AKKURAT!
Jomenvisst! som redan Gromgutten skriver här ovan, är detta plastliknande materialet i kamerorna av komposit-plast. Och helt visst, som Allan Akbar skriver, ..kan vara superstarkt.
Men dels registrerade jag att i Clas Ohlsons katalog för en Olympus kamera (FE-190) skriver man att kamerahuset är i metall och dels skriver en kommentator för en annan kamera, påpekandet att den är gjord i plast. …så faeeen vet riktigt säkert.
Och det här tjusiga när objektivet, självt åker ut ur kamerahuset, teleskopiskt, är verkligen tjusigt, ..men känns smäckert. På 5o-tals kamerorna fanns också detta teleskopiska, men man fick själv gänga ut objektivet. –Och man kunde också verklige ta i objektivet. –Vågar man röra dagens objektivhus?

…och hur länge håller den där dagens motor som drar ut objektivet?
Och vilken kamera är det som jag funderar på, frågar Chemiclien här ovan. –Ja jösses! vilken uppsjö av alternativ som det finns.
Där ju Fet-Ewert:s tips, Canon Digital Ixus 60, är en, …väl så god som de andra, alltså märkeskamererna, som Hisper påpekar att man skal hålla sig till.
Det verkar som att en kamera med medföljande laddningsbara batterier och laddare, kostar runt 1000-lappen mer än de utan medföljande. Och då blir ju Fet-Ewerts tips ungefär likvärdigt med en som Clas Olson flaggar för: Pentax Optio M20.
Och likvärdiga med Samsung S700. ….hjäääälp!
…sa jag tack för era kommentarer här ovan!