2007-02-24, 10:31
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Den svenska motsvarigheten till Lyon; alltså överlägsna i sitt eget land. Det tror jag AIK kommer bli.

Capish?

Instämmer med föregående, vad talar för det?

Om inte AIK visar vara på väg att bli Sveriges Lyon i juni eller juli får vi nog förbereda oss på att fotbollen dör igen, när samtliga IV-elever i Solna skakar staket kraftigt.
Citera
2007-02-24, 10:46
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Den svenska motsvarigheten till Lyon; alltså överlägsna i sitt eget land. Det tror jag AIK kommer bli.

Capish?

Och hur fan motiverar du det då? När djurgården var som bäst så var inte ens de överlägsna och kunde ställa ut skorna, det närmaste Lyonsyndromet vi haft i Sverige var Blåvitt på 90 talet men vill vi verkligen gå den vägen igen? (det kan iofs bli en annan diskussion)

Jag ser ärligt talat inte någonting som talar för att AIK skulle bli ett nytt Lyon, DIF och MFF har pengarna som gör att de skulle kunna satsa sönder en sådan satsning som AIK blir tvingade att göra för jag tror och hoppas inte du menar att de skulle bli ett svenskt Lyon med nuvarande laguppställning?

När Blåvitts nya arena blir klar hoppas jag personligen att det blir ett uppsving, gärna att någon finansiär kommer och donerar lite pengar. Men med facit på hand vet jag inte om jag skulle vilja att vi blev ett nytt Lyon, förstå mig rätt, jag vinner gärna allsvenskan varje år men då med en poäng i sista omgåengen, att gå fram som en maskin hela året är ju kul att kunna tracka polarna som håller på mff med men seriöst, hur kul hade det varit?

Nåväl, det jag vill komma till är att AIK inte har en chans att bli ett nytt Lyon, allsvenskan är för jämn och det finns minst två lag med stora ekonomiska muskler som skulle krossa en sådan satsning.
Citera
2007-02-24, 11:59
Medlem
Shuyins avatar
Citat:

Capish?

Nu ändrar du synvinkel, då jag antog att du menade med ett Lyon en supermakt i ett land som går till typ kvartsfinal i Champions League.

Nu hävdar du att det "bara" är ett lag som dominerar i ett land år efter år.

Och Allsvenskan är kanske Europas jämnaste liga, så jag tror inte att det kommer ske.

Om nu detta sker så skulle ingen bli gladare än mig dock.
Citera
2007-02-24, 12:27
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Och hur fan motiverar du det då? När djurgården var som bäst så var inte ens de överlägsna och kunde ställa ut skorna, det närmaste Lyonsyndromet vi haft i Sverige var Blåvitt på 90 talet men vill vi verkligen gå den vägen igen? (det kan iofs bli en annan diskussion)

Jag ser ärligt talat inte någonting som talar för att AIK skulle bli ett nytt Lyon, DIF och MFF har pengarna som gör att de skulle kunna satsa sönder en sådan satsning som AIK blir tvingade att göra för jag tror och hoppas inte du menar att de skulle bli ett svenskt Lyon med nuvarande laguppställning?

När Blåvitts nya arena blir klar hoppas jag personligen att det blir ett uppsving, gärna att någon finansiär kommer och donerar lite pengar. Men med facit på hand vet jag inte om jag skulle vilja att vi blev ett nytt Lyon, förstå mig rätt, jag vinner gärna allsvenskan varje år men då med en poäng i sista omgåengen, att gå fram som en maskin hela året är ju kul att kunna tracka polarna som håller på mff med men seriöst, hur kul hade det varit?

Nåväl, det jag vill komma till är att AIK inte har en chans att bli ett nytt Lyon, allsvenskan är för jämn och det finns minst två lag med stora ekonomiska muskler som skulle krossa en sådan satsning.

Skillnaden är att AIK har bäst förutsättningar.
Vi har tveklöst störst publikunderlag. Dessa i sig drar in massvis med pengar i form av biljetter, merchandise m.m., något som ingen svensk klubb kan mäta sig med.
En annan - om än antagligen svårmotiverad - fördel med det är att den stora publiken skapar en stämning på matcher som är det närmsta vi kan komma Europa, något som kan tänkas attrahera både mer publik och sponsorer.
Vi har också en ledning, både i styrelsen och på plan som inte gör många fel. Detta kan bara leda åt ett håll, framgång, framgång och mera framgång.
Våra värvningar är superba och vi förlorar inga spelare som vi vill ha (åtminstonde inte denna silly season).

Malmö och Götet må ha ekonomiska muskler, men de verkar inte kunna flexa dem, för hur bra har det gått för er på sistonde? Vilka storvärvningar har ni gjort?

Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Nu ändrar du synvinkel, då jag antog att du menade med ett Lyon en supermakt i ett land som går till typ kvartsfinal i Champions League.

Nu hävdar du att det "bara" är ett lag som dominerar i ett land år efter år.

Och Allsvenskan är kanske Europas jämnaste liga, så jag tror inte att det kommer ske.

Om nu detta sker så skulle ingen bli gladare än mig dock.
Ber om ursäkt för otydligheten.
Tackar dock inte nej till något av dem.
Citera
2007-02-24, 12:42
Avslutad
Gnagarna har fått hybris. Bäst att bara nicka och hålla med...
Citera
2007-02-24, 12:47
Medlem
Polackjävels avatar
Det ser mycket bra ut för AIK just nu, men vi kommer nog aldrig kunna segla iväg och äga allsvenskan varje år. Det finns andra klubbar med stor publik, t.ex. MFF, precis som det finns andra klubbar med en god organisation, Djurgården, m.fl..
Citera
2007-02-24, 13:02
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Vi har tveklöst störst publikunderlag. Dessa i sig drar in massvis med pengar i form av biljetter, merchandise m.m., något som ingen svensk klubb kan mäta sig med.
En annan - om än antagligen svårmotiverad - fördel med det är att den stora publiken skapar en stämning på matcher som är det närmsta vi kan komma Europa, något som kan tänkas attrahera både mer publik och sponsorer.
Vi har också en ledning, både i styrelsen och på plan som inte gör många fel. Detta kan bara leda åt ett håll, framgång, framgång och mera framgång.
Våra värvningar är superba och vi förlorar inga spelare som vi vill ha (åtminstonde inte denna silly season).

Du har aldrig funderat över varför stora, starka, mäCktiga AIK bara lyckats vinna SM-guld fyra gånger under de över 80 år som Allsvenskan spelats? Ni har aldrig dominerat på samma sätt som Norrköping under 40-talet, MFF under 70-talet eller IFK under 80- och 90-talet. Vad fan pekar på att ni skulle börja tokdominera nu?

Fast egentligen är det bara kul att se gnagarhybrisen komma tillbaka.

/feldgrau
Citera
2007-02-24, 13:25
Bannlyst
Publiken - aiks starkaste argument för varför de är bäst, störst och vackrast. Att sen nämna "Aiks ledning" och "gör inga fel" i samma mening är humor på skyhög nivå.

Ni har Hatten som sitter på sitt kontor och inte gör ett jävla skit. Ni har Ola Andersson som säger att det inte behöver betyda något att aik har fem raka hemmatacher och att de inte skulle klaga om de hade sex raka bortamatcher. Ni har Charlie som inte kan ta en intervju utan att svälja, bli torr i munnen och känna hur svetten pärlar sig i pannan.

Snart kommer ett inlägg med texten "Hehe, aik berör!". Var så säkra.
Citera
2007-02-24, 13:38
Bannlyst
Citat:

Malmö och Götet må ha ekonomiska muskler, men de verkar inte kunna flexa dem, för hur bra har det gått för er på sistonde? Vilka storvärvningar har ni gjort?

Ber om ursäkt för otydligheten.
Tackar dock inte nej till något av dem.

Det många glömmer bort är att gröthalsarna och IFK ICA har amatörer till tränare.
Vi har ju professor Norling som leder vårt lag och det är just det som talar för AIK i framtiden.
Ellos får njuta av guldet den här säsongen. De mästerskap som spelas inom en överskådlig framtid tas av AIK. De övriga lagen får helt enkelt hoppas på att professor Norling tröttnar och vill söka nya utmaningar utomlands. Men efter tio raka guld kan vi nog tänka oss att släppa honom till Liverpool eller kanske också som förbundskapten.
Citera
2007-02-24, 13:42
Bannlyst
Ska bli kul att se om Norling går nån match nästa år utan att anpassa laget efter motståndaren.
Citera
2007-02-24, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze

Spelar som sagt ingen roll vilka ekonomiska muskler ett lag har när man inte har tillräckligt med kompetens på tränarbänken. Stefan Rehn är ju ett skämt och Jonas Ohlsson kommer från gärdsgårdsserien. Och Åkeby ska vi bara inte snacka om. Grinar för minsta lilla motgång och skyller ifrån sig på skador och annat. Är man en tillräckligt bra tränare ska inte lite skador hindra framgång. Och sen har ju de onämnbara skaffat en islänning som huvudtränare, vilket också är ett skämt. Alla vet att Island precis som Norge inte kan det här med fotboll.
Citera
2007-02-24, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kahnweiler
Ska bli kul att se om Norling går nån match nästa år utan att anpassa laget efter motståndaren.

Vad är det här då? Den svenska avundsjukan i sin prydo.
Avundsjuka att AIK har Allsvenskans skickligaste taktiker på tränarbänken och att övriga lag bara har amatörer som inte har vett att leda ett lag ordentligt.
Jag trodde att fotboll gick ut på att besegra motståndarlaget men jag kanske är felinformerad på den punkten. I den moderna fotbollen ingår att anpassa sitt lag efter det motstånd man möter. Lär dig vad fotboll går ut på innan du uttalar dig nästa gång tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in