Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-01-05, 00:28
  #1
Medlem
-jOE!s avatar
Har ca. 10-20 inbudna böcker i fräscht skick, typ Mankell och Guillou. Får man något för sådana böcker om man säljer dom till något antikvariat?

Eller skall man lämna dom direkt till Myrorna kanske?
Citera
2007-01-05, 13:47
  #2
Avstängd
bjorn-vallins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Har ca. 10-20 inbudna böcker i fräscht skick, typ Mankell och Guillou. Får man något för sådana böcker om man säljer dom till något antikvariat?
Varför inte? Böcker är dyrt.
Citera
2007-01-05, 14:52
  #3
Medlem
Räkna med ungefär 5 kronor styck. Böcker betingar inget ekonomiskt värde att tala om. Inte ens flera hundra år gamla böcker brukar vara värda mer än några hundralappar, med några få undantag.
Citera
2007-01-05, 15:13
  #4
Avstängd
bjorn-vallins avatar
Det är kända inbundna böcker som är dyra nya.
Varför skulle han inte få mer betalt?
Jag skulle gissa på 20-50:-st
Citera
2007-01-05, 15:19
  #5
Medlem
Tråknicks avatar
Det bästa är väl om trådskaparen går till ett antikvariat och frågar. Ser han någon vits med att behålla böckerna så behöver han inte ta med dom vid tillfället. Gäller det endast såhär etablerade författare kan gubben tarifferna i huvudet.

Beror nog mycket på vart du går med dom. Vissa antikvariat säljer nog mycket av detta och ger säkert runt 20 spänn beroende på skick. Men flera vill nog inte ta i dom.
Citera
2007-01-05, 15:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorn-vallin
Det är kända inbundna böcker som är dyra nya.
Varför skulle han inte få mer betalt?
Jag skulle gissa på 20-50:-st

Janne G:s senaste, Madame terror, kostar 149 kronor på Adlibris. Ungefär 150 kronor är vad en ny roman kostar idag. Att ett antikvariat då skulle betala 50 spänn för en roman är inte sannolikt. Särskilt inte med tanke på att romanen ifråga förmodligen redan finns i billighetsupplagor såsom pocket och kartonnage. Folk köper inte nya kända böcker på antikvariat om dom bara tjänar några tior gentemot butikspris. Och efterson antikvariatet skall ha sin marginal hamnar vi på inköpspriset 5 kronor.
Citera
2007-01-05, 15:27
  #7
Avstängd
bjorn-vallins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Janne G:s senaste, Madame terror, kostar 149 kronor på Adlibris. Ungefär 150 kronor är vad en ny roman kostar idag. Att ett antikvariat då skulle betala 50 spänn för en roman är inte sannolikt. Särskilt inte med tanke på att romanen ifråga förmodligen redan finns i billighetsupplagor såsom pocket och kartonnage. Folk köper inte nya kända böcker på antikvariat om dom bara tjänar några tior gentemot butikspris. Och efterson antikvariatet skall ha sin marginal hamnar vi på inköpspriset 5 kronor.
Nej men säg att de ger 30:- och säljer för 60:- 100% vinst och kunden sparar 90:- mot butikspris.
Citera
2007-01-05, 15:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorn-vallin
Nej men säg att de ger 30:- och säljer för 60:- 100% vinst och kunden sparar 90:- mot butikspris.

Det finns även idioter som köper begagnade böcker till ett högre pris än nypriset: GUILLOU, JAN: MADAME TERROR. 2006, Pirat. Originalpappbd m skyddsomsl. 418 s. Mycket gott skick. Från det ögonblick viceamiral Carl Gustaf Gilbert Hamilton steg ombord på U-1 jerusalem förändrades allt...
SEK 150 · fråga Antikvariat Marum, Björkö (SE) · MAR8452 ·
Citera
2007-01-06, 23:52
  #9
Medlem
Vem säger att ovanstående bok blir såld.
Herregud, vissa antikvarier är drömmare. Jag var på ett där det såldes begagnade pocketar som utan att vara märkvärdiga på något vis kostade sextio kronor styck.
Citera
2007-01-07, 00:35
  #10
Medlem
Monkeytronics avatar
Tror inte man skall hoppas på att få speciellt mycket betalt för ett gäng böcker av ett antikvariat. Fast det kanske kan vara värt ett försök iallafall, men mycket mer än 10-20 spänn boken tror jag absolut inte man skall räkna med. Kanske är det smartare, men jobbigare, att själv försöka sälja dom på tradera eller likande.

Tror att hela antikvariatsbranschen är illa ute numera. Enligt antikvariatshandlare jag snackat med så har dom gamla boksamlarna, dom som letade efter förstaupplagor och ville ha kompletta samlingar, nästan helt försvunnit och därmed en viktig kundkrets. Vanligt folk ser heller inte en bok som ett föremål med eget värde längre. Om man verkligen vill läsa något speciellt så nöjer man sig med en pocket tryckt på dasspapper från adlibris eller amazon. Kanske inte alltid billigare än antikvariskt, men betydligt enklare att hitta oftast.

Här i Lund har flera antikvariat slagit igen på sistone. Tråkigt. Jag kan hålla med om att vissa ställen kan ha rejäla överpriser. Men ett par tior för mycket betalar jag gärna eftersom jag gillar att gå i antikvariat och gärna vill kunna göra det om tio år också. Ni skall inte tro att dom badar i pengar direkt. Fast tyvärr är det nog så att i framtiden så finns antikvariaten endast på nätet. Och dom jag har sett där har ofta rejäla överpriser. Ack ja...
Citera
2007-01-07, 00:48
  #11
Medlem
Tråknicks avatar
Antikvariat väntar väl bara på att folk kommer in med dödsbokassar och får en tjuga, sen kastar dom väl det mesta, hittar nåt halvantikt och säljer några böcker till väldigt god förtjänst, av typen 1 öre i inköp 40 kronor i intäkt.

De skulle väl kunna ge bort dubbla affärens storlek varje år gissar jag.

Hela idén går väl ut på att de får en kick av att se dystra ut och skaka på huvudet när folk kommer in och frågar efter en speciell bok.

Mina lokala antikvariat har börjat blanda ut kommersen med kläder, dockor och tavlor antagligen bara för att det måste vara så förbaskat trist.

Dock är det mysigt att gå runt och botanisera i en sunkig och överfylld boklåda men det dumma är när man väl kan tänka sig köpa någonting så ser affärsinnehavaren dollartecken och rippar en på 80 spänn för en bok man bara skulle köpa för att man var där å tittade.
Citera
2007-01-07, 00:57
  #12
Avstängd
bjorn-vallins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeytronic
Vanligt folk ser heller inte en bok som ett föremål med eget värde längre. Om man verkligen vill läsa något speciellt så nöjer man sig med en pocket tryckt på dasspapper från adlibris eller amazon.
Jag ser en bok som nästan något heligt.
Att bränna en bok är en oförlåtlig synd så länge den inte innehåller ytterst farlig kunskap som aldrig borde få bli känd (sådana böcker finns bara i fantsyböcer)

Är det en bok jag vill ha så köper jag en inbunden, Har aldrig köpt pocket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback