Citat:
Ursprungligen postat av Jan Smuts
Jo, så som diskussion har utvecklats så borde den det. Försökte få igång en diskussion om konsekvenserna som en växande japansk makt har på relationerna mellan Taiwan och USA men stridspittarna invaderade...
Men ta tillbaka tråden istället!
Jag tror inte att att Japans möjliga upprustade av sin militära förmåga först och främst kommer att påverka relationerna mellan Taiwan och USA.
Både USA och Taiwan borde vara mer eller mindre försiktigt positiva till ett starkare Japan.
Regionen befinner sig i ett känsligt läge politiskt sätt, med flera olika möjliga problemsituationer:
Ryssland - Kina
Nordkorea - Japan
Nordkorea - Sydkorea
Kina - Taiwan
Kina - Japan
Om man vill kan man slänga in
Indien - Kina i samma smet.
Lägg till
USA och man inser att det är en härlig liten oordning som alla länder måste kunna möta med både diplomati och/eller militär styrka
Det krävs helt enkelt inget försvarsstrategiskt geni för att förstå att Japan inte behöver ha några underliggande expansionistiska planer bara för att man anser att militären måste förstärkas.
Själv tror jag inte att någonting kommer hända på ett bra tag.
Kina har OS 2008 att tänka på, Taiwan tvekar som alltid, Nordkorea kommer nog backa under de pågående "six-party talks". Och Japan kommer inte vara intresserade av att på något vis hota Kina.
Indien och Ryssland känns mer spännande. Får se vad som händer!
OT: Vore skönt om vi i denna tråd kunder försöka skippa att snacka om Islam, jag menar, va fan...
Vi måste höja ribban i Utrikesforumet.
.
.