Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-12-23, 22:54
  #1
Medlem
Alltså som vi vet, att när jag skriver in en webbadress i mitt webbläsarprogram, eller musklickar på en ikon på en webbsida på min datorskärm, skickar ju min dator i vägen en, så att säga beställning till den berörda webbserverdatorn om att denna skall sända över till mig, denna önskade webbsidan.
Varvid alltså webbserverdatorn skickar iväg, med min adresseríng, datapaketen av den aktuella webbsidan.
Och således, att webbserverdatorn sänder ut …en jädrans massa lika datapaket men med olika adresseringar.
Och således, att i en viss Internet datakanal, kan det fara fram …dessa jädrans många, precis lika datapaketen men med olika adresseringar.

-Kan det då vara ordnat så att, på nått vis, webbserverdatorn skickar, bara i väg en styck omgång datapaket till en ..någonting, kanske benämnd router-serverdator, som är geografiskt placerad på kanalvägen till en mängd beställare, geografiskt nära dessa beställarna, där datapaketen därifrån, sänds vidare var och en till varje beställare?

Grejen var, att när amerikanska rymd NASA, sände ut på Internet, rymdskyttelen Discoverys landning i går, kunde jag konstatera, att de videobilderna som svenska TV4 visade i TV-rutan, kom ungefär 10 sekunder FÖRE, samma bilder som jag fick på min datorskärm.
-Alltså att möjligen TV4 fick sina datapaket, på någon annan Internet-kanal-väg än vad jag fick.
Kanske en någon direkt väg på Internet, mot att jag, kanske fick via en sådan ovan tänkt router-serverdator? Och med att en sådan router-serverdator, behöver en viss tid för att, först ta emot datapaketen från webbserverdatorn och sedan sända det vidare till, en till varje beställare. Och att däri låg tidsfördröjningen.

…tackar på förhand –FRÅN DE SOM VERKLIGEN kan saken!
Citera
2006-12-23, 22:56
  #2
Medlem
Nyps avatar
TV4s sändningar är inga streams över internet utan satellitsändningar. Så enkelt är det, trots att jag inte fattade en tredjedel av det du skrev.
Citera
2006-12-23, 23:14
  #3
Medlem
-FANTASTISKT!

...å så mitt i juletiden. Att jag ber om VERKLIG KUNSKAP; rövargissningar kan jag ju själv prestera, om jag har drag åt det hållet. Och här ovan, signaturen nyp, har vi alltså en ren rövare; skulle min fråga handla om skillnaden mellan att överföra datapakten per satellit (TV4) och Internetkanalen i kabeln i Atlanten (för mig), skulle TV4:s bild ligga EFTER min i min dator.
Citera
2006-12-23, 23:24
  #4
Medlem
Nyps avatar
Vad är det du inte förstår? Du undrade vad tidsfördröjningen mellan TV4 och NASAs kanal på internet berodde på och svamlade om 'router-serverdatorer'.
TV4 sänder inte via internet, därför är det snabbare.
Citera
2006-12-23, 23:25
  #5
Medlem
Som Nyp skriver går TVs bilder via satellit och streamas inte över internet. Sen tycker jag att det vore bra om du skrev lite mindre tillgjort och mer läsbart, men du försöker kanske vara lustig?
Citera
2006-12-23, 23:31
  #6
Medlem
Något osammanhängande...

Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
Alltså som vi vet, att när jag skriver in en webbadress i mitt webbläsarprogram, eller musklickar på en ikon på en webbsida på min datorskärm, skickar ju min dator i vägen en, så att säga beställning till den berörda webbserverdatorn om att denna skall sända över till mig, denna önskade webbsidan.
Varvid alltså webbserverdatorn skickar iväg, med min adresseríng, datapaketen av den aktuella webbsidan.
Och således, att webbserverdatorn sänder ut …en jädrans massa lika datapaket men med olika adresseringar.
Och således, att i en viss Internet datakanal, kan det fara fram …dessa jädrans många, precis lika datapaketen men med olika adresseringar.

-Kan det då vara ordnat så att, på nått vis, webbserverdatorn skickar, bara i väg en styck omgång datapaket till en ..någonting, kanske benämnd router-serverdator, som är geografiskt placerad på kanalvägen till en mängd beställare, geografiskt nära dessa beställarna, där datapaketen därifrån, sänds vidare var och en till varje beställare?

Grejen var, att när amerikanska rymd NASA, sände ut på Internet, rymdskyttelen Discoverys landning i går, kunde jag konstatera, att de videobilderna som svenska TV4 visade i TV-rutan, kom ungefär 10 sekunder FÖRE, samma bilder som jag fick på min datorskärm.
-Alltså att möjligen TV4 fick sina datapaket, på någon annan Internet-kanal-väg än vad jag fick.
Kanske en någon direkt väg på Internet, mot att jag, kanske fick via en sådan ovan tänkt router-serverdator? Och med att en sådan router-serverdator, behöver en viss tid för att, först ta emot datapaketen från webbserverdatorn och sedan sända det vidare till, en till varje beställare. Och att däri låg tidsfördröjningen.

…tackar på förhand –FRÅN DE SOM VERKLIGEN kan saken!

Kolla in på t.ex: http://www.icann.org/ där finns massor av info om hur det funkar... Titta t.ex under "FAQ" på vänster sida.

Fenomenet du beskriver angående att bilderna kommer "olika snabbt" kan man se även på t.ex sportsändningar. Om man har t.ex SVT, NRK1 och Eurosport så kommer man att se, om programmet sänds i alla kanaler samtidigt, att sändningarna inte är synkade...

Beror väl på om de går via satellit eller så antar jag? Fördröjningar sker väl överallt i kedjan mellan sändare-mottagare...
Citera
2006-12-23, 23:35
  #7
Medlem
midnighttrains avatar
alltid ska det krävas så himla mycket text för att få fram så lite information från dig. hade du inte kunnat skriva: varför är det eftersläp på min streamade video från nasa när tv4 har att mycket tidigare?

det har helt enkelt att göra med att det sker en himla massa routningar på vägen. Tv4 har däremot antagligen en rätt så direkt linje. Tv4 --> Satelit --> Nasa. Medans gemene man har något i stil med Nasa server --> Nasa router --> router ---> router osv -------
ISP-router ---> din router ---> din dator. sen så ska informationen omvandlas en himla massa på vägen också. --> via fiber ---> via koppar ---> via fiber ---> analogt bredband ---> via koppar och så vidare. sen är det troligtvis en himla belastning på nasas servrar när det sänds sådant här och då bör Tv4 och andra tvkanaler vara prioriterade.
Citera
2006-12-24, 00:07
  #8
Medlem
Sälklubbarns avatar
Kan det ha nåt att göra med vilken stad man bor i?
Citera
2006-12-24, 00:29
  #9
Medlem
-ÄR DET SÅ SVÅRT ATT RESPEKTERA OLIKA FÖRSTÅNDSBEGÅVNINGAR?

Att jag och likar till mig, tänker lite annorlunda än andra. Och förstår ni inte mitt snackande, som t.ex. här ovan om en tanke på någon, som jag tänkte på, ”router-datorserver”, så antingen be mig förklara mer; alltså om ni överhuvudtaget är intresserade av frågan. Eller bara strunta i tråden.

-Men det är möjligt att signaturen midnighttrain här ovan, ger mig kunskap; Tack för de´! midnighttrain. Att det kan bli tidsfördröjningar för datapaketen vid routrarna. Som TV4, på nått sätt, kom ifrån i går.

-Kanske med att köra EGEN! TV-länk. –Jaja! jag hade fastnat på att bara tänka på överföring per Internet. ...egen länk koster ju en hel del. Förutom att jag har läst om att just TV4, av ekonomiska skäl, aktar sig för att köra TV-länk mellan kontinenterna.
Eller kanske att NASA här med Discoverys landning, bjöd på allmän satellit-utsändning.
Å så att jag har tidigare idag diskuterat frågan med flera, -jaja alltså västeråsare, med att vi alla satt fast till Internet.

-Jag ber alltså ändå att få tacka för visat intresse för denna min tråd, som jag, nog nu har förstått, vad jag tidigare gick här och grunnade på.

====
Å andra sidan, för de som förstår mitt snackande om ”router-datorserver” här ovan, borde det väl vara kapacitets slöseri i Internetkanalerna med att låta en webbservdator geografiskt långt borta från en mängd beställare, översända lika datapaket till varje beställare, hela den geografiska långa vägen. Att det kunde kanske vara någon typ distributionscentral för en mängd beställare som finns geografiskt nära varandra.
Citera
2006-12-24, 07:45
  #10
Medlem
EN FORTSÄTTNING PÅ OVANSTÅENDE INLÄGG:

-Alltså till er som, tillskillnad till signaturen nyp här ovan, dels har svårt att förstå mitt lite djupa tänkande och inte minst inte vill förstå.

Att, t.ex. nu med amerikanska rymd NASA och deras utsändning från deras webbplats (www.nasa.gov/multimedia/nasatv) av rymdskyttelens landning i fredags.

Denna webbserverdatorn samlade samman inkomna beställningars webbadresser (vi alla datorklienter) per geografiskt; först per världsdelar, per delar av världsdelar; t.ex. per Skandinavien, per mellaneuropa, per sydeuropa.
Att NASA:s webbserverdator sedan sände över datapaketen för videoutsändningen, ett styck datapaket per varje uppdelning, till någon router i det geografiska uppdelnings området. Plus alla beställningsadresserna för området.
Och att sedan de berörda routrarna, alltså geografiskt betydligt närmare beställarna än NASA:s webbserverdator, där borta i Houston på amerikanska västkusten, sände vidare datapaket adresserade per varje beställare.

Jag erinrar mig när Sveriges Television sände ut per webben, TV-programmet Allsång på Skansen, och utsändningen kollapsade på grund av för många beställare. Att, om jag har förstått rätt, SVT:s webbserverdator inte mäktade alla beställningarna.
Att man skulle ha kunnat dela upp, inte minst vi skandinaviers beställnings per kanske landskap, där någon router per landskap sedan sände ut datapaketen per varje beställare.
-Alltså visst har datakanalerna idag, t.ex. optikfibrerna under Atlanten ..helt ofantliga kapaciteter. ..men också att det kan finns ofantligt många beställare till en viss webbplats.

…inte rimligen kan jag vara den förste som kommer på ett sådant här genialt.
Sedan är det väl inte så svårt att förstå signaturen midnighttrain:s tips här ovan, att det måste bli lite stopp för datapaketen under deras färd i datakanalerna, vid varje routerväxling. Och då, som för mig i fredags, och väl också andra här i Sverige, runt 10 sekunder från Houston och hit.
Citera
2006-12-24, 08:33
  #11
Banned
Högersvinets avatar
Har vi förstått dig korrekt rätt nu Karl-Olov Nordin?
Citera
2006-12-24, 08:42
  #12
Medlem
Marulks avatar
Har du redan varit och nallat på Julglöggen Gavne ?

Häromdagen såg jag till min förvåning ett fullt begripligt inlägg från din sida.
http://www.flashback.org/showpost.p...36&postcount=2

Men det kanske var ett tillfälligt sinnnesklarnande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback