• 1
  • 2
2007-01-03, 17:58
Medlem
Hej på er!

Så här i juletider får min far som är "ansiktet utåt" för företaget han jobbar på väldigt mycket presenter från andra företag såsom choklad, julmat och liknande. I år verkade det vara extra populärt att ge bort lådor med olika ostar då vi säkert fick hem 5-6 st stora lådor (plus massa små)
Vi har redan gett bort massor med ändå har vi nästan två fulla kylar (små) med ostar kvar efter jul.
Min fråga är nu, vad ska man göra med alla dessa innan de blir dåliga? Vi har planerat att riva ner och frysa in vissa för att ha på pajer och liknande, men vad kan man mer göra med det? Känns onödigt att slänga. Finns det maträtter som kräver skitmycket ost?

Det är i princip all sorts ost man kan tänka sig.
Tack på förhand!
(Mitt första inlägg)
Citera
2007-01-03, 18:34
Medlem
http://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=174

Citera
2007-01-03, 18:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loemsk
Hej på er!

Så här i juletider får min far som är "ansiktet utåt" för företaget han jobbar på väldigt mycket presenter från andra företag såsom choklad, julmat och liknande. I år verkade det vara extra populärt att ge bort lådor med olika ostar då vi säkert fick hem 5-6 st stora lådor (plus massa små)
Vi har redan gett bort massor med ändå har vi nästan två fulla kylar (små) med ostar kvar efter jul.
Min fråga är nu, vad ska man göra med alla dessa innan de blir dåliga? Vi har planerat att riva ner och frysa in vissa för att ha på pajer och liknande, men vad kan man mer göra med det? Känns onödigt att slänga. Finns det maträtter som kräver skitmycket ost?

Det är i princip all sorts ost man kan tänka sig.
Tack på förhand!
(Mitt första inlägg)
Först och främst så går i stort sett alla ostar att frysa. De hårda blir bäst att riva först och de mjuka kan man frysa som de är.

Fördela dem i mindre portioner och ta fram vid behov.

Rätter som kräver mycket ost är framför allt gratänger och ostsuffleer. Makaronilåda är också en rätt som kräver mycket ost, för att inte snacka om pizzor och crepes.

~Paul~
Citera
2007-01-03, 18:44
Medlem
Riddarens avatar
Ostfondue känns ju som ett hett tips! Smält ned osten med lite konjak. Sedan är det bara att doppa baugette-bitar i det hela!
Citera
2007-01-03, 18:49
Medlem
Pellles avatar
Ge dem till närmaste härbärge...

Citera
2007-01-03, 18:54
Moderator
evilhoneys avatar
Ostomeletter
varma mackor
pastasåser
(ostfondue, men det var sagt)
(frysa riven ost är grymme bra med)
kasta på elaka grannar?
Citera
2007-01-03, 19:08
Medlem
dePauls avatar
Tänk på att de mängder ost som ni laborerar med på inget sätt matchar den mängd som trådskaparen talar om om jag har uppfattat det rätt. Således: Några ostmackor, omeletter, pastasåser eller fonduer räddar inte situationen ...

~Paul~
Citera
2007-01-03, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tänk på att de mängder ost som ni laborerar med på inget sätt matchar den mängd som trådskaparen talar om om jag har uppfattat det rätt. Således: Några ostmackor, omeletter, pastasåser eller fonduer räddar inte situationen ...

Precis, det är omöjligt att äta upp allt innan det blir dåligt. Frysa ner allt är heller inget alternativ då vi inte har så mycket plats i våra frysar. Blir väl att frysa ner så mycket vi kan och försöka äta mycket ost till det blir dåligt.

Ska prova ostfondue, låter gott!
Citera
2007-01-03, 19:23
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Precis, det är omöjligt att äta upp allt innan det blir dåligt. Frysa ner allt är heller inget alternativ då vi inte har så mycket plats i våra frysar. Blir väl att frysa ner så mycket vi kan och försöka äta mycket ost till det blir dåligt.

Ge bort till läkt och vänner då?

Förslagen kan ju gälla de ostar ni behåller.

ecit: annars finns ju flashbacks egna "recycle your stuff"
Citera
2007-01-03, 19:35
Medlem
Erbjud dig att ge bort några i Recycle your stuff här på FB?

Annars kan du ju göra något kul med all ost. Typ se hur mycket ost du kan äta. Hur många skivor du kan få och hur stor yta skivorna kan täcka. Du kan bygga ett fort m.m. m.m.

EDIT: evilhoney var före.

Var kanske tips av en mer matig natur du ville ha. Ber att få återkomma till helgen.
Citera
2007-01-03, 23:49
Medlem
Abbe78s avatar
Antingen så kan du frysa ner all ost, det håller ettag.
Eller så kan du riva ner osten.

Annars kan du använda osten till:

Toast
Köttfärsås & Spaghetti
Potatisgratänger
Citera
2007-01-04, 00:04
Medlem
Kopos avatar
Citat:

Du bor inte i Lund? Jag har jättemycket plats i min frys och jag älskar ost
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här