Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-12-26, 14:00
  #1
Avstängd
Vad vet vi om dessa. De har verkligen gjort Värstingsplattor.
PB 2. Tout Petite La Planet & Ca Plane Pour Moi
När jag hörde den sista första gången blev jag helt exalterad. Vad är detta - En kombination av Beach Boys & Rock'n Roll - den måste jag bara ha.

PS - En hel hoper. Major Tom (bättre på Tyska med bättre eko). Terra Titanic, A Different Story/The World of Lust (min verkliga favorit - ej utgiven på Tyska & i Tyskland), In Der Hitze Der Nacht - In the Chill of the Night (märklig översättning på samma låt) även här är tyska versionen bättre. Einsam Überleben, Zug um Zug m fl.

Är någon av dessa homofilurer? De verkar sminkade på omslagen.

Vilka Peter Schillingplattor har spelats i Ankdammsradion.
Har köpt en samling utomlands & en tysk CD i en lumpbod här på chans, vilken visade sig vara en värsting. Utan samlingen hade jag aldrig reagerat på CDn i lumpboden.
Citera
2006-12-26, 14:24
  #2
Medlem
Mad Jacks avatar
Kul att det finns någon mer i landet som uppmärksammat Schilling! Samtliga av hans låtar är väl förresten bättre på tyska? A Different Story undantaget då av naturliga skäl. Förutom den och Völlig Losgelöst (Major Tom) så gillar jag Die Wüste Lebt. Även Ich Vermisse Dich är bra. Han har tydligen släppt någon skiva iår också, men den har jag inte hört.

I Sverige har jag bara hört A Different Story, och det endast när någon kanal kör någon 80-talsspecial. Dessvärre. Hurvida han är gay eller inte kan jag inte svara på, men han var gift med en kvinna i sex år så det borde väl vara en vink.
Citera
2006-12-26, 16:42
  #3
Medlem
Pansarmeyers avatar
Gillar Peter Schilling jag också! Har sökt plattor men har bara hittat två tolvor. Finns det nya releaser på cd???
Citera
2006-12-26, 17:12
  #4
Medlem
Mad Jacks avatar
Skivhugget kränger några av hans skivor. Man kan dra ner några nya låtar från hans hemsida också.
Citera
2006-12-26, 17:59
  #5
Avstängd
MadJack m fl

Har faktiskt en del skivor LP/CD. Fehler im System, Die Wuste lebt, A Different Story CD (köpt från USA) & en Export LP köpt i Sverige med in the Chill of the Night som jag fått bra bud på från Tyskland. Den finns bara på LP.

Kunde dock inte komma in på hans website - kör Win x64 har har då inget Flash-stöd
Citera
2021-12-22, 18:23
  #6
Medlem
Peter Schilling gjorde ju Major Tom, Vilket är en sorts fortsättning På David Bowies "Space Oddity". Har hört både den tyska och engelska versionen. Tycker båda är bra.

På hans skiva "The Different Story" finns en låt som verkligen ger mig gåshud då jag hör den. Det är låten "City Of Night (Berlin)" och den kom ut ungefär då de började riva berlinmuren och låten handlar om förbjuden kärlek mellan några och berlinmuren som förstör deras kärlek då de inte kan träffas på vanligt sätt.

Också låten "The Hurricane (Hammers On The Shore)" är gåshud framkallande då den handlar om hurrikaner och sådant.
Citera
2021-12-22, 19:32
  #7
Medlem
Folketstempels avatar
Herre Gud, jag lyssnade på Major Tom, trodde det var en DX7 synt men den kom inte förrän året efter.
Gitarren och basen har det bästa soundet som finns. Ett mästerverk.

Edit:
hittade en nyinspelning av låten. Nördvarning!

https://www.youtube.com/watch?v=7kJb3JYVZN4
__________________
Senast redigerad av Folketstempel 2021-12-22 kl. 20:19.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback