• 4
  • 5
2007-01-07, 23:07
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaken
Det låter ju kanon. Jag kan med andra ord tillverka en egen privat nyckel och en publik nyckel för att sedan skicka den publika nyckeln till samtliga personer som vill skicka krypterat matrial till mig, sen behöver jag inte skicka iväg den privata nyckeln via SÄPO-filtret eftersom det bara är jag som ska läsa information som krypterats med min publika nyckel. RIght?

Precis. Det är det som är hela idén med assymetriska krypteringsalgoritmer.

Citat:
Hursomhelst, låt oss bli överrens om att privata nycklar säkert har skickats via mail. Det skulle ju säkert även kunna ha hänt i utvecklings-syfte. T.e.x mellan Beta-testare och programmerare som utvecklar krypteringsprogram etc.

Men det är helt ointressant om beta-testare och programmerare skickar nycklar för test fram och tillbaka. Vem som helst kan skapa nyckelpar för en given krypteringsalgoritm. Det gör inte att du kan knäcka krypton som är krypterade med andra nycklar. Jag trodde tyvärr av ditt ovanstående citat att du fattat hur det funkar, men tydligen har inte hela poletten trillat ner.

Det som betyder något är de privata nycklar om faktiskt används för riktig data, och där finns som sagt inget som helst skäl att skicka den privata nyckeln till någon alls. Så även det argumentet faller.

Alltså, hade det inte varit enklare om du från början skrev "Jag vet inte hur det här funkar, kan någon berätta det för mig" istället för att envisas med det här fåniga spåret om att folk skulle känna något märkligt behov av att skicka privata nycklar via nätet?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in