2001-08-02, 20:02
Medlem
Jag kör hårt med den klassiska alkoholmätaren som finns i de flesta hembrygdsbutiker, den i den blå förpackningen (jag har den inte här just nu och kan inte kolla eventuell tillverkare). Den har fungerat alldeles utmärkt, men jag kan knappast tro att den är sådär jätteexakt, med tanke på att den är ganska liten. Är det någon som har erfarenhet av andra alkoholmätare? Jag är nyfiken på var de finns, vad de kostar och hur exakta de kan vara.

/Eder vän Fikon
Citera
2001-08-02, 21:09
Medlem
Annan alkoholmätare

Är det en vanlig jäsmätare du kör med?
Min jäsmätare fungerar alldeles utmärkt och slår inte så mycket fel. 20:- kostande den också.
Visst finns teknisk utrustning också, men det är väl knappast aktuellt för vanliga hobby-brännare.

/Hast
Citera
2001-08-03, 11:35
Medlem
Annan alkoholmätare

Jag tror inte han menar jäsmätare (Sockermätare), Hast.
Varför skulle han annars skrivit alkoholmätare?
Citera
2001-08-03, 12:37
Medlem
Annan alkoholmätare

Ok, men hur ser den där "lilla, klassiska alkoholmätaren" ut då?

/Hast
Citera
2001-08-03, 13:23
Medlem
Annan alkoholmätare

Vet du inte det ens?
Citera
2001-08-03, 15:53
Medlem
Annan alkoholmätare

Den lilla klassiska alkoholmätaren för mig är just densitetsmätaren (jäsmätaren, sockermätaren, vad ni nu än vill kalla den).

/Hast
Citera
2001-08-03, 16:49
Medlem
Annan alkoholmätare

Jag tror han menar en sån där alkoholmätare som kommer i en blå förpackning som det står just alkoholmätare på. Man får även med ett litet plast rör att hälla spriten i för mätning. Den är lite mindre än en hydrometer.

Den funkar bra för mig oxå. Men om det är varmare än ett visst antal grader, tror att det är 20 C visar den förmycket.
Citera
2001-08-03, 17:29
Medlem
Annan alkoholmätare

Ok. En sådan får jag ta mig en titt på. Men hur fungerar den då? Alla alkoholmätare mäter ju densiteten hos vätskan så vitt jag vet.
Vad är det som skilljer den från den valiga jäsmätaren?

/Hast
Citera
2001-08-03, 17:42
Medlem
Annan alkoholmätare

Jäsmätaren, "ochelometer"/sockermätare mäter hur stor mängd socker som är kvar, så man kan se när det närmar sig kok-dax.
Alkoholmätaren tar man fram efteråt för att kolla alkoholhalten på sin goda sprit.

Båda använder densitetsskillnader.
Citera
2001-08-03, 19:14
Medlem
Annan alkoholmätare

Nej, jäsmätaren mäter inte socker. Den mäter endast densitet. Vilket sedan kan avläsas i både sockermängd, alkohol & vikt. Därför behöver man väl ingen extra alkoholmätare efteråt. Klarar kanske inte jäsmätaren av att mäta på destillerad sprit? Kanske inte finns tillräckliga gradindelninger eller?

/Hast
Citera
2001-08-04, 11:24
Medlem
Annan alkoholmätare

Jomen, jag menar den lilla mätaren med ett medföljande plaströr som kommer i en blå förpackning. Det är densiteten den mäter. Oechslemätare är mer lämpad till vin och sålunda även mäsk. Jag var bara nyfiken på om någon visste en apparat som till överkomligt pris var så exakt att man även skulle kunna mäta decimaler. Sådana borde finnas på laboratorier. Det verkar inte vara någon här som testat sådana, men jag tackar ändå allra som ödmjukast för att ni delat med Er av de erfarenheter Ni hade.

/Fikon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in