Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2007-01-02, 19:52
  #109
Medlem
Bernard_Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fenirb
Ja. Om det ur ett dramaturgiskt perspektiv är nödvändigt för att understryka en viss grupp eller persons tillhörighet och åsikter. Exempelvis som i filmen Amerikan history X.
Vilket jävla snack. Den sedelärande berättelsen i den filmen är att nazismen är skit. Något negativt nämns aldrig om texten på Lench mob's lr Ice Cube's skivor.
Citera
2007-01-02, 19:53
  #110
Medlem
Micke666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernard_Black
Jo men nu är det rasistiska påhopp mot vita låtarna handlar om
Sluta & gnälla för fan. Antingen så spelar du spelet o får stå ut med skiten, eller så skiter du i o spelar neger-spelet.
Citera
2007-01-02, 19:54
  #111
Medlem
Bernard_Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator
Helt off topic, men jag måste fråga. Varför bry sig? Vad spelar det för roll?
Eftersom du är likgiltig så måste någon annan. Se så, spring o lek med dom andra PK kontrollerade i det här samhället och låt dom som bryr sig återgå till sin diskussion.
Citera
2007-01-02, 19:58
  #112
Medlem
Bernard_Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exterus
Som 200 andra personer redan sagt, musiken i GTA:SA är lämplig för den sortens setting. End of story.

Så nu har vissa personer upptäckt att svarta och vita personer i samhället har helt olika toleransnivåer när det gäller uttrycksfrihet i rasfrågor. Grattis.
Vad kan då detta bero på? I den (främst) vita västvärlden har svarta under en lång tid varit förtryckta (och är det fortfarande, om än till en mindre grad) pga sin hudfärg. Därför är de väldigt känsliga för ens den minsta tillstymmelse till rasistiska kommentarer och buskap riktade mot svarta. Vilket jag faktist kan förstå. Så...eftersom samhället i stort väldigt gärna vill tvätta bort gamla synder så får de svarta ganska stort svängrum i frågan. Förstår ni? Så även om rasism är rasism oavsett vilken hudfärg det riktas mot, så kan inte rasism riktat mot vita ges lika reell stor vikt, då vi (jag säger vi, eftersom jag är vit) och det "vi" som vita representerar själva legat bakom en majoritet av allt historiskt rasförtryck.

Jag säger inte att rasism mot vita är rätt, bara för att våra förfäder betedde som som de barbarer de var. Jag säger däremot att eftersom jag är en vettig jävla person så kan jag se mellan fingrarna med de få allmänt uttryckta gliringar mot vita eftersom det inte påverkar mig på något annat sätt än att jag får lust att rulla med ögonen. Mina far-far-föräldrar såldes inte som slavar till svarta godsägare, så varför ska jag bry mig om några kassa rappare kläckte en kommentar i en sångtext?

Så, trådskaparen, lycka till med dina halvdassiga försök att väcka en uttjatad och löjlig debatt om svarta rasister och deras hemskt orättvisa fripass när det gäller smådiffusa rasistiska kommentarer i 15 år gamla låttexter.
Ja och nu är det acceptabelt i en mindre skala men sen växer nivån mer och mer och tillsist får man säga vilket skit som hellst från den ena sidan medans den andra ska vara snäll o go och aldrig käfta emot
Citera
2007-01-02, 20:00
  #113
Medlem
Bernard_Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTS
Lite sent svar kanske, men det är en mycket vettig anledning. Fenirb jämförde med filmen American History X. Vad tycker du om den jämförelsen? Det var ett tag sedan jag såg den men jag har för mig att det finns rasistisk musik i filmen, är detta också fel? För övrigt tycker jag det börjar lukta troll här.
Jag har redan svarat på det här i åt en annan debbatör. Kolla det.
Citera
2007-01-02, 20:04
  #114
Medlem
Bernard_Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fenirb
Ursäkta, jag la aldrig märke till dina frågor.

Vad tror ni Rock Star har för syfte med att ha med låtarna?
Frågan är främst riktad till Swe.patriot och trådskaparen.
Jag tror knappast att det är någon sammansvuren konspiration att sprida negativ propaganda om vita människor. Däremot så tycker jag att Rockstar antingen är jävligt dåliga på hålla koll på vad som finns i spelen eller så är dom slappa med gränserna för vad som ska accepteras eller, det sista, att dom var för tröga för att tolka budskapet i texten.
Citera
2007-01-02, 20:23
  #115
Medlem
fenirbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernard_Black
Hans idéer. Att den vite människan är satan?

Att den vita mannen är satan är ju givetvis idiotiskt att påstå. Detta förstår vi, och troligtvis en majoritet av de personer som spelar spelet. En som inte förstår detta är huvudkaraktären i spelet.
Oavsett vad Ice Cube och de andra säjer så vet ju jag och du och alla andra som kan tänka att det är det vita etablissemanget texterna försöker kritisera och inte vissa människors färg på huden.
Citera
2007-01-02, 21:18
  #116
Medlem
Exteruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernard_Black
Ja och nu är det acceptabelt i en mindre skala men sen växer nivån mer och mer och tillsist får man säga vilket skit som hellst från den ena sidan medans den andra ska vara snäll o go och aldrig käfta emot
Jag anser inte att det är så illa som du utmålar det att vara. Men du har rätt, eskalerar det till en extrem grad så måste man givetvis säga ifrån. Jag anser dock som sagt inte att det är så illa idag.
Citera
2007-01-02, 22:02
  #117
Medlem
Byfnaskets avatar
Fortsätter folk disskutera ? Det finns inget att käbbla om här. Det är spel. UNDERHÅLLNING, gjort av ett gäng vita datanördar. Det finns ingen propaganda bakom musikvalet.

Är rockstar slarviga som låter kontroversiell musik spelas i ett spel där man får poäng för att köra över folk och knulla horor ? Förväntar du dig Lasse Stefanz ?

GTA är allt annat än PK, med det är helt OK, för att det är ett spel. Det ska inte tas på allvar.

Offtopic: Avataren ovanför min är klockren. George Carlin ?
Citera
2007-01-02, 23:43
  #118
Medlem
Exteruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byfnasket
Offtopic: Avataren ovanför min är klockren. George Carlin ?
Korrekt. Nån helfräsig oljemålning av honom som jag hittade nånstans.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback