2013-04-09, 14:01
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Ok har 5st 15liters och 6st 25literskrukor. Tror inte min lampa klarar fler krukor än så. Har du några andra tips? Brukar du blanda jorden med leka? Näring? Har dom 2 faser, så man börjar att dra upp dom under 24/7 ljust för att sedan slå om till 12/12 eller kör man med 12/12 från start? Mycket frågor men jag är tacksam för svar :-)
Dom Växer i perioder ibland står det typ still men sen växer dom igen.. Näring ska du vara försiktig med i början och inte spraya utan vattna med det när plantan blivit 10-15cm kanske..
Jag hade grus eller lecakulor i botten sen gödsel och kompost med jord över.. Sen vattnade jag ibland med växtnäring..
Ang ljuset så testa men börja på ganska lågt och öka (tror jag).. I ett ljust rum behöver man inte allt för starkt ljus..
Senast redigerad av TobaksHasse 2013-04-09 kl. 14:08.
Citera
2013-06-08, 17:57
Medlem
Hej! Tänkte bara höra, om jag skulle beställa frön idag, hinner jag få nån tobak överhuvudtaget denna säsong? Jag har söderläge på min tomt....
Nåt tips på bra sida som säljer fröer? Några sorter som är bättre än andra?

Haha har hur många frågor som helst men börjar med dessa
Citera
2013-06-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chev.Chelios
Hej! Tänkte bara höra, om jag skulle beställa frön idag, hinner jag få nån tobak överhuvudtaget denna säsong? Jag har söderläge på min tomt....
Nåt tips på bra sida som säljer fröer? Några sorter som är bättre än andra?

Haha har hur många frågor som helst men börjar med dessa

Nija det kan gå men Tobak är svårt att odla från frö och är svår att få vid liv som fröling (jätte liten planta) det jag skulle rekommendera till dig är att köpa frön börja odla lär dig vad man ska göra sen nästa vår/sommar har du kunskapen för att få en bra produkt. Alltså du kommer behöva förkultivera (Ett fint ord för att låta dina plantor växa till sig innan man planterar ut dem) tobaken innan du sätter ut dom.
Jag har läst ett par bra odlings guider dessa har dock varit på engelska men om du gått ut 9an så ska det inte vara ett problem. Var detta guider är får du hitta själv men jag ger dig en ledtråd: Google
Finns även på youtube.
Citera
2013-06-08, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bornhigh
Nija det kan gå men Tobak är svårt att odla från frö och är svår att få vid liv som fröling (jätte liten planta) det jag skulle rekommendera till dig är att köpa frön börja odla lär dig vad man ska göra sen nästa vår/sommar har du kunskapen för att få en bra produkt. Alltså du kommer behöva förkultivera (Ett fint ord för att låta dina plantor växa till sig innan man planterar ut dem) tobaken innan du sätter ut dom.
Jag har läst ett par bra odlings guider dessa har dock varit på engelska men om du gått ut 9an så ska det inte vara ett problem. Var detta guider är får du hitta själv men jag ger dig en ledtråd: Google
Finns även på youtube.

Tack för snabbt svar! Precis, tänkte träna mig lite inför nästa säsong.

Har du tips på vart man köper fröer som är bra? Tänkte inte heller sätta ut dom när dom blir större utan bara sätta dom i maffiga krukor utomhus, det funkar väl?

Ska kika på guider, ja jag har gått ut nian haha
Citera
2013-06-08, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chev.Chelios
Tack för snabbt svar! Precis, tänkte träna mig lite inför nästa säsong.

Har du tips på vart man köper fröer som är bra? Tänkte inte heller sätta ut dom när dom blir större utan bara sätta dom i maffiga krukor utomhus, det funkar väl?

Ska kika på guider, ja jag har gått ut nian haha

Först nej jag vet inte var man köper frön faktiskt aldrig odlat Tobak men en massa annat

Krukor vet jag inte men i teorin ska det inte vara något problem speciellt om du har ett växthus/inbyggd altan som dom kan stå i på natten så dom inte utsätts för kyla vet dock att det finns sorter som klarar frost (Då tobak har odlats kommersiellt i Sverige). men det är beroende på sort och sånt.

Det viktigaste att planera sin odling oavsett om det är weed eller ampelliljor så är planering a & o om man är ute efter skörd.

Jag kan inte sitta här på Flash och säga att det kommer gå bra eller ej. Men bara för att det inte står på nätet att det inte går så betyder det att det inte går för dig det finns en massa folk på nätet och här som säger saker som dom inte har en aning om det funkar eller ej speciellt här på odlings delen. Mitt bästa tips är att prova och misslyckas och sen göra rätt tar tid men man lär sig fort vad som funkar.
Citera
2013-06-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bornhigh
Först nej jag vet inte var man köper frön faktiskt aldrig odlat Tobak men en massa annat

Krukor vet jag inte men i teorin ska det inte vara något problem speciellt om du har ett växthus/inbyggd altan som dom kan stå i på natten så dom inte utsätts för kyla vet dock att det finns sorter som klarar frost (Då tobak har odlats kommersiellt i Sverige). men det är beroende på sort och sånt.

Det viktigaste att planera sin odling oavsett om det är weed eller ampelliljor så är planering a & o om man är ute efter skörd.

Jag kan inte sitta här på Flash och säga att det kommer gå bra eller ej. Men bara för att det inte står på nätet att det inte går så betyder det att det inte går för dig det finns en massa folk på nätet och här som säger saker som dom inte har en aning om det funkar eller ej speciellt här på odlings delen. Mitt bästa tips är att prova och misslyckas och sen göra rätt tar tid men man lär sig fort vad som funkar.

Vet du om det är svårt att fermentera? Bästa tips på att göra en ugn? Köksugnen är uteslutet haha.

Såg nån som pratade om riskokare?!

Såg även nån prata om en frigolitbox och lampa i fem dagar i en viss temp, drar inte det sjukt mkt ström plus att man riskerar en mindre brand? Verkar bökigt att göra tobak ändå hehe... Trodde man bara kunde torka bladen i solen typ och sen smula sönder till rök eller snus-tobak...

Sista frågan, om man gör snus, är det verkligen så mkt att koka och ha i ugn som man läser på nätet?
Citera
2013-06-12, 16:14
Medlem
TobaksHasses avatar
Kolla gärna in min sida och ställ frågor..
Ni får gärna kommentera och kritisera..

http://www.infoom.se/mysite/?user=20319
Citera
2014-01-11, 07:44
Medlem
Blisteryllamas avatar
Hej!

Vill få reda på hur man bygger en egen Fermenterings låda och hur förhållanden ska vara i den när man fermenterar tobak!

Tacksam för svar.
Citera
2014-01-11, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blisteryllama
Hej!

Vill få reda på hur man bygger en egen Fermenterings låda och hur förhållanden ska vara i den när man fermenterar tobak!

Tacksam för svar.

Va ska du göra för slags tobak? Ska du göra snus så behöver du inte fermentera.
Citera
2014-01-11, 15:32
Medlem
Blisteryllamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hassestefan
Va ska du göra för slags tobak? Ska du göra snus så behöver du inte fermentera.

Cigarr är det som gäller för mig.. men om jag misslyckas så maler jag ner allt och gör snus av hela bunten!
Citera
2014-06-18, 11:37
Medlem
Vilket butik är bäst för att beställa frön? http://www.tobaksfro.n.nu/ http://www.cuthof.se Till TS: det har odlats tobak i Sverige, så det ska kunna gå bra med rätt frön.
Citera
2015-05-02, 19:48
Medlem
legendz50s avatar
vart kan man få tag fröna, inte internet jag menar affär eller nån annan stans, nån som vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in