Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-13, 21:43
  #157
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martienne
Den där lilla judiska kyrkogården på Kungsholmen är väl övergiven i den mån att ingen begravats där på HEMSKT länge? Men den är säkert underhållen som en liten park.

Man undrar ju varför det ligger en kyrkogård mitt bland husen på Kungsholmen, utan något annat i anslutning. Men det är ju inte övervuxet precis. Kanske dags att göra om den till en park.

Har inte sett några övergivna kyrkogårdar i Sverige (det är för välorganiserat - är säkert olagligt att låta en begravningsplats förfalla) men kom till England, här finns de överallt.
En del går inte ens att läsa längre, men på vissa så kan man läsa en liten epitaf om Herr Smiths trofasta hustru som älskade Gud, hjälpte de fattiga och var mor till 14 barn varav 10 överlevde.... eller något sånt. Det finns också en massa övergivna obelisker över unga män som dog i skyttegravarna i första världskriget. Kan knappt se deras namn längre, för kalkstenen nöts bort. Sorgligt att undra varför de måste dö.....

Det är väl för enligt judisk tro tar man inte bort kyrkogårdar eller så
Citera
2013-12-14, 12:32
  #158
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudemeister
Stötte på en fin gammal kyrkogård på Aspö utanför Karlskrona i sommras.. Vet dock inte om den var övergiven så sett men det såg gammal och sliten ut iaf.
Tänkte på just den kyrgogården idag och såg att den redan nämnts. Den är inte övergiven men känns/ser ut som att vore det, kuslig enligt mig... När man ska till Batteri Jutudden(statligt byggnadsminne?) så går man rakt över kyrkogården:

[kartlänk]
Citera
2014-10-23, 23:00
  #159
Medlem
Idag pratade min storebror om en övergiven kyrka han brukade cykla till som liten men han kan inte minnas exakt vart den ligger men han vet att den ligger i Trollhättan, sydost om stallbacka sedan ville han inte prata om det mer. Någon Trollhättebo som hört om detta?
Det ska tydligen finnas ett till som ligger nära. Tidigare i tråden tas en kyrka upp som ligger ungefär vid stallbacka men han var helt säkert att det inte låg där då han aldrig varit där som liten.
Citera
2014-10-24, 02:01
  #160
Medlem
de ligger en gammal familjekyrkogård ca 5-6 km öster om stallbacka ,(nygårds egendom)
var där ocj kollade för nåra veckor sedan med en kompis,trevligt ställe.
Någon övergiven kyrka har jag aldrig hört talas om.

Jörgen
Citera
2014-10-24, 02:33
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caper7
de ligger en gammal familjekyrkogård ca 5-6 km öster om stallbacka ,(nygårds egendom)
var där ocj kollade för nåra veckor sedan med en kompis,trevligt ställe.
Någon övergiven kyrka har jag aldrig hört talas om.

Jörgen

Okej tack Jörgen!
Citera
2014-10-26, 16:04
  #162
Medlem
Running_mans avatar
Hittade en handfull bilder på kyrkogården på Aspö(Blekinge):
http://oblivion-bookie.blogspot.se/2012/08/aspo.html

Benämns som "Pest- och kolerakyrkogården". Inget ställe jag skulle vilja rekommendera nattetid ifall man är lättskrämd eller tror på spöken!
Citera
2014-12-03, 19:32
  #163
Medlem
finns en övergiven kyrkogård vid danviken i sthlm ( mera nacka hållet ) är en gammal kolera kyrkogård som jag vill att ni är rädd om, om ni åker dit, den är inte så stor. ( saltsjöbanan mot Henriksdal )
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback