Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-08, 16:22
  #469
Medlem
Mest ventilering, men hur fan kan man påstå att 3-stavsparkett (som känns som laminatgolv) och WT-klinkers är likvärdigt med ett riktigt parkettgolv från 50-talet samt kalkstensgolv från samma era?

Dessa husvärdar alltså...
Citera
2015-06-20, 13:36
  #470
Medlem
Herr Lindholms avatar
Vet någon en bra tapetbutik i Stockholm som har ett intressant utbud men inte allting på en hemsida?

Vet någon även om det går att måla på sådan där vit våtrumstapet med väv i sig?
__________________
Senast redigerad av Herr Lindholm 2015-06-20 kl. 13:39.
Citera
2016-04-07, 16:28
  #471
Medlem
lobstoks avatar
Ska tapetsera över rätt gamla tapeter

Är roll on tapeter (rusta?) förlåtande som nybörjare?

Fixar och donar i övrigt men har aldrig tapetserat

Eller non woven kanske de kallas
__________________
Senast redigerad av lobstok 2016-04-07 kl. 16:41.
Citera
2017-01-14, 12:51
  #472
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Har några kvadrat jättemörk tapet i lägenheten som jag vill få vitt. Tror ni det funkar att bara måla över allt? Eller måste jag ta bort tapeten först?

Vilken färg rekommenderar ni?

Mvh

(Kan fixa bild om det behövs?)
Citera
2017-01-14, 16:38
  #473
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrolerhatt
Har några kvadrat jättemörk tapet i lägenheten som jag vill få vitt. Tror ni det funkar att bara måla över allt? Eller måste jag ta bort tapeten först?

Vilken färg rekommenderar ni?

Det beror lite på väggarnas skick (mycket hål/sitter tapeten fast osv) vilket underarbete som krävs. Jag genomför just nu en budgetuppfräschning av min hall, där jag inte lägger så himla mycket jobb och står ut med lite småskavanker. Kommer använda Rustas väggfärg, som är rätt ok, med tanke på priset. Men när jag gör det på riktigt, så att säga, så går jag all in: bort med gammal tapet som inte sitter fast, spackla eller sätt upp räddningstapet efter behov, på med en kvalitetsfärg.

Snyggast blir det om man river loss all eventuell lös tapet, skär bort skarvarna mellan tapetvåderna och spacklar. Sen målning med en färg som ger ett jämnt resultat. Jag har målat mycket med billighetsfärger (pga kass ekonomi) och de täcker i allmänhet sämre än kvalitetsfärg, men slutresultatet skiljer sig inte nämnvärt. Man får dra på fler lager, men det brukar ändå bli billigare än att köpa kvalitetsfärg.

Om tapeten är väldigt mörk skulle jag välja en kvalitetsgrundfärg som första lager, för att slippa få problem med genomslag och behöva lägga på 4-5 strykningar.
Citera
2017-01-15, 13:04
  #474
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Det beror lite på väggarnas skick (mycket hål/sitter tapeten fast osv) vilket underarbete som krävs. Jag genomför just nu en budgetuppfräschning av min hall, där jag inte lägger så himla mycket jobb och står ut med lite småskavanker. Kommer använda Rustas väggfärg, som är rätt ok, med tanke på priset. Men när jag gör det på riktigt, så att säga, så går jag all in: bort med gammal tapet som inte sitter fast, spackla eller sätt upp räddningstapet efter behov, på med en kvalitetsfärg.

Snyggast blir det om man river loss all eventuell lös tapet, skär bort skarvarna mellan tapetvåderna och spacklar. Sen målning med en färg som ger ett jämnt resultat. Jag har målat mycket med billighetsfärger (pga kass ekonomi) och de täcker i allmänhet sämre än kvalitetsfärg, men slutresultatet skiljer sig inte nämnvärt. Man får dra på fler lager, men det brukar ändå bli billigare än att köpa kvalitetsfärg.

Om tapeten är väldigt mörk skulle jag välja en kvalitetsgrundfärg som första lager, för att slippa få problem med genomslag och behöva lägga på 4-5 strykningar.


Tapeten är relativt ny, eller den ser ny ut. Det sitter fast överallt. Det finns 2 st små hål för en hylla.

Ja en budget-renovering är min tanke också. 3 av 4 väggar är tapetserade, åker jag på att måla om alla väggar?

Såg att K-Rauta hade extrapris på väggfärg FAX (Tror den finns på rusta också).
Citera
2017-01-15, 14:33
  #475
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrolerhatt
3 av 4 väggar är tapetserade, åker jag på att måla om alla väggar?

Såg att K-Rauta hade extrapris på väggfärg FAX (Tror den finns på rusta också).

Låter ju som ett relativt enkelt jobb då, skönt! Om du bara vill måla de tre som är tapsetserade, så prova det först och se hur det blir. Är du inte nöjd så målar du den fjärde väggen också.

Extrapris är alltis smutt, prova. Jag fuskar lite för mycket för min smak med min egen renovering, men det får duga. Efter en bilolycka pallar inte kroppen det fysiska arbetet som jag vill, och det är väl bara att suga i sig...
Citera
2017-01-15, 18:01
  #476
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Låter ju som ett relativt enkelt jobb då, skönt! Om du bara vill måla de tre som är tapsetserade, så prova det först och se hur det blir. Är du inte nöjd så målar du den fjärde väggen också.

Extrapris är alltis smutt, prova. Jag fuskar lite för mycket för min smak med min egen renovering, men det får duga. Efter en bilolycka pallar inte kroppen det fysiska arbetet som jag vill, och det är väl bara att suga i sig...

Ja det borde vara enkelt hehe. Skall även lägga in ett nytt golv i lägenheten, och eventuellt lägga in golvvärme i hallen.

Grejen är att jag inte planerar att bo kvar så länge så jag vill inte lägga ut allt för mycket pengar. Lite färg och ett nytt golv gör mycket.
Citera
2017-08-16, 16:49
  #477
Medlem
Axells avatar
Hej!

Tapetvådarna i rummet bredvid badrummet har på sina ställen lossat lite i kanterna, och framförallt när man har duschat och det blir fuktigt så syns det extra tydligt. Tänkte försöka mig på en liten lekmannamässig lagning (har tummen mitt i handen...), så det inte ser så tråkigt ut fram tills det ska tapetseras om nästa gång.

Jag har förstått att jag behöver någon form av limspruta samt givetvis lim. Lim köper jag helst väldigt lite av då det inte är många vådar som behövs fixas och köper gärna en så enkel spruta som möjligt då jag förmodligen aldrig kommer att använda den igen.

Är det något speciellt man bör tänka på?
Citera
2017-08-28, 23:58
  #478
Medlem
utan.att.stannas avatar
Amatören är I gang!
Skulle måla en vägg antikvit med bahaus beckers. Målade I ganska dåligt ljus, nu ser man att det är på tok för mycket färg I mitten av väggen! Stora mönster av allt kladd har bildats... Har strykt over det en gang, med snålt med färg, blev något bättre men är fan inte vackert... Går det ens att rädda?
Citera
2017-09-27, 00:08
  #479
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Amatören är I gang!
Skulle måla en vägg antikvit med bahaus beckers. Målade I ganska dåligt ljus, nu ser man att det är på tok för mycket färg I mitten av väggen! Stora mönster av allt kladd har bildats... Har strykt over det en gang, med snålt med färg, blev något bättre men är fan inte vackert... Går det ens att rädda?
Ingen idé?
Citera
2017-09-30, 15:26
  #480
Medlem
Cuzco1s avatar
Kopierar från en separat trådstart då jag upptäckte denna nu i efterhand:

Bor i en gammal hyreslägenhet där man fuskmålat överallt och nu är jag i fart och ska byta ett eluttag till ett annat med annan form som är betydligt mindre. När jag tog bort det gamla så upptäckte jag att det inte alls var målat under uttaget ö h t, dvs betong.

Studentfattig som jag är så slaskade jag på lite gammal vit grundfärg i hopp om att nyansen skulle vara någorlunda lik men omgivande väggfärg är mer mot beigea hållet till skillnad från grundfärgen som är mattvit. Nyansskillnaden är rejält stor men uttaget sitter ganska undanskymt så det gör mig inget om det blir lite nyansskillnad.

Har just nu en burk mattvit grundfärg två burkar vit lackfärg, halvblanka 40 & 50.
Har ingen lust att lägga ner några pengar på ny färg eftersom det är hyres och att jag inte ska bo kvar här mer än 1-2 år.

Har ni något tips på något att blanda ut färgen med så att det blir mer åt beigea hållet? Lackfärgen vattenbaserad så den borde man kunde bryta med lite vad som helst som är vattenlösligt( eller?).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback