Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-12-23, 19:32
  #1
Medlem
Jag har sökt i forumen och läst ett antal sidor om stekpannor nu, men ingen har vad jag läst tagit upp en jämförelse mellan stekpannor med teflonbeläggning och titanbeläggning.

Jag kan direkt säga att jag tänkter inte köpa en gjutjärn så alla som bara tänker säga att det är bättre och argumentera för gjutjärn gör gärna det någon annanstans, jag tänker inte köpa en gjutgärn ändå, även fast det kanske är bättre till vissa saker.

Det jag vill ha reda på är vad är skillnaden mellan en panna med teflon och en med titan? Och vad är bäst, ska ha den till allt (inom matlagning som kräver en stekpanna).
Citera
2006-12-23, 19:34
  #2
Medlem
Teflon är inte så nyttigt när det värms så varmt att olja kan koka (har läst att burfåglar i samma rum som upphettat teflon dör av "gaserna" som bildas). Titan är ungefär lika bra som teflon tycker jag, eller jag märker ingen skillnad åtminståne.
Citera
2006-12-23, 19:39
  #3
Medlem
Det där läste jag också om i någon tråd att teflon kan bli farligt om det är för varmt, men det är vid 350 grader plus om jag minns rätt och vid vanlig steknik och tillagning så blir det inte varmare än 200.
Citera
2006-12-23, 20:12
  #4
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Teflon är inte så nyttigt när det värms så varmt att olja kan koka (har läst att burfåglar i samma rum som upphettat teflon dör av "gaserna" som bildas). Titan är ungefär lika bra som teflon tycker jag, eller jag märker ingen skillnad åtminståne.

stämmer verkligen det? jag har en panna från "Fixar", köpt på Hemköp och hade två burfåglar i köket. jag vet inte xakt vilket material pannan är gjord av, men den var billig, 169 spänn. till slut dog en pippi, dock var han drygt 13 år gammal och undulat, så det kan ju ha berott på ålder också. men när man får höra sånt här börjarmanju undra om man kanske tog död på honom med pannan.
Citera
2006-12-23, 20:24
  #5
Medlem
StigAllans avatar
Skulle vilja se en länk till en pålitlig sida där burfåglar dör av titanstekpannor som överhettas.
Citera
2006-12-23, 20:57
  #6
Medlem
Jag köpte ett par svindyra stekpannor på Werner & Werner som heter Titan, och det står att beläggningen är Teflon Platinum Pro. Titan är bara en metod för att applicera teflonbeläggningen så att den fäster bättre i botten och inte lossnar.

Edit: http://www.tvs-spa.it/prodotti/prodo...=eng&m=1&id=21
Citera
2006-12-23, 21:07
  #7
Medlem
Det undrar jag också över kom jag på, inte bara skillnaden hur tillagningen blir utan också vad som är den faktiska skillnaden mellan de två typerna. Är båda bara olika beläggningar eller är det mer som skiljer de åt ?
Citera
2006-12-23, 21:14
  #8
Medlem
Hur det än ligger till så använder jag bara gjutjärn, plast can not be trusted
Citera
2006-12-23, 21:35
  #9
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Hur det än ligger till så använder jag bara gjutjärn, plast can not be trusted
Instämmer fullständigt.
Det blir så jävla trist stekyta i plastpannorna.
Citera
2006-12-23, 22:11
  #10
Medlem
Eller så kan man välja rostfritt. Jag har en rostfritt traktörpanna med glaslock. Köptes på rusta för 100 kr och är den bästa panna jag har. Otroligt mångsidig, tålig, billig och väger mindre än gjutjärn. Den djupa kanten gör att den rymmer mycket mat. Med locket på fungerar den som en liten ugn. Fungerar också som kastrull. Jag har kokat korv och soppa med den. Tål hög värme. Enda nackdelen är att den saknar nonstickbeläggning men det är inget problem om man rör om och vända på maten då och då. Det enda som jag provat inte gå att steka på den är pannkakor. Skulle maten fastnar så är den inte svårt att rengöra. Tycker många glömmer bort rostfritt när de pratar om stekpannor.
Citera
2006-12-24, 00:01
  #11
Medlem
NinjaRövardottes avatar
mmm traktör / saucepan och dutch oven (vet inte vad de heter på svenska) är 3 bortglömda måsten. Bara de två första som bör vara rostfritt dock.
Citera
2006-12-24, 14:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Hur det än ligger till så använder jag bara gjutjärn, plast can not be trusted

Jo det må hända att du inte litar på plast (teflon) men sist jag kollade så var faktiskt titan en metal. Så vad har du för argument mot titan pannor, eller det kanske är så att de är belagda med någon plastbeläggning också, det vet jag iofs inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback