2006-12-18, 16:37
Medlem
Jan Smutss avatar
Den här debatten har varit aktiv ett bra tag men hittade ingen bra tråd på FB. Dessutom skrev SvD om frågan igår.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14279693.asp

Hursom, det här kan bli en riktigt intressant fråga de närmsta åren. Japan, som redan sitter på rätt tung hårdvara och har en mycket sofistikerad teknik, kan eventuellt rusta upp för att möta ett växande hot från Kina. Nordkorea är ett mindre hot eftersom deras förmåga att projicera sin militära makt är mycket begränsad. Japan samarbetar med USA för att utveckla en operationell sköld mot ballistiska robotar för att skydda sig främst mot Kina, även om hotet från Nordkorea effektivt försvinner som en bonus.

Så, hur kommer detta att spelas ut? Kommer Japan överge sin traditionella "självförsvars"-policy och hur skulle detta isåfall påverka USAs policy mot Taiwan?
Citera
2006-12-18, 17:16
Bannlyst
Japanerna är riktigt duktiga på att kriga, och med tanke på hur långt fram de är i utvecklingen så har jag inga tvivel om att Japan är en militär stormakt. Japan har egentligen inga problem att framställa atombomber och andra avancerade vapen med tanke på att de har en stark ekonomi, men landet har ju fått en del restriktioner över sig efter WW2 (Japan var en ordentlig krigshetsare på den tiden).

För övrigt har jag inga tvivel om att Japan skulle kunna köra över både Nordkorea, Kina och Sydkorea om det väl gällde. Under WW2 erövrade Japan nästan hela Asien från de andra gulingländerna.

Men det är bra att Japan står på USA:s sida i den här konflikten med Nordkorea.
Citera
2006-12-18, 17:25
Medlem
japan har säkert stora möjligheter till att vissa de militära musklerna om det skulle behövas, men att de skulle gå i krig är lite mindre sanolikt. även om japan var helt överlägsna under WW2 (och gjorde en heldel krigsförbrytelse och då pratar jag inte om några POW läger) så är de inte lika överlägsna nu, då kina har vuxit från en liten bondgård till en världsmakt.
Citera
2006-12-18, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saitzor
japan har säkert stora möjligheter till att vissa de militära musklerna om det skulle behövas, men att de skulle gå i krig är lite mindre sanolikt. även om japan var helt överlägsna under WW2 (och gjorde en heldel krigsförbrytelse och då pratar jag inte om några POW läger) så är de inte lika överlägsna nu, då kina har vuxit från en liten bondgård till en världsmakt.
Förvisso, men underskatta inte japanerna. De kan om de vill. Det är mycket riktigt att Kina idag är militärt överlägset Japan, men ge Japan lite tid och det kan säkert mäta sig med Kina. Japan har nog inte heller lika mycket fattigdom som Kina.
Citera
2006-12-18, 18:42
Bannlyst
Japan vill ha en permanent plats i FNs säkerhetsråd, som en stark militärmakt kommer dom ett steg närmare det målet. Dessutom är det avskräckande för nordkorea. Idag har Japan en pacifistisk konstutition som förhindrar att dom någonsin kommer bete sig som det gamla japan, men även om dom gjorde det, har dom ingen chans att slå kina i ett krig. Inte nu längre. Dom har varken ett tekniskt, ekonomiskt eller numerärt övertag.
Citera
2006-12-18, 18:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Vilket som i...

Citat:
Ursprungligen postat av nihilizten
Japan vill ha en permanent plats i FNs säkerhetsråd, som en stark militärmakt kommer dom ett steg närmare det målet. Dessutom är det avskräckande för nordkorea. Idag har Japan en pacifistisk konstutition som förhindrar att dom någonsin kommer bete sig som det gamla japan, men även om dom gjorde det, har dom ingen chans att slå kina i ett krig. Inte nu längre. Dom har varken ett tekniskt, ekonomiskt eller numerärt övertag.

...alla krig bara är några delar i receptet på framgång. Moral, organisation och doktrin är andra viktiga faktorer. Härvid är det inte alls otänkbart att Japan kan ge Kina en match.
Citera
2006-12-18, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...alla krig bara är några delar i receptet på framgång. Moral, organisation och doktrin är andra viktiga faktorer. Härvid är det inte alls otänkbart att Japan kan ge Kina en match.

Att dom kan ge kina "en match", tvivlar jag inte heller på. Men erövra kommer dom aldrig kunna göra, längre.
Citera
2006-12-18, 19:24
Bannlyst
Citat:
Att dom kan ge kina "en match", tvivlar jag inte heller på. Men erövra kommer dom aldrig kunna göra, längre.
Säg aldrig aldrig Dessutom tror jag att en hel del kineser gärna hade velat bli erövrade av Japan; de är nog inte speciellt sugna att leva i det kommunistiska förtrycket. Så uppror och medhjälp hade Japan fått på sin sida från en hel del kineser.
Citera
2006-12-18, 19:25
Medlem
nymans avatar
Japan har inte en enda chans emot Kina längre och att hänvisa till 2 världskriget är ju rena fantasierna,Japan har inte längre övertygelsen som dom hade under 2 världskriget och jag tror knappast att dagens ungdom i Japan skulle bli så hängivna som under det stora kriget.
Däremot tror jag att Kina skulle kunna piska upp en sådan hängivenhet och vilja bland sin befolkning då folket hatar Japan ännu idag och folket har inte glömt sina släktingar som dog i dom japanska lägren mm.
Japan är ju en knähund till USA så Japan kommer ju att ingå i dom länder som kommer att ringa in Kina på precis samma sätt som USA och deras knähundar gjorde emot Sovjet.
Japan kommer aldrig att göra något utan sin herres(USA) tillåtelse och Japans uppgift är att ta emot dom första smällarna om det skulle bli krig mellan USA och Kina.
Citera
2006-12-18, 19:40
Medlem
Jan Smutss avatar
Citat:
Dom [Japan] har varken ett tekniskt, ekonomiskt eller numerärt övertag.

Jag håller absolut med dig om att Kina har ett övertag. Dock så anser jag att det övertaget inte är så pass stort att Japan bedömmer sin militära förmåga som underlägsen. Japan har en mycket sofistikerad teknisk förmåga och deras system håller en mycket hög nivå, förmodligen mer avancerad än Kinas. USA har exporterat mycket avancerad utrustning till Japan och den japanska industrin är mer än kapabel att applicera tekniska landvinningar på militära system.

Kort sagt så är Japans tekniska förmåga snarare överlägsen Kinas. Japans "window of opportunity" är fortfarande intakt men minskar kontinuerligt. Därför anser jag att vi nog kommer att se en reform i konstitutionen inom kort, följd av en upprustning av den japanska militären.
Citera
2006-12-18, 19:50
Medlem
skinner5000s avatar
Får känslan av att moralen i Japan är ganska mycket sötrre än den i Kina. Japan har folket och pengarna samt tekniken. Idag yttnytjas dock inte detta. Men om japan rustar upp så tror jag inte att dom bli att leka med. Nordkorea är nog egentligen inget reélt hot för varken Japan eller Ryssland. Båda länderna kan nog ensamma köra över Nordkorea ganska lätt.
Dock är det ju en smidig anledning för Japan att fixa sig en försvarsmakt som hette duga.

Både Japan och Tyskland försöker fixa en permanent plats i FNs säkerhetsråd. Frågan är bara vilken av dom som lyckas först. Jag gissar på Japan då USA har stora vinningar av det. Frågan är bara om Ryssland vill ha med Japan i leken?
Citera
2006-12-18, 19:52
Medlem
Jan Smutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
Japan är ju en knähund till USA /.../ Japan kommer aldrig att göra något utan sin herres(USA) tillåtelse och Japans uppgift är att ta emot dom första smällarna om det skulle bli krig mellan USA och Kina.

Japan har insett den realpolitiska situationen i regionen och jag är av den åsikten att Japan hellre säkrar sitt land med japanska soldater än amerikanska. Dels för att avlasta beroendet av USA men även för att öka pålitligheten. Att USA skulle riskera ett fullskaligt kärnvapenkrig med Kina över Japan är tveksamma antaganden. Om man har teknologin och kapaciteten så kommer man att försöka balansera Kina så mycket det går på egen hand.

Att Japan skulle vara "en knähund" till USA är ett befängt påstående som saknar grund. Japan håller i princip den amerikanska ekonomin och valutan flytande med sina FDIs och sina dollarreserver. USA har intresse av goda relationer med Japan, inte tvärtom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in