2006-12-18, 19:56
Bannlyst
Japan har en tradition av krig som går djupare än vad de flesta västerlänningar kan föreställa sig.
Japan under Hirohito och Hideki Tojo-eran var ett gyllene paradis på jorden och äntligen kan detta folk få återgå till sina rötter.

Japan har för övrigt infört nya lagar om att skolor måste lära eleverna "fosterlandskänsla och respekt för tradition". Japans tidigare premiärminister som i många frågor var rätt liberal hade för vana att besöka den helgedom som tillägnats de japanska krigarna från andra världskriget. Det som är Japans själ finns fortfarande där. Amerikanerna dödade det inte. På samma sätt som Österrike, till skillnad från fitt-Tyskland, trots en tydligt inskränkande och väldigt krystad lagstiftning vägrar göra upp med sitt förflutna från ww2 (många av de mest ökända inom SS dödspatruller var från Österrike istället för Tyskland och den rasism som var ovanlig i Weimarrpubliken och snudd på förbjuden i Tyskland men närde Hitler i unga år och skapade nazismen kom från Wien, även många av Hitlers personliga livvakter handplockades bland österrikiska katoliker) för Japan sin sanna tradition vidare i tysthet. Under ytan bubblar detta land av hämndlystnad och längtan efter återupprättelse, och den kommer bli verklig också. Japan skulle mycket väl kunna bli världens starkaste krigsmakt om de ville. De har israelernas disciplin, teknologi och kunnande gångrat med tio och de är även hundrafalt fler än israelerna. Jag tror inte ens att en någorlunda avancerad, t.o.m hypermodern, miljardmakt kan rubba Japan om dess själ åter får komma upp till ytan.
Citera
2006-12-18, 20:05
Medlem
Jan Smutss avatar
Diskussionen driver lite fel. Jag vill veta åsikter om hur Japan som militär stormakt eventuellt kan förändra förhållandet mellan USA och Taiwan. Kommer Taiwan att börja rusta? Kan USA fortsätta sin tvetydiga linje vad gäller militärt stöd av en eventuell kinesisk invasion av Taiwan?
Citera
2006-12-18, 20:13
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Smuts
Japan samarbetar med USA för att utveckla en operationell sköld mot ballistiska robotar för att skydda sig främst mot Kina, även om hotet från Nordkorea effektivt försvinner som en bonus.

Nja. Att kunna skydda sig mot kinesiska kärnvapen finns inte på kartan,
sålänge man baserar sitt ABM-system på robotar.
I praktiken kan ett robotbaserat ABM-system
(om man nu lyckas få dem att fungera ens i fredstid)
skydda mot enstaka robotar
och Kina har c:a 150 robotar som kan nå Japan.

Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
För övrigt har jag inga tvivel om att Japan skulle kunna köra över både Nordkorea, Kina och Sydkorea om det väl gällde. Under WW2 erövrade Japan nästan hela Asien från de andra gulingländerna.

Men det är bra att Japan står på USA:s sida i den här konflikten med Nordkorea.

Problemet här handlar om att få över trupp.
Retrospektivt så klarade Japan bara av att ta smärre delar av Kina under 1930 och 1940-talet
och detta var mot de genomkorrupta och odugliga nationalisterna.
Mot de något mindre korrupta, mera dugliga och det mera industrialiserade Kina
så ter det sig än svårare.

Sydkorea är väl så tekniskt framstående som Japan, är välrustade
och har c:a 40% av Japans befolkningspotential,
så att ge sig på Sydkorea torde vara att stånga sig blodig.

Nordkorea är en annan femma och där torde en insats vara gemensam
med Sydkorea och USA och en total kollaps av nekrokratin i Pyongyang
lär inte vara helt osannolik.

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...alla krig bara är några delar i receptet på framgång. Moral, organisation och doktrin är andra viktiga faktorer. Härvid är det inte alls otänkbart att Japan kan ge Kina en match.

Å andra sidan så torde Japans tekniska, ekonomiska, moraliska,
organisatoriska och doktrinära övertag vara klart mindre idag än
1931-1945, och då var Japan inte ens i närheten av att erövra Kina.
14 års krigsföring resulterade där i att man hade naggat Kina i kanten.

Citat:
Ursprungligen postat av nyman
Japan har inte en enda chans emot Kina längre och att hänvisa till 2 världskriget är ju rena fantasierna.
.
.
.

Jag håller faktiskt i huvudsak med dig i det här fallet, vilket i sig är djupt oroande.

Japan var inte i närheten av att kunna erövra Kina 1931-1945
under en period då Kina var unikt svagt och splittrat.
Idag är sannolikheten för en japansk seger över Kina än mindre
och den kommer bara att minska med tiden.
Citera
2006-12-18, 21:28
Medlem
che_danis avatar
Hur kommer det sig att Japan aldrig har gjort något åt det USA gjorde??
Kommer ni ihåg andra världskriget, hundratals oskyldiga liv.
Citera
2006-12-18, 21:43
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che_dani

För att de är smarta japaner. Istället för att som nån dum jävla arab i hämndlystnad förstöra sitt eget land så lärde de sig av sina misstag och utvecklade en av världens största ekonomier.

Och numera rikta udden mot deras traditionella fiender i Asien, hellre än att försöka invadera Hawaii igen.
Citera
2006-12-18, 21:58
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Hur kommer det sig att Japan aldrig har gjort något åt det USA gjorde?? Kommer ni ihåg andra världskriget, hundratals oskyldiga liv.

Inte den jävla atombombsdiskussionen igen.

Och ja, det som Vagabonden skrev stämmer. Japanerna erkände sig besegrade och kom igen istället för att ägna sig åt hämdfantasier. Att Japan är hierarkiskt samt etniskt och religiöst homogent underlättade också.
Citera
2006-12-18, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Smuts
Jag håller absolut med dig om att Kina har ett övertag. Dock så anser jag att det övertaget inte är så pass stort att Japan bedömmer sin militära förmåga som underlägsen. Japan har en mycket sofistikerad teknisk förmåga och deras system håller en mycket hög nivå, förmodligen mer avancerad än Kinas. USA har exporterat mycket avancerad utrustning till Japan och den japanska industrin är mer än kapabel att applicera tekniska landvinningar på militära system.

Kort sagt så är Japans tekniska förmåga snarare överlägsen Kinas. Japans "window of opportunity" är fortfarande intakt men minskar kontinuerligt. Därför anser jag att vi nog kommer att se en reform i konstitutionen inom kort, följd av en upprustning av den japanska militären.

Jag tror japan och kina tekniskt ligger på samma nivå ungefär. Det är jag övertygad om. Det spelar ingen roll om japanerna har SONY och toyota eftersom kina har samma potential vilket är det viktiga för militären. Redan idag forskas det en massa i kina och multinationella företag investerar och forskar i landet. Vi har redan sett fina kinesiska high-end produkter på marknaden ... Även om japan skulle vara snäppet bättre rent tekniskt tror jag inte det spelar någon roll ändå när det är 10 man mot 1. Dessutom kommer kina alltid att kunna ha en större militärbudget (vilket bidrar till att man får ett även tekniskt övertag) än japan och ju mer tiden går desto mer överlägsna blir man ekonomiskt. Det kommer inte ta många år nu innan kinas BNP går om USAs. Dessutom har kineserna bevisat att dom är mycket hämndlystna och de har solidariskt genom bojkott, vars hot japanerna insåg och åtgärder vidtogs, av japanska företag bevisat kinesernas disciplin. Att försöka ockupera 1,3 miljarder kineser idag är en omöjlighet om du frågar mig. Japanernas disciplin är på samma nivå som resten av västerlänningarnas, och det är inte positivt ... Det är tamagotchi-generationen som ska slåss för "fosterlandet"

Enligt mig är kineserna överlägsna i alla punkter. Det enda som skulle ge japanerna en chans skulle vara om nato gick in och hjälpte. Och även då är jag skeptisk. Det kinesiska monstret växer och inget kan förhindra dess framväxt ...
Citera
2006-12-18, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilizten
Jag tror japan och kina tekniskt ligger på samma nivå ungefär. Det är jag övertygad om. Det spelar ingen roll om japanerna har SONY och toyota eftersom kina har samma potential vilket är det viktiga för militären. Redan idag forskas det en massa i kina och multinationella företag investerar och forskar i landet. Vi har redan sett fina kinesiska high-end produkter på marknaden
kanske där problemet ligger, kina har massa företag som invenstera i deras land, men till viss del sakar deras eget folk kunskapen, (har hört utav personer som jobbar med kina att deras ingengörer inte håller samma kvalitet som andra länder, kvantitet men inte kvalitet? japan har därimot ett utav världens bästa forskare. vad skulle hända om alla investerare drog bort deras kapital från kina?
Citat:
Även om japan skulle vara snäppet bättre rent tekniskt tror jag inte det spelar någon roll ändå när det är 10 man mot 1.
det finns andra metoder än ren arme styrka, kunskap som japan spenderade en hel del tid i kina att lära sig

Citat:
Dessutom kommer kina alltid att kunna ha en större militärbudget (vilket bidrar till att man får ett även tekniskt övertag) än japan och ju mer tiden går desto mer överlägsna blir man ekonomiskt. Det kommer inte ta många år nu innan kinas BNP går om USAs. Dessutom har kineserna bevisat att dom är mycket hämndlystna och de har solidariskt genom bojkott, vars hot japanerna insåg och åtgärder vidtogs, av japanska företag bevisat kinesernas disciplin. Att försöka ockupera 1,3 miljarder kineser idag är en omöjlighet om du frågar mig.

inget att säga imot, kina har världens starkaste växande ekonimi, vilket skuter nya perngar till den komunistiska stats aparaten

ett krig mellan japan och kina skulle mycket väl kunna bli det blodigaste då kina har de brott som japan gjorde i färskt minne, vilket orsakade "lite" protester för ett tag sedan. undra hur allmänt befolkningen i kina ser på japan?

Citat:
Japanernas disciplin är på samma nivå som resten av västerlänningarnas, och det är inte positivt ... Det är tamagotchi-generationen som ska slåss för "fosterlandet"
tveksamt, japan har troligen mycket starkare pliktkänsla än västerlänningar, kolla bara hur de jobbar :P problemet är att vi inte kan gissa oss till detta då det ligger i en annan kultur och ett halvt jordklot bort

Citat:
Enligt mig är kineserna överlägsna i alla punkter. Det enda som skulle ge japanerna en chans skulle vara om nato gick in och hjälpte. Och även då är jag skeptisk. Det kinesiska monstret växer och inget kan förhindra dess framväxt.
japan kan nog inte vinna över kina i en attack, men om kina skulle attackera japan och japan skulle vara rädda att förlora skulle japan troligen bränna av hela deras vapen arsenal, troligen samma som israel skulle göra och troligen de flesta länder med massförstörlse vapen.

krig mellan stormakter kommer sällan att hända, då ingen vill ta risken att motparten ska få försig att bränna lite vapen som nästan är omöjliga att stoppa, terrorbalans?

är lite förvånad att japan inte har kärnvapen, officellt de kanske möjligen har kärnvapen inofficelt. lite underligt är det att japan inte är med i säkerhets rådet permanent.
Citera
2006-12-18, 23:16
Medlem
Jeckes avatar
När ni jämför Japan med Kina måste ni komma ihåg det geografiska läget.

Kina kan inte invadera Japan, de kan inte ens invadera Taiwan. Det ligger nämligen ett hav emellan, och även om Kina har en enorm massa människor i sin armé så saknar de flott- och flygenheter som kan förflytta dem i tillräcklig mängd.

För att Kina ska vara ett militärt hot mot något annat än de länder de har landgränser emot, så måste de skaffa en kraftigare flotta. Än så länge låser USA enkelt in alla Kinas fartyg med bara en hangarfartygsgrupp. (Då räknas förstås inte kärnvapen).

Japan saknar också skepp, efter andra världskriget förhindrades de att ha annat än en kustflotta.....

För att anknyta till en tidigare post. Japan vill gärna bli av med den amerikanska basen i Okinawa eftersom det varit en del problem där amerikanska soldater varit inblandade i. Våldtäkter på japanska skolflickor och liknande.
Citera
2006-12-18, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
För att de är smarta japaner. Istället för att som nån dum jävla arab i hämndlystnad förstöra sitt eget land så lärde de sig av sina misstag och utvecklade en av världens största ekonomier.

Och numera rikta udden mot deras traditionella fiender i Asien, hellre än att försöka invadera Hawaii igen.
Bra skrivet Vagabonden. Och det är faktiskt precis så det ligger till. Till skillnad från muslimerna har Japanerna hjärna och är mycket mer civiliserade, och de insåg att ger man sig in i leken får man leken tåla.

Angående att Japan vill ha en permanent del i FN... är det inte så att vinnarna av WW2 styr mest i FN rådet?

En sista fråga: borde inte den här tråden flyttas till Vapen & Militär forat?
Citera
2006-12-18, 23:35
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Japan saknar också skepp, efter andra världskriget förhindrades de att ha annat än en kustflotta.

Inte riktigt sant.

Deras största fartyg är jagarna i Kongō-klassen, som är mer än dubbelt så långa och väger mer än 10 ggr så mycket som de nya svenska kustkorvetterna i Visbyklassen. De håller dessutom på att bygga en "helikopterjagare", i praktiken ett lätt hangarfartyg, som kommer att vara ännu större. Deras ubåtar är också betydligt större än de svenska.

Den japanska militären är ordentligt på G. Den är redan starkast i Sydostasien (oräknat kärnvapen), och kommer inom kort att bli ännu starkare. På sikt kommer Kina givetvis att öka kvalitén på sina flott-och flygstyrkor, men i nuläget är de ingen match för Japan.
Citera
2006-12-18, 23:38
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Miljontals oskyldiga liv...Nästan 6 miljoner.

4 miljoner bara i Kina.

Utanför Kina dog 140'000 krigsfångar och internerade civila västerlänningar.
800'000-900'000 dog i arbetsläger, 750'000 dog i massakrer
och 250'000 som svalv ihjäl.

Alla dödade av Japan. En av 1900-talets tre värsta massmördarregimer.
D.v.s. på delad andraplats med Nazityskland men långt efter Pol Pot.

Du kunde lika gärna frågan varför Tyskland inte har hämnats på Polen
för de 100'000-tals tyskar som dödades av polacker från 1939 till 1945.

(*) Sett till % dödade per år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in