga utsättningssymtomet.
Citera
2007-01-09, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Liten_smurf
Den långa listan med biverkningar finns på typ alla mediciner.
Du behöver inte oroa dig. Annat över de biverkningarna som är vanliga.
Jag tycker seroxat var bra men de problemen jag hade var att
om jag glömt ta tablett en kväll så hade jag humörsvängningar och
fick lätt dampanfall och så. Missade jag att ta två kvällar i rad fick jag
sk utsättningssymtom. Blev väldigt yr. Det sexuella var det inga problem
med. Men ökade i vikt. Sen när jag väl skulle sluta med Seroxat så var
det lite jobbigt för fick trappa ner väldigt långsamt och var tvungen
dela den i 1/4 delar till slut pga utsättningssymtomet.
Vad menar du med ökade i vikt? Gick du upp mycket i fett?
Citera
2007-01-09, 18:44
Medlem
Liten_smurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PralleGBG
Vad menar du med ökade i vikt? Gick du upp mycket i fett?
Ja inte i muskler iaf! Kommer inte ihåg exakt hur mycke eller så.
När jag började med seroxat var jag kanske 12-14 år någonting.
Blev lite mobbad redan då för min vikt. Men var aldrig tjock!
På den tiden var jag inte ens mullig! Jag var inte spinkig men inte heller
fläskig. Krävs inte mycket för man ska bli mobbad!
Sen åt jag zeroxat i några år. Började med p-piller vid 16år och det ska
man ju med gå upp i vikt av. Sen i yngre tonåren så var jag inte så
viktfokuserad och tänkte lika mycket på vad jag åt. Så svårt att avgöra
hur vikten förändrades då. Vid 19 år så började jag med en medicin
som gjorde jag tappade 10kg på 3 månader typ. Och hade innan dess då
slutat med seroxat för prova en annan antideppressiv. Men det funkade
inte med den så blev seroxat igen. Och då gick jag snabbt upp några
kilo.
Om du är lite överviktig så tycker jag du ska prova något annat
antideppressivt medel än seroxat iaf.
Citera
2007-01-12, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ja inte i muskler iaf! Kommer inte ihåg exakt hur mycke eller så.
När jag började med seroxat var jag kanske 12-14 år någonting.
Blev lite mobbad redan då för min vikt. Men var aldrig tjock!
På den tiden var jag inte ens mullig! Jag var inte spinkig men inte heller
fläskig. Krävs inte mycket för man ska bli mobbad!
Sen åt jag zeroxat i några år. Började med p-piller vid 16år och det ska
man ju med gå upp i vikt av. Sen i yngre tonåren så var jag inte så
viktfokuserad och tänkte lika mycket på vad jag åt. Så svårt att avgöra
hur vikten förändrades då. Vid 19 år så började jag med en medicin
som gjorde jag tappade 10kg på 3 månader typ. Och hade innan dess då
slutat med seroxat för prova en annan antideppressiv. Men det funkade
inte med den så blev seroxat igen. Och då gick jag snabbt upp några
kilo.
Om du är lite överviktig så tycker jag du ska prova något annat
antideppressivt medel än seroxat iaf.
Ahh tack før svaret. Ær i norge dærfør det konstiga bokstæverna. Jag ær inte øver viktig men jag har en jævla førmåga att gå upp i vikt fort.. Fan då... Finns det något som du tyckt funka någor lunda men går inte så mycket upp i vikt?
Citera
2007-01-12, 19:19
Medlem
Dubbelsylts avatar
Tycker inte det är värt det att käka seroxat för ångest och SF om du nu inte lider av det något extremt, alltså till den graden att du överväger självmord osv. Man blir helt obehagligt fulsnurrig de första och sista veckorna av behandlingen, och även därimellan framträder bara biverkning efter biverkning.
Citera
2007-01-13, 11:53
Medlem
Liten_smurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PralleGBG
Ahh tack før svaret. Ær i norge dærfør det konstiga bokstæverna. Jag ær inte øver viktig men jag har en jævla førmåga att gå upp i vikt fort.. Fan då... Finns det något som du tyckt funka någor lunda men går inte så mycket upp i vikt?
Va ju synd. Men du kanske rör dig mycket och så? Du kan ju alltid prova.
Skulle du öka mycket så du vill byta kan du göra det.
Fast du kan ju prova andra antideppressiva först och sen ta seroxat om inte någon av de andra hjälper, som en sista utväg. För seroxaten är som sagt
riktigt jävlig med dess utsättningssymptom.

Finns en rad andra antidepressiva och kan inte rekomendera dig någon speciell eftersom det är mycket individuellt. Efter seroxat (mådde rätt bra på den faktist) så testade jag fontex ett halvår men mådde jag inte bra af.
Visserligen så mådde jag mycket dåligt pga en annan sak i början men när det sedan blev bättre så gillade jag fortfarande inte fontex.
Efter det så gick jag tillbaka till seroxat i brist på annat men efter ett tag så provade jag zoloft som jag åt något år kanske och som jag slutade med i början av dec kanske. Jag var för, vad kan man säga hmm jag tyckte inte jag var tillräckligt glad. Visste jag kunde må bättre. Allt kändes så likgiltigt och meningslöst. Doktorn sa att det kunde bero på andra saker i mitt provatliv och det kunde ju stämma men ville ändå testa något nytt.
Så haft Cymbalta en tid nu. Vad kan jag säga. Mådde rätt ok efter någon vecka men nu är jag lite deppig igen. Men det kan nog till stor del bero på mina privata problem. Får se hur det blir. Man borde nog ta itu med de först innan man provar ytterligare en ny medicin. Men dessa problemen går inte direkt att lösa drastiskt så få väl fortsätta känna mig eländig tills ödet bestämmer jag ska må bra igen...
Citera
2007-01-18, 23:43
Bannlyst
Citat:
Va ju synd. Men du kanske rör dig mycket och så? Du kan ju alltid prova.
Skulle du öka mycket så du vill byta kan du göra det.
Fast du kan ju prova andra antideppressiva först och sen ta seroxat om inte någon av de andra hjälper, som en sista utväg. För seroxaten är som sagt
riktigt jävlig med dess utsättningssymptom.

Finns en rad andra antidepressiva och kan inte rekomendera dig någon speciell eftersom det är mycket individuellt. Efter seroxat (mådde rätt bra på den faktist) så testade jag fontex ett halvår men mådde jag inte bra af.
Visserligen så mådde jag mycket dåligt pga en annan sak i början men när det sedan blev bättre så gillade jag fortfarande inte fontex.
Efter det så gick jag tillbaka till seroxat i brist på annat men efter ett tag så provade jag zoloft som jag åt något år kanske och som jag slutade med i början av dec kanske. Jag var för, vad kan man säga hmm jag tyckte inte jag var tillräckligt glad. Visste jag kunde må bättre. Allt kändes så likgiltigt och meningslöst. Doktorn sa att det kunde bero på andra saker i mitt provatliv och det kunde ju stämma men ville ändå testa något nytt.
Så haft Cymbalta en tid nu. Vad kan jag säga. Mådde rätt ok efter någon vecka men nu är jag lite deppig igen. Men det kan nog till stor del bero på mina privata problem. Får se hur det blir. Man borde nog ta itu med de först innan man provar ytterligare en ny medicin. Men dessa problemen går inte direkt att lösa drastiskt så få väl fortsätta känna mig eländig tills ödet bestämmer jag ska må bra igen...

Funderar på Zoloft nu.. Man ska ju inte gå upp något av det och eftersom jag har ganska lätta problem av social fobi och ångest så kanske det kan vara bättre att använda? Fattar det som du hade ganska allvarliga problem ändå ?
Citera
2007-01-19, 16:55
Bannlyst
Aja sagt och gjort. På måndag börjar jag med zoloft.
Citera
2007-01-21, 18:52
Bannlyst
Fan hjärtat sträcker sig som en jävla ost båge... Kan det ha med å göra att jag festa igår och tog MAO-hämmare i torsdags? Tog Zoloft för 40 min sen. Första tabletten jag tagit.. ska hålla på i ett halv år nu..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in