Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-02, 16:48
  #1
Medlem
Benyamins avatar
Hej, går det att odla salvia i sverige? och vet ni var man kan få tag på frön?

ytterst tacksam för svar.
Citera
2007-01-02, 16:59
  #2
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamin
Hej, går det att odla salvia i sverige? och vet ni var man kan få tag på frön?

ytterst tacksam för svar.

Salvia går, var jag vet, alldeles utmärkt att odla i en vanlig sketen blomkruka i fönstret. Tyvärr tror jag inte det går att odla från frön, utan man måste få en liten stickling. Vettefan varför, och är inte säker, men har starkt för mig detta.
Citera
2007-01-02, 17:06
  #3
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Salvia går, var jag vet, alldeles utmärkt att odla i en vanlig sketen blomkruka i fönstret. Tyvärr tror jag inte det går att odla från frön, utan man måste få en liten stickling. Vettefan varför, och är inte säker, men har starkt för mig detta.

nu ska jag inte säga att det inte går att odla från frön, det är dock väldigt svårt.

"The ability to grow indistinguishable plants from seeds produced by self pollination also weakens the hybrid theory of origin, instead implying inbreeding depression, or an undiscovered incompatibility mechanism. The plant is mainly propagated by cuttings or layering."
Citera
2007-01-02, 17:13
  #4
Medlem
indulgences avatar
Fan hade en massa sidor som sälde kvistar man kunde odla ifrån men har tappat bort den lilla listan jag hade. Ska leta lite återkommer om jag hittar länkarna
Citera
2007-01-02, 17:33
  #5
Medlem
Benyamins avatar
hittade en sida där man kunde köpa en stickling, men är lite rädd för att fabror polis ska hälsa på mig
Citera
2007-01-02, 17:41
  #6
Medlem
indulgences avatar
Salvia är inte narkotika klassat bara klassat som "hälsofarligt" eller liknande. Vet inte straff skalan men va tror det bara blir böter om man har en kvist hälsofarligt =)
Citera
2007-01-02, 17:42
  #7
Medlem
drog?

är salvia en drog som är förbjuden i sverige?
Jag trodde det var en kryddört! Har odlat salvia i många år, går utmärkt att frö så men man kan köpa sticklingar från alla som säljer örter.
Citera
2007-01-02, 18:01
  #8
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottec
är salvia en drog som är förbjuden i sverige?
Jag trodde det var en kryddört! Har odlat salvia i många år, går utmärkt att frö så men man kan köpa sticklingar från alla som säljer örter.

Alltså detta är inte samma ört som "kryddsalvia", detta är en annan sort, båda kallas dock salvia.
Citera
2007-01-02, 18:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Alltså detta är inte samma ört som "kryddsalvia", detta är en annan sort, båda kallas dock salvia.
vad heter denna salvia? det officiella latinska namnet?
Citera
2007-01-02, 18:13
  #10
Avstängd
Snusar´ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottec
vad heter denna salvia? det officiella latinska namnet?
hehe, du undrar om du kan bli hög på dina plantor ...

Btw, vad är salvia?
Citera
2007-01-02, 18:25
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusar´n
hehe, du undrar om du kan bli hög på dina plantor ...

Btw, vad är salvia?
Det är en flerårig halvbuske som kan bli upp till 1 meter hög. Bladen är gråludna och blommorna violetta. Blomningstiden är juli-augusti

nej, jag vet att det går, jag undrar bara varför folk inte fattar att det är samma växt: Salvia Officinalis! Har odlats i sverige sen medeltiden och många av de kvinnor som brändes på bål hade den i sina trädgårdar. Om man lär sig lite om läkeörter lär man sig mycket om lagliga droger. Det är inte förbjudet att odla salvia i sverige, inte är i alla fall...
Citera
2007-01-02, 18:27
  #12
Medlem
ungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottec
vad heter denna salvia? det officiella latinska namnet?

Salvia Divinorum, en kraftigt hallucinogen ört som rökes, säljs ofta i olika extract, t.ex. 5x, 10x, 15x, 20x. Har lite 20x hemma och man blir riktigt jävla skev på det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback