Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-07-14, 11:29
  #1
Medlem
Nordahls avatar
Något mer roligt folk som åker ner?
Citera
2004-03-29, 20:54
  #2
Medlem
Ännu en Ayia Napa tråd:)

Nu börjar man så smått kolla på semesterresor.

Ayia Napa hör man mycket positivt om.

Är det någon som kan berätta lite om det?
Vi är ett antal killar som funderar på att åka ner som är runt 18 år, alla har dock inte fyllt än så är det några åldersgränser eller så på barer?
Utelivet har man ju hört att det ska vara bra men hur är det med stränder och sådant? Är det mysigt där?
Hur mycket brudar är det där?

Nästan den viktigaste frågan, hur är prisläget? Vad kostar en middag? Vad kostar ölen och spriten.

Övriga synpunkter mottages tacksamt.

Detta är inte tänkt som någon utvecklande resa på något sätt (om det inte framgått) vi ska bara supa och plocka upp brudar. Intelektuell kan man vara hemma i Sverige och när man blir lite äldre.
Citera
2004-03-29, 21:01
  #3
Avstängd
Bizarres avatar
Här kanske du hittar nåt..

http://ayianapa.ziontist-sound.se/in...0%201080590394
Citera
2004-03-29, 23:34
  #4
Medlem
Fatty Arbuckles avatar
Jag var i Ayia Napa för ett par år sen och kan verkligen rekommendera er att resa dit. Snittåldern i Ayia Napa låg på ca 18-20år (de flesta äldre bor i Fig Tree Bay)så det är ett riktigt bra resmål för ungdomar som älskar att festa. När det gäller stränder så finns det gott om dem och de flesta hotellen har faktiskt en pool.

Barer och klubbar finns det gott om. De flesta ligger på det det stora Klostertorget. Ett ställe som fylls med unga killar och tjejer på kvällen(många är skandinaver och britter). Att ragga där brukar inte vara något större problem för de flesta. Tyvärr så tar de inträde på de populäraste klubbarna, men man brukar kunna få fribiljetter av pr-snubbar om man är vaken på dagarna. Festandet brukar börja vid 21-tiden och upphör vid 5-6 tiden på morgonen.

När det gäller maten så är den tyvärr ganska dyr om man äter cypriotiskt eller kinesiskt(på Cypern finns det massor med kinarestauranger). För den som vill spara pengar så finns det gott om snabbmat och minimarkets(små livsmedelsbutiker). I en minimarket så kan du köpa det mesta inklusive sprit. Då det brukar kostar en del att dricka på klubbarna så rekommenderar jag er att köpa nåt att grunda på innan ni drar ut. Starkspriten är billig(ca 80-90kr/helrör) och den inhemska ölen är helt ok.

Om ni får nog efter ett tag och vill vara "intellektuella" så kan ni ju alltid åka till Nicosia(huvudstaden) och se "den gröna linjen"(gränsen mellan den grekiska och den turkockuperade sidan). Ett annat mål kan ju vara "spökstaden" Famagusta. Man får inte gå in i den, men det anordnas utflykter till bra utkiksplatser. För shopping så kan man antingen åka till Nicosia eller Larnaca(Larnaca är nog aningen billigare).
Citera
2004-03-29, 23:49
  #5
Medlem
Den där spökstaden har jag faktiskt hört att den ska vara något alldeles extra.

Det lutar åt Ayia Napa just nu faktiskt. Funderade på Sunny Beach, Bugarien först men folk verkar ha så blandade intryck därifrån att jag blev lite avskräckt.
Citera
2004-03-30, 03:59
  #6
Medlem
Wolfsies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv i pausen
Den där spökstaden har jag faktiskt hört att den ska vara något alldeles extra.

Det lutar åt Ayia Napa just nu faktiskt. Funderade på Sunny Beach, Bugarien först men folk verkar ha så blandade intryck därifrån att jag blev lite avskräckt.

Famagust är något extra, bara dess historia är ju speciell. Tyvärr har jag bara sett den från båt och då patrullerade Turkarna farvattnet så speciellt nära kunde vi ju inte åka men det gav en väldigt speciell känsla att se den.

Ayia Napa rekomenderar jag skarpt. Var där för några år sen och skulle definitivt kunna tänka mig att åka dit igen, är ju inte alla ställen som har pubar dygnet runt (finns en efterfest pub på ett av hotellen). Speciellt dyrt tyckte jag inte heller att det var, i värsta fall som här hemma.
Citera
2004-03-30, 09:03
  #7
Medlem
Medelhavets schysstaste stränder och blåaste vatten. Utmärkt uteliv. Priserna höga, i princip som i Sverige.
Citera
2004-04-05, 11:28
  #8
Medlem
Rubbes avatar
Har personligen inte varit i Agia Napa men har enbart hört positivt om det. Sen kan man ju alltid åka till Kos där det är något billigare att leva.
Ett varningens finer bland party-paradisen vill jag lyfta för Ibiza, alla party-öars moder. Om man inte är en engelsk, ölpimplande, blekfet, e-knaprande och något aggressiv fotbollsfanatiker förstås. Då är det rena drömmen.
Citera
2004-04-06, 12:36
  #9
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv i pausen
Nu börjar man så smått kolla på semesterresor.

Ayia Napa hör man mycket positivt om.

Är det någon som kan berätta lite om det?
Vi är ett antal killar som funderar på att åka ner som är runt 18 år, alla har dock inte fyllt än så är det några åldersgränser eller så på barer?
Utelivet har man ju hört att det ska vara bra men hur är det med stränder och sådant? Är det mysigt där?
Hur mycket brudar är det där?

Nästan den viktigaste frågan, hur är prisläget? Vad kostar en middag? Vad kostar ölen och spriten.

Övriga synpunkter mottages tacksamt.


Detta är inte tänkt som någon utvecklande resa på något sätt (om det inte framgått) vi ska bara supa och plocka upp brudar. Intelektuell kan man vara hemma i Sverige och när man blir lite äldre.

Jag har vart i Ayia Napa 6gånger.
Helt ok för party.
Svenska partyprissar har börjat överge stället, och pyser istället till de Grekiska öarna & Bulgarien, Engelsmännnen har tagit över mer och mer.
Brudar är det gott om, snorfulla engelska tjejer 18-20års åldern som nästan lärt sig gå i pumps.
Ingen åldersgräns på ställerna!
Eftersom dom höjt momsen så har det har blivit dyrare med åren, både mat och dryck.
Prisex:2003, 50cl Burk KEO på Supermarket 95cent ca:14kr
Bacardi Breezer på pub. 3-4cyp ca:50kr
Så billigt är det inte!!!
Ett ställe som jag tycker ni ska kolla upp i resekatalogerna är Hersonisoss på Kreta. Bra drag!! billiga öl. Prisex:2003, 50cl Burk Amstel på Supermarket 0,5€
ca:4.50kr
Spriten på Supermarket är billiga på båda ställerna, du kan få en 1L "Fusk vodka" av märke "Stefanoff" för ca:40-50kr.
Citera
2004-04-06, 20:13
  #10
Medlem
T-800s avatar
Det är ganska dyrt att äta middag där. Men som Fatty Arbuckle nämner, så finns det gått om små snabbköp. Om man vill festa är det kanske lite dumt att slänga bort pengarna på resturanger. Jag vill även minnas att det finns en Pizza Hut-resturang, men undvik det haket

Som några nämner ovan är det spännande att ta en titt på Famagusta. Man får ju som sagt inte gå in i staden, faktum är att du lär bli ihjälskjuten av de turkiska gränsvakterna omgående om du ens försöker ta dig i närheten. Men det finns bra observationsplatser. Förhandlingar om Cyperns enande pågår ju för tillfället, så vem vet, du kanske blir en av de första som besöker Famagusta sedan 1974
Citera
2004-04-06, 22:53
  #11
Medlem
Att vara först sen 1974 hade ju onekligen varit coolt men efter vad jag har förstått går det inge vidare för Kofi och gubbarna med att pussla ihop ön igen. Folk verkar ganska nöjda med att ha en stor mur.
Citera
2004-04-08, 18:44
  #12
Medlem
T-800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv i pausen
Att vara först sen 1974 hade ju onekligen varit coolt men efter vad jag har förstått går det inge vidare för Kofi och gubbarna med att pussla ihop ön igen. Folk verkar ganska nöjda med att ha en stor mur.

Nej, för tillfället ser det mörkt ut. Tyvärr...
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f415312

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback