Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2000-06-05, 00:37
  #1
Medlem
OK....
Tänkte klargöra nåra prylar....pga den äldre disskutionen nedan

Cannabis ÄR inte ofarligt....men ej heller livsfarligt så som vi får oss itutade i skolan etc.

Närminnet blir åt helvete, vid blanding med alkohol spyr man ofta + slocknar (oftast vid för nycket av det ena eller det andra), dygnsrytmen fuckas upp för mår många vid regelbundet bruk...man blir seg och trögtänkt, detta har att göra med nervbindnigarna och synapserna...närmare kan jag inte förklara. Fettvävnaderna binder THCet och möjliggjör flashbacks dock är detta ovanligt. Psykoser, den verkliga risken med cannabis har inte så mycket att gör med hur mycket man har rökt, dock ökar ju sannolikheten om man röker ofta. Abstinensen brukar yttra sig som ett psykiskt sug, man blir seg och grinig, allmänt missnöjd och längtar mest tillbaks till hashrusets behagliga tillstånd. Livsglädjen försvinner helt enkelt i ca 1-4 dgr, enligt mina ovetenskapliga undersökningar. Även svettningar (hand) men framför allt håglöshet. Den riktiga faran med cannabis är enligt vad jag anser dess positiva egenskaper (!) då man så fort man börjar bruka drogen ofta uppskattar den mer än allt annat och gör dårför inte ngt åt "sitt liv". Ett råd är att vara kritiskt inställd då man börjar expirementera med hash då man lätt söker sig till dom kretsarna i brist på vettigare aktiviteter. Då de man har hashet lättillgänglit så är det naturligtvis svårare att bryta sig ur dagligt bruk.
Så var försiktiga.....cannabis har förstört mången liv....

Citera
2000-06-05, 01:30
  #2
Medlem
Skadeverkningar...


Det du har berättat här ligger under förutsättningarna till gidigert användande!!
dvs man röker flera gånger i veckan till dagligen!!
Lägg ett sådant ständigt "missbruk" i skålen när man tar upp skadeverkningar som fokus i den allmäna drogdebatten.

Vi har tydligt kommit till ytterligheter så med ytterligheter svarar vi på tal!!

Alkohol genom så stark fötäring gör listan lång över permanenta fysiska o psykiska skador för livet!
Detta gäller även tyngre narkotiska preparat!
samtliga fall av dessa inkluderar också en slutsumma av att man dör i förtid!!!!

Samtliga "missbruk" under alla omständigheter drar ned den sociala hälsan! och sin samhällsanpassning.
Att visa varnande fingrar angående ALLA droger är förnuftigt och bra.

Men som slutcitat till detta är: Att det är fullständigt fel att klassa cannabis som livsfarlig drog och ställa dess skadeverkningar inom samma rammar som övriga droger inklusive alkohol!.

Den som vill fötära något av ovanstående alltenativ gör ett klokt beslut i att använda sig av cannabis i motsats till övriga alltenativ.

att kasta cannabis i fokus för människors sociala levnad med tex. arbetslöshet o diverse personliga problem till att anse cannabis förvärrar dessas situation skall inte emotsägas!!
det gäller samma sak med alkohol osv.
MEN! att göra cannabis ensamt ansvarigt för dessas situation är fel!!

Men vad vi har gjort tidigare är att vi har ställt cannabis i focos för sig själv och här försökt dementera alla "falska övergrepp" på dess verkningar och skador.

Utöver detta ett tips!! Rök alltid på först innan ni fötär sprit!
sprit ökar suksessivt sin effekt som gör att man lättare kan sluta dricka när man börjar bli väl full!!
Istället för att "däcka sig med en joint" i den glada fyllan!!
Citera
2000-06-05, 11:23
  #3
Medlem
Skadeverkningar...

THC är som ni säger fettlösligt.

Dock förbrukas delta-9-Tetrahydrocannabinolet 2 timmar efter konsumtion och kan således inte göra några flashbacks eller liknande.
Det som är kvar är spårämnen och annat (det är även de som kan testas för i drogtest) alltså helt inaktiva ämnen som inte kan aktiveras vid bantning eller träning eller så.
Detta är helt RNS-bluffar!

Entydiga undersökningar visar att "Flashbacks" är psykiskt betingade på samma sätt som när du upplever något jäkligt bra/starkt så kan det utlösa flashbacks senare i livet. Hjärnan lagrar upplevelser och har lätt för att ta fram dem igen.

Flashbacks är inget dåligt i min mening, utan det som gör livet värt det. (Både vanliga flashbacks såsom drog-inducerade)

Segheten och trögheten har inte kunnat bevisas som permanenta eftereffekter. Snarare är de tecken på att man rökt för mycket ett tag och att man behöver göra något annat en stund.

Jag har aldrig heller känt att minnet svikit mej mer än vanligt förutom under själva ruset då man inte riktigt har 100% koll på allt. Efteråt är det som vanligt igen.

Men som sagt : Missbruk är missbruk oavsett vilken drog/aktivitet som avses. I min åsikt är alkoholkonsumtion 1 gång/vecka ett mycket skadligt missbruk.

Cannabis ett par gånger i månaden skulle de flesta behöva tror jag...

/M
Citera
2000-06-05, 14:02
  #4
Skadeverkningar...

Man bör äta mycket musslor när man röker cannabis.
Citera
2000-06-05, 18:53
  #5
Medlem
Skadeverkningar...

Jo, det som är snedvridet är att man på RNS, 9av10 mfl sajter inte jämför cannabismissbruk med alkoholmissbruk. Läser man där så verkar det som att det räcker med att röka _en_ gång för att få ett väldigt dåligt närminne.. Tacka fan för att man får ett dåligt närminne om röker _dagligen_! Samma sak som om man skulle supa sig aprak varje dag! Man skulle inte må något vidare bra och man skulle alltid vara ganska seg i skallen..

Jo, 9av10 och RNS förvrider sanningen väldigt mycket tyvärr. Inte heller är de så seriösa att de törs svara när man påpekar att de har fel och ger dem ett gäng källor så de kan kolla upp det.

En polare som påpekade diverse fel på RNS vart efter några dagar bombad med spammail från diverse håll(han hade bara gett ut denna mailadress till RNS då han mailade dem). Väldigt oseriösa människor på dessa sajter..

Men, men.. Enligt 9av10 så är ALLA DROGER LIKA FARLIGA(!!), detta säger väl det mesta om den sajtens tillförlitlighet! Enligt dom är alltså kaffe, vin eller cannabis precis lika farligt som crack eller PCP, det är inte speciellt troligt och jag skulle _mycket gärna_ vilja se vetenskapliga bevis för detta påstående.


Citera
2000-06-05, 20:15
  #6
Skadeverkningar...

Har tyvärr en viss svaghet får alkohol (håller dock på att dra ned kraftigt) och efter en riktig "krökahelg" måste jag ha lugnande medel (Sobril) i flera dagar p.g.a panikångest för att kunna gå ut!
Detta händer aldrig när jag bara rökt,vilket jag dessutom har gjort längre än jag använt alkohol, men det är alkoholen jag haft problem med.

Citera
2000-06-05, 23:40
  #7
Medlem
Skadeverkningar...

Ledsen att höra att du har problem med alkohol Alice (Cooper).
Brap.

9av10:s påstående om att alla droger är lika farliga är ju helt sjuka, och de verkar ju inte förstå att sådana påståenden själper deras igentliga syfte.

Låt oss tänka oss följande:
Svenne Svensson har aldrig provat någon drog (förutom alkohol och tobak -som han dock _vet_ "inte är så farliga").
Svenne får med sin vänn Roffe röka hasch för första gången.
Svenne förstår att hasch inte är så farligt som han hört hela livet från skola osv.
Svenne får för sig att kolla 9av10:s hemsida och får där reda på att "alla droger är lika farliga".
Svenne tänker då - "jamen hasch var ju ionte så farligt och amfetamin, kokain och heroin är ju tydligen lika farliga som hasch, så det är nog lungt".

*suck* vad ska man säga...

- Lill - // som skakar på huvudet och inte kan sätta sig in i förbudsivrarnas på 9av10:s tankegångar.
Citera
2000-06-06, 19:18
  #8
Medlem
Skadeverkningar...

Jo, Lill exakt.. Detta har jag to.m påpekat för dom, men de verkar inte fatta att det de säger faktiskt är jävligt dumt att säga detta till (speciellt)ungdomar. Vi som är lite "intresserade" av knark ser ju lite längre än till RNS och 9av10, men för någon som inte har ett direkt intresse och inte på egen hand tar reda på fakta utan blint lyssnar till vad skolan och RNS säger kan ju faktiskt råka riktigt illa ut då man påstår att heroin inte alls är farligare än öl. För det är ju faktiskt så de resonerar..

Det är hög tid att någon fixar en _seriös_ sajt där man på ett VETTIGT sätt sprider riktigt information om droger. Det finns ju faktiskt ingen svensk sådan vad jag vet. Inte konstigt folk har en sne inställning till cannabis med sajter som 9av10....




Citera
2000-06-07, 23:56
  #9
Medlem
Skadeverkningar...

TACK för kompletterande inlägg....bra att andra tänker lite oxå så jag inte behöver göra allt själv.. ; )
Några tilläggs punkter: Skälet till att jag fokuserade på cannabis och inte ens ställde det mot några andra former av missbruk är
1) Denna diskutionen är under avdelningen cannabis...
2) Jag har bara pesonlig erfarenhet av cannabis missbruk...därför vill jag inte proklamera rykten och andranadsuppgifter jag fått av andra missbrukare..en inte allt för tillförlitlig källa anser jag.
Jag tycker det är bra att ni ställer hash missbruket mot andra missbruk då jag anser att det är den drog med minst skadeverkningar vid bruk på daglig basis. MEN.....
Cannabis gör dig forfarande socialt missanpassad....Du blir mer eller mindre dum i huvudet, hur pass mycket som kommer tillbaks efter avslutat missbruk kan jag inte helt säga, det kan ju vara ganska svårt att fråga sig "Är jag mindra smart nu än innan jag började röka brass??", men jag har svårt att _TRO_ att man blir helt återställd. Har någon några forskningsrön i frågan blir jag glad att få ta del av de. Vidare anser jag att cannabis är lite extra farligt i den aspekten att det inte ger några direkta fysiska men (baksmälla, avtändningar etc) vilket gör det lättare att upprätt ett missbruk.
Lite extra försiktighet alltså....att ett alkohol missbruk ger större skador i längden spelar ju liksom ingen roll om man aldrig börjar missbruka.....förstår ni vad jag menar.....
Citera
2000-06-08, 00:03
  #10
Medlem
Skadeverkningar...

Bra ide förresten med en anti-skräckpropaganda, fakta site...nån som pallar snickra ihop en.... hehe ;)
som om man skulle få statliga bidrag...
Citera
2000-06-08, 00:30
  #11
Medlem
Skadeverkningar...

till stan mr.man

bra , men du kunde ha tagit upp lite possitiva saker oxå. Som....hur skönt det är att flumma ;) du vet antagligen hur många argument det finns för cannabis.... Om jag ska nämna ett som håller i det stora hela, så måste jag säga att legalicering är en sak, att flumma i sig är en helt annan....och att flumma i sig är på det stora hela ett STORT minus när man har vägt ihop de båda vågskålarna, och detta kommer ifrån en person som har anser sig ha nog kunskap i frågan för att komma fram till den slutsatsen, det måste vara upp till var och en om man vill flumma eller inte, bara en neutral information kommer ut så att man kan avgöra själv.Vi tror ju på människor eller hur? Tänkte väl det....därför så la jag inlägget som en motvikt till all drogpropaganda som finns här.....det är inte juste och jag anser att: ska man propagera bör man belysa det negativa starkt så att de tas på allvar, men inte överdriva, och självklart inte ljuga som RNS etc.

M.V.H/ psycshrooaum
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback