Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-12-30, 17:36
  #1
Medlem
siwsans avatar
Jag var på besök i Hästhagen i Söderfors idag (2006-12-30) och hade detta monument från 60-talet som enda mål med resan. Jag ställde in GPS:en på Hästhagsvägen 22 (N60 23.227 E17 13.493) - valt som ett godtyckligt nummer inne i området). När jag kom fram insåg jag att det gick givetvis inte gick att köra ända fram eftersom asfaltsvägarna på området för länge sedan vuxit igen. Jag parkerade bilen på parkeringsplatsen utanför, på parkeringsplatsen där ingen längre parkerar för att gå till sin lägerhet i något av de gula trevåningshusen efter jobbet. För att äta middag, för att titta på TV, för att sätta sig på balkongen, för att sova.

Jag tog 576 högupplösta bilder, inne och ute och ur alla möjliga vinklar och från alla tänkbara utgångspunkter. Jag fascineras av öde platser och jag tycker - trots missären - att det finns något vackert över Hästhagen, något som är värt att bevara, trots att tiden stannat i Hästhagen.

Det finns vissa känslomässiga likheter mellan Hästhagen i Söderfors och de övergivna bostäderna i Tjernobyl.

Jag undrar hur området såg ut på den tiden människor bodde där. Hur barnen lekte bland husen och hur föräldrar ropade på sina barn att de skulle komma in och äta.

Hästhagen är en sorts monument över en svunnen tid, tiden på 60-talet då miljonprogrammet var i full expansion. En tid då orten antagligen var befolkad av fler och då det antagligen fanns ganska gott om jobb. Jag undrar hur människor som bodde där känner nu. Antagligen svårt vemod.

Det skulle vara intressant att se bilder på - och inom - området från den tiden det var bebott, på 60- till 90-talet. Att se hur det såg ut mellan husen där nu mängder med bråte och köks- och badrumsvitvaror ligger slängda. Fanns det lekplatser mellan husen? Hur breda asfaltsvägarna var inom innan de växte igen.

Alltså: var kan jag hitta bilder från Hästhagen från tiden det var bebott?
Citera
2006-12-30, 18:36
  #2
Medlem
hEikis avatar
Kanske borde ligga i U.E-forumet?
Citera
2006-12-30, 18:51
  #3
Medlem
slaskbaks avatar
Berätta gärna för oss utomsocknes var detta Hästhagen ligger och varför det inte längre är bebott.
Citera
2006-12-30, 18:52
  #4
Medlem
Coss avatar
...eller i spel-forumet, i väntan på S.T.A.L.K.E.R..?

Finns det fler liknande områden, gärna i närheten av Stockholm?
Citera
2006-12-30, 19:07
  #5
Medlem
siwsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskbak
Berätta gärna för oss utomsocknes var detta Hästhagen ligger och varför det inte längre är bebott.

Hästhagen ligger som sagt i Söderfors i norduppland. Karta här.
Historien är i korta drag att Söderfors bruk började säga upp folk. Människor som bodde i dessa bostäder. De som hade jobb flyttade till villor och de som var arbetslösa flyttade någon annanstans i jakt på jobb. Av detta följde att bostadsbolaget gick i konkurs efter att på slutet, i ett desperat försök att hålla finanserna på plus, upplåtit området som flyktingbostäder. Efter konkursen blev husen herrelösa. Ingen äger dem. Tierps kommun vill inte kännas vid dem och anser att man inte har råd att bekosta rivningen. Man har försökt få staten att skjuta till pengar, men utan resultat.

Hästhagen står kvar och förfaller.
Citera
2006-12-30, 19:14
  #6
Medlem
Snajders avatar
OT
Har för mig att det var något lurt med den där kiddospeed.com, antingen att personen ljög eller något, någon som kan påminna mig?
Citera
2006-12-31, 00:40
  #7
Medlem
Schnyggves avatar
Jag var där några gånger i somras, bodde då i Gävle och det är således bara några mil...det är riktigt coolt!! nästan sjukt! liksom ett helt bostadsområde som är helt jävla öde!! vad kan det vara..kanske 7-8 huskroppar och gårdar och parkeringar osv...och jag kan säga att någon har haft ett redigt trashparty där..nästan allt i husen är sönderslaget inte så konstigt kanske och om sanningen skall fram så hade man väl inte bangat gå att gå lös lite i massa lägenheter! Men på ett sätt är det ju såklart synd, för det är jävligt spännande!! Jag ska lätt åka dit fler gånger när jag är hemma! det är en upplevelse och jag tror att såna här hela områden är mycket ovanliga! och jag är som du också nyfiken på hur det var förr? du tog mycket bilder säger du, kommer du att lägga upp dessa nånstans eller var dessa bara för eget bruk? dela gärna med dig..jag tog tyvärr inga, får bli nästa gång!!

gott nytt!
Citera
2006-12-31, 07:16
  #8
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hEiki
Kanske borde ligga i U.E-forumet?

Stämmer, från hem till UE.
/Moddan
Citera
2006-12-31, 09:24
  #9
Medlem
Stålfarfars avatar
Här finns några gamla bilder från Söderfors då och nu, tyvärr inte med Hästhagen men ändå intressant: http://www.blicke.se

Aktuellt om Hästhagen från Söderforsarna själva: http://www.soderfors.nu/hasthagen.htm
Citera
2006-12-31, 13:48
  #10
Medlem
Frenatics avatar
o.O sökt länge efter nå liknande som inte ligger så förbannat långt bort från mig

ska försöka göra ett besök där nere till sommaren
Citera
2006-12-31, 15:40
  #11
Medlem
siwsans avatar
Enkel websida med bilder från igår

För den som vill se ett axplock av bilderna jag tog i Hästhagen igår så har jag hackat ihop en enkel webbsida: http://places.sweden.googlepages.com/hasthagen

Originalbilderna är 12 megapixel styck, så bilderna på webbsidan är ordentligt förminskade.
Citera
2006-12-31, 15:52
  #12
Medlem
WerteXs avatar
Du menar söderfors som ligger nära hedesunda?
kan se om ja hittar dom fotona..

Edit: Endel av min barndom så växte ja upp där, gjorde släktforskning o där har ja för mig att det fanns bilder av det området där..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback