2006-12-19, 00:04
Medlem
Jan Smutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
En sista fråga: borde inte den här tråden flyttas till Vapen & Militär forat?

Jo, så som diskussion har utvecklats så borde den det. Försökte få igång en diskussion om konsekvenserna som en växande japansk makt har på relationerna mellan Taiwan och USA men stridspittarna invaderade...
Citera
2006-12-19, 11:02
Medlem
Något som inte har nänts i tråden är att Japan har en gränskonflikt med Ryssland: de nodliga öarna Habomai, Shikotan, Konashiri och Etorofu, som Sovjet ockuperade 1945. En fråga är om Japans upprustning kan ge dem bättre förhandlingsmöjligheter, med Ryssland?

Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Säg aldrig aldrig Dessutom tror jag att en hel del kineser gärna hade velat bli erövrade av Japan; de är nog inte speciellt sugna att leva i det kommunistiska förtrycket. Så uppror och medhjälp hade Japan fått på sin sida från en hel del kineser.
”Vi kommer att bli välkomnade som befriare” doktrinen.
Citera
2006-12-19, 14:54
Medlem
ReNus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Smuts
Jo, så som diskussion har utvecklats så borde den det. Försökte få igång en diskussion om konsekvenserna som en växande japansk makt har på relationerna mellan Taiwan och USA men stridspittarna invaderade...

Men ta tillbaka tråden istället!

Jag tror inte att att Japans möjliga upprustade av sin militära förmåga först och främst kommer att påverka relationerna mellan Taiwan och USA.
Både USA och Taiwan borde vara mer eller mindre försiktigt positiva till ett starkare Japan.
Regionen befinner sig i ett känsligt läge politiskt sätt, med flera olika möjliga problemsituationer:

Ryssland - Kina
Nordkorea - Japan
Nordkorea - Sydkorea
Kina - Taiwan
Kina - Japan

Om man vill kan man slänga in Indien - Kina i samma smet.
Lägg till USA och man inser att det är en härlig liten oordning som alla länder måste kunna möta med både diplomati och/eller militär styrka
Det krävs helt enkelt inget försvarsstrategiskt geni för att förstå att Japan inte behöver ha några underliggande expansionistiska planer bara för att man anser att militären måste förstärkas.

Själv tror jag inte att någonting kommer hända på ett bra tag.
Kina har OS 2008 att tänka på, Taiwan tvekar som alltid, Nordkorea kommer nog backa under de pågående "six-party talks". Och Japan kommer inte vara intresserade av att på något vis hota Kina.

Indien och Ryssland känns mer spännande. Får se vad som händer!

OT: Vore skönt om vi i denna tråd kunder försöka skippa att snacka om Islam, jag menar, va fan...
Vi måste höja ribban i Utrikesforumet.

.
.
Citera
2006-12-19, 18:54
Medlem
Jan Smutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReNu
Men ta tillbaka tråden istället!
.

Är lite ny här men ska försöka.

Citat:
Jag tror inte att att Japans möjliga upprustade av sin militära förmåga först och främst kommer att påverka relationerna mellan Taiwan och USA.
.

Givetvis är den aspekten inte den uppenbara och mest imminenta. Däremot är det en viktig variabel. Den amerikanska tvetydigheten tjänar ett väl avvägt syfte och har fungerat väl under de förhållanden som rått sen Carter. Den amerikanska opinionen förespråkar dock återhållsamhet i frågan och det är där som Japan har en möjlighet att utöka sitt inflytande.

Jag tror att vi kommer att se en förändring i den amerikanska inställningen till regionen. Kina växer och det ska bli intressant att se om USA balanserar med ett kraftigare och mer tydligt ställningstagande i Taiwan-frågan.

Citat:

Det krävs helt enkelt inget försvarsstrategiskt geni för att förstå att Japan inte behöver ha några underliggande expansionistiska planer bara för att man anser att militären måste förstärkas.

.

Det handlar till stor del om perception. Jag håller med dig fullt ut om att Japan inte har några imperialistiska planer. Inga tecken tyder på att så är fallet. Däremot så är det omöjligt för Kina att bedöma om Japans militär förmåga är offensiv eller defensiv (se även "Offense-Defense Balance").

Citat:
Indien och Ryssland känns mer spännande. Får se vad som händer!
.

Absolut! Ny tråd kanske?

Citat:
OT: Vore skönt om vi i denna tråd kunder försöka skippa att snacka om Islam, jag menar, va fan...
Vi måste höja ribban i Utrikesforumet.
.

Väl sagt. Blir rätt trött på alla enkelspåriga argument och idioter som härjar.
Citera
2006-12-19, 20:13
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Smuts
Givetvis är den aspekten inte den uppenbara och mest imminenta. Däremot är det en viktig variabel. Den amerikanska tvetydigheten tjänar ett väl avvägt syfte och har fungerat väl under de förhållanden som rått sen Carter. Den amerikanska opinionen förespråkar dock återhållsamhet i frågan och det är där som Japan har en möjlighet att utöka sitt inflytande.

Jag tror att vi kommer att se en förändring i den amerikanska inställningen till regionen. Kina växer och det ska bli intressant att se om USA balanserar med ett kraftigare och mer tydligt ställningstagande i Taiwan-frågan.
USAs inställning till Kina är nog mest positiv. Desto mer Kina växer, desto mer verkar de främja sig ifrån kommunismen.

Kina märker att desto mer de släpper på kommunismens idéer om planekonomi, desto snabbare växer deras ekonomi. Om inte Kina provoceras till någonting, som gör att det hoppar tillbaka till en mer militaristisk och totalitär kommunism, så är det inte helt otroligt att landet faktiskt följer Ryssland och övergår från kommunism till kapitalism, även om det nog dröjer ytterligare ett tag innan de blir en demokrati.

USA är medvetna om detta, och det troligaste från deras sida är nog att de vill hjälpa Kina in på denna väg, så att de blir en handelspartner istället för en fiende.
Konflikter kan de istället ha politiskt och ekonomiskt, utan att behöva blanda in militära hot. Ungefär som USA och EU verkar vara på väg.
Citera
2006-12-20, 00:42
Medlem
Sababas avatar
dopfel !!
Citera
2006-12-20, 00:43
Medlem
Sababas avatar
I ett program inköpt(?) av "Dokument Utifrån" (R.I.P) så fick flera framstående militärer uttala sig om Kinas krigsmakt.

Enligt dem dröjer det minst 10år innan Kina kan betraktas som en militär supermakt. Då har Kina tillräckligt med "know-how" så att säga. Kan inte uttala mig om den klassiska betydelsen av en skicklig och välutbildad officerskår fortfarande gäller.

Kina har massor med soldater. Men som vi alla vet gör inte fotfolk längre så mycket mer nytta på ett slagfält. Irak är ett talande exempel.

I ett eventuellt konventionellt krig i dagsläget mellan Japan och Kina tror jag faktiskt Japan kommer vinna (förutsatt Japan fått rusta några år). Kina ökar sina chanser för varje år som industri och teknologisk know-how flödar in i landet.
Citera
2006-12-20, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
I ett eventuellt konventionellt krig i dagsläget mellan Japan och Kina tror jag faktiskt Japan kommer vinna (förutsatt Japan fått rusta några år). Kina ökar sina chanser för varje år som industri och teknologisk know-how flödar in i landet.

Variabeln d glömmer att räkna med är väl Kärnvapen..
Citera
2006-12-20, 03:00
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Variabeln d glömmer att räkna med är väl Kärnvapen..
Och du verkar glömma vad termen "konventionellt krig" innebär.
Citera
2006-12-20, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Och du verkar glömma vad termen "konventionellt krig" innebär.

Ah,sant, misstag av mig. Sedan kom jag att tänka på hur man skall ta andra faktorer än rena militära och teknologiska siffror/statistik i beaktning, såsom vem som skulle invadera vem etc.. När man tänker efter så är det nog inte särskilt troligt att varken Japan eller Kina har kapacitet till att föra ett krig på respektive fiendes territorium. 1937-1945 hade Japan en väl förankrad bas i Korea (sedan 1910) samt Manchuriet (1931), något som inte är fallet nu. (För övrigt råkade Kina ha legat i någon slags inbördeskrig av och till ända sedan Taipingupproret, vilket uppenbarligen gagnade Japan)

Däremot tror jag säkert att folkåsikterna i respektive länder säkert är extrema nog till att provocera fram konflikter, om än inte på en nivå som leder till fullskaligt krig. Kommunisterna i Kina använder pretensen om Japansk expansionism som ett sätt att stävja intern kritik och stabilisera landet. Japanerna själva har försökt sopa undan skulden efter sina brott under väldigt lång tid samtidigt som patriotism är väldigt populärt i landet.
Citera
2007-01-18, 06:09
Medlem
Japans militär

Japan har knappast några ambitioner på att bli en stark militärnation igen. Visst finns tekniken, men Japan har endast ett självförsvar, liknande det vi har i Sverige.
USA har flera baser i Japan och det är främst USA som står för det japanska försvaret om ett angrepp skulle ske.
Visst kan Japan rusta upp med vapen och teknik, men ett problem återstår – att få folk till försvaret.
Utan värnplikt och med den fallande moralen bland japanska ungdomar, så skulle det bli mycket svårt att få tillräckligt med folk för att bygga upp en militärmakt.
Kan nämnas att Korea däremot har värnplikt och en ganska lång sådan.
I Japan räknas ett jobb inom försvaret som en ganska låg social status. De flesta strävar efter ett jobb inom något av de stora japanska företagen. Japanska ungdomar har blivit uppfostrade i en skyddad och bekväm tillvaro, med all möjlig elektronik för att göra livet enklare i alla avseenden. För dessa ungdomar ter sig militären mycket främmande, så jag tror att risken för att Japan skulle bli en stor militärmakt igen, är ytterst liten.
Citera
2007-01-18, 06:20
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che_dani
Hur kommer det sig att Japan aldrig har gjort något åt det USA gjorde??
Kommer ni ihåg andra världskriget, hundratals oskyldiga liv.
Menar du inte hundratusentals??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in