Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-12-31, 02:50
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nano
Hörde två killar på tuben hem idag som pratade om Svarta Bibeln. Vad är det?

Sannolikt så är det necronomicon.En demon "bibel" som skrevs av en galen arab på 6-700-talet.Har ett exemplar och boken är full med besvärjelser,tecken,Böner osv.Den anses tydligen vara världens ondaste bok och bringar otur och förbannelse över dess ägare.
Citera
2006-12-31, 04:06
  #14
Medlem
coolbreezes avatar
Satanisten Anton La Wey gav ut en Satansbibel. Jag köpte den på en newagebokhandel en gång i Köpenhamn. När jag och mina kompisar försökte läsa en formel ur boken, hände verkligt skrämmande saker. Så den rekomenderar jag verkligen inte.
Citera
2006-12-31, 04:16
  #15
Medlem
jangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joranimus
den heter Bible black :/
Ah, du har rätt, my bad. Jag som trodde jag hade kommit på det!
Trevlig avatar btw, man ser verkligen lidandet i ögonen.
Citera
2006-12-31, 09:53
  #16
Avstängd
Bensinkentas avatar
En kompis hade en svart bibel. Mycket otrevliga saker hände. Det slutade med att han brände upp den.
Citera
2006-12-31, 15:04
  #17
Medlem
jens__Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolbreeze
Satanisten Anton La Wey gav ut en Satansbibel. Jag köpte den på en newagebokhandel en gång i Köpenhamn. När jag och mina kompisar försökte läsa en formel ur boken, hände verkligt skrämmande saker. Så den rekomenderar jag verkligen inte.


Som vad?
Citera
2006-12-31, 23:32
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolbreeze
Satanisten Anton La Wey gav ut en Satansbibel. Jag köpte den på en newagebokhandel en gång i Köpenhamn. När jag och mina kompisar försökte läsa en formel ur boken, hände verkligt skrämmande saker. Så den rekomenderar jag verkligen inte.

Var nu en snel hest och berätta vad som hände!
Citera
2007-01-01, 03:16
  #19
Medlem
moderatswings avatar
Varför är den så svår att få tag på?
Böcker som inte gillas av Vatikanen brukar ju inte ha problem med att nå ut till folket i dessa tider.
Citera
2007-01-01, 06:19
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pitbullpower
Sannolikt så är det necronomicon.En demon "bibel" som skrevs av en galen arab på 6-700-talet.Har ett exemplar och boken är full med besvärjelser,tecken,Böner osv.Den anses tydligen vara världens ondaste bok och bringar otur och förbannelse över dess ägare.


haha en jävla låtsasbok för fan. bara för att det står så i förorden är det inte sant..
Citera
2007-01-01, 11:30
  #21
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Den svarta bibeln är helt korrekt den bok som 007sweden har identifierat tidigare. Den har inget med LaVeys "Satanic Bible" att göra. Inte heller är den relaterad till ONA's "Black Book of Satan" eller någon annan liknande bok (nej det är inte necronomicon). "Den svarta bibeln" är 6:e och 7:e mosebok och inget annat.
Citera
2007-01-01, 11:35
  #22
Medlem
Bluebeast72s avatar
Svaret på din fråga har jag: Den heter för det första inte svarta bibeln,utan silverbibeln. Stockholms historiska har den i sin ägo o den är ej tillänglig för allmänheten.
Silverbibeln, (lat. Codex argenteus, egentligen "silverboken"), unik handskriven evangeliebok på det numera utdöda språket gotiska från början av 500-talet. Bladen är tunna purpurfärgade pergament av mycket hög kvalité, och bläcket som använts är antingen silver eller guld. Den dominerande silverfärgade texten har gett upphov till titeln silverbibeln (silverboken). Boken kom till Sverige 1648 som krigsbyte från Prag. Den införlivades i drottning Kristinas bibliotek, och efter hennes abdikation skänktes den till Isaac Vossius som tog den med sig tillbaka till Holland. Den återköptes senare av svensken Magnus Gabriel De la Gardie som sedermera skänkte den till Uppsala Universitet år 1669.

Johan Ihre bevisade att översättningen av Silverbibeln från grekiska till gotiska gjordes ursprungligen av den gotiske biskopen Wulfila mellan åren 318-383. Hans fragment avskrevs under 500-talet, troligen i Ravenna, norra Italien, under ostrogoternas härskartid. Århundradet är bekräftat med C14-metoden. Generellt anses den ha tillverkats för Theoderik den stores räkning. (Förmodligen den Theoderik som omnämns på Rökstenen.) Under de c:a 1000 år den varit okänd tros den bl.a. ha tillhört Karl den store.

Ursprungligen hade Silverbibeln minst 336 blad men av dessa är endast 188 stycken kända. 187 av sidorna förvaras på Carolina Rediviva. Det 188:e bladet återfanns 1970 och förvaras i domkyrkan i Speyer, Tyskland. Silverbibeln innehåller de fyra evangelierna och är därmed namnet till trots inte en bibel utan en evangeliebok.

Silverbibeln visades för allmänheten till 5 april 1995, då den trots placering i monter med lamellglas och larm stals för att tillfälligt vara på villovägar. Numera är originalet bättre skyddat, och verket kan dessutom beskådas genom skannade kopior på Internet.
Citera
2007-01-01, 11:42
  #23
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Svaret på din fråga har jag: Den heter för det första inte svarta bibeln,utan silverbibeln. Stockholms historiska har den i sin ägo o den är ej tillänglig för allmänheten.
Inte så mycket rätt där: http://www.ub.uu.se/arv/codex.cfm

Finns att beskåda i Uppsala:
Citat:
Expo Rediviva
I den ombyggda och utvidgade utställningssalen visas klenoder ur bibliotekets samlingar. Silverbibeln utgör utställningens höjdpunkt. Den exponeras i ett eget rum, som med dekor och färgsättning förmedlar en stämning av handskriftens ursprung i 500-talets Ravenna.

Och detta är förstås fullständigt off-topic.
Citera
2007-01-01, 11:46
  #24
Medlem
Bluebeast72s avatar
Sorry,tack för rättelse..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback