Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-12-13, 10:33
  #1
Medlem
j8ees avatar
Ja, vet någon var man kan köpa en "bombadilla" (heter det tydligen), ett sugrör med filter för att dricka mate med? Bor i Göteborg så det är ju bekvämast med tips om lokala ställen. Jag har sökt runt på en massa ställen, men hittar ingen som har något.
Citera
2006-12-13, 10:53
  #2
Medlem
ostz0rs avatar
jag har aldrig heller sett att det går att köpa här i sverige, jag har köpt alla mina i argentina. hittar du ingen hemsida?
Citera
2014-12-03, 17:29
  #3
Medlem
I en trevlig liten butik i Eriksberg nära kranen som heter Eriksberg Choklad - kakaokultur kan man, utöver choklad, te och kaffe också köpa Yerba Mate med tillhörande sugrör och kopp!
Citera
2014-12-03, 18:09
  #4
Medlem
j8ees avatar
Tack, men jag har tyvärr hunnit flytta från Göteborg. Vet du kanske någon butik typ varsomhelst mellan Karesuando-Svappavaara-Narvik som har sugrör?
Citera
2014-12-04, 09:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j8ee
Tack, men jag har tyvärr hunnit flytta från Göteborg. Vet du kanske någon butik typ varsomhelst mellan Karesuando-Svappavaara-Narvik som har sugrör?

Dessvärre inte. Däremot säljer väl www.yerba.se både matekoppar ("kalebass" som det heter om jag förstått det rätt) och sugrör ("bombilla"). Eller köper du gärna i butik?

Jag dricker en kopp mate just nu.

-
Citera
2014-12-04, 10:34
  #6
Medlem
j8ees avatar
Ha ha, ska faktiskt ner till Göteborg över jul, så jag ska nog titta förbi på Eriksberg. Hittade saker i en liten butik i Saluhallen för ett antal år sedan (efter 2006 åtminstone...) men kalebassen råkade mögla. Sugröret är ju viktigast iallafall, och det har jag ett jättefint.

Jobbar just nu med en familj från Argentina, och de går ständigt omkring med varsin liten kopp och sugrör, och har en termos de fyller på vatten med. En tjej från Peru jag träffade sa att man blir inte beroende av mate, men man börjar tycka om det så mycket att man aldrig vill vara utan det...
Citera
2014-12-04, 10:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j8ee
Ha ha, ska faktiskt ner till Göteborg över jul, så jag ska nog titta förbi på Eriksberg. Hittade saker i en liten butik i Saluhallen för ett antal år sedan (efter 2006 åtminstone...) men kalebassen råkade mögla. Sugröret är ju viktigast iallafall, och det har jag ett jättefint.

Jobbar just nu med en familj från Argentina, och de går ständigt omkring med varsin liten kopp och sugrör, och har en termos de fyller på vatten med. En tjej från Peru jag träffade sa att man blir inte beroende av mate, men man börjar tycka om det så mycket att man aldrig vill vara utan det...

Låter som en god idé. Kanske har fler tebutiker i stan matetillbehör, det har jag ingen koll på faktiskt. Lite kul om det får spridning i Sverige i alla fall. Trist att den började mögla, det visste jag inte att den kunde göra. Jag instämmer i att sugröret är viktigt. Halva grejen med mate är ju att det är såpass roliga tillbehör! Det är roligt att fippla och mixtra med sin kopp och sitt sugrör, lite som en piprökare som älskar att stoppa pipan.

Det låter trevligt. Man blir ju nyfiken på vad det är för några! Jag introducerades till mate i somras på semester i Lissabon, där jag stötte på en argentinare som bjöd mig på en kopp hemma hos honom. Efter det införskaffade jag mig det. En annan kul sak är att i författaren Julio Cortázars noveller - en av Argentinas största författare öht - dricks det mate som fan!
Citera
2014-12-16, 01:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j8ee
Ja, vet någon var man kan köpa en "bombadilla" (heter det tydligen), ett sugrör med filter för att dricka mate med? Bor i Göteborg så det är ju bekvämast med tips om lokala ställen. Jag har sökt runt på en massa ställen, men hittar ingen som har något.

Finns yerba mate att köpa i en té- och kaffebutik nära saluhallen, kan hända att de säljer bombillas också?
Hittade min bombilla av en slump i en orientalisk livsbutik i någon håla, så om du kikar runt i de mindre livsmedelsaffärerna kanske du hittar något.
Citera
2020-02-06, 18:47
  #9
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosher
Finns yerba mate att köpa i en té- och kaffebutik nära saluhallen, kan hända att de säljer bombillas också?
Hittade min bombilla av en slump i en orientalisk livsbutik i någon håla, så om du kikar runt i de mindre livsmedelsaffärerna kanske du hittar något.

vad heter butiken och har du någon address??????
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback