Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-05, 16:56
  #9505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Nu behöver jag hjälp med att hitta ett program eller friska upp minnet om vilket program det var.

När jag var liten på 90 talet och kollade på "Sommarlovsmorgon" så minns jag att det ibland var ungdomar från olika delar av Sverige som tävlade i lag mot varandra. Det var frågesport tror jag och så tävlingar typ vem kan blåsa upp en ballong snabbast. Kommer även ihåg att det var en hinderbana där dom hade ögonbindel på han eller hon som var i labyrinten och sen skulle lagkamraterna guida kamraten rätt.

Jag har även ett minne av att programledaren hade en karta över Sverige där dom kryssade över vilka län i Sverige som hade åkt ut och vilka som stod på tur att tävla. Nått sånt var det.

När jag läser igenom vad dom gamla "Sommarlovsmorgon" programmen handlar om så hittar jag inget som passar in på beskrivningen alls. Kan jag ha fel och det kanske var något fristående program? Har för mig att det var på morgonen jag brukade se programmet på sommaren.

Fan finns det nån mer än jag som kommer ihåg det här??

https://en.wikipedia.org/wiki/Sommarlovsmorgon

Måste vara Kannan. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kannan
Citera
2017-12-07, 17:53
  #9506
Medlem
Någon som minns i vad TV4:s barnprogram hette som Lars Åke "Babsan" Wilhelmsson var med i där han hade ett programdel som kallades "Babbla med Babsan" eller något liknande ?
Citera
2017-12-07, 18:43
  #9507
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olah27
Någon som minns i vad TV4:s barnprogram hette som Lars Åke "Babsan" Wilhelmsson var med i där han hade ett programdel som kallades "Babbla med Babsan" eller något liknande ?
"Under våren 2006 syntes Babsan i barnprogrammen Bubbla med Babsan och TV Myra på TV4"
-Wiki
Citera
2017-12-07, 19:26
  #9508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
"Under våren 2006 syntes Babsan i barnprogrammen Bubbla med Babsan och TV Myra på TV4"
-Wiki
Tack.
Fick för mig att det gick några år tidigare runt 2003 men så var det inte.
Citera
2017-12-07, 19:27
  #9509
Medlem
Jag letar efter ett tv program för barn. Tror det gick om jularna i början av 90-talet.

Det var ett skumt program med typ grottmänniskor som spelade på trummor och sprang omkring typ. Det hela var gjort med stop motion och dockor om jag kommer ihåg korrekt.

Vagt som fan, men... nostalgi?
Citera
2017-12-09, 23:57
  #9510
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siriaagaard
Jag har länge tänkt på ett barnprogram jag kollade på när jag var liten. Jag har inget minne av vad det kan ha hetat och när jag berättar om det för mina kompisar känner de inte igen det. Detta programmet sändes på svt runt 2007(jag kommer inte ihåg om det sändes när barnkanalen hade bildats eller om det kanske visades på lördagmorgon på svt1) och om jag kommer ihåg det rätt så sändes det ofta i samband med Knäckebröderna(dock hade de ingen koppling till varandra) jag har också för mig att detta program ersattes av Jane och Draken efter ett tag. Programmet var tecknat eller animerat och handlade om ett tvillingpar(killar) som var jättesmarta. Deras mamma jobbade som körskolelärare och tvillingarna hade uppfunnit en stillastående bil med en stimulator där hon åkte med sina elever, denna bilen stod i garaget. I ett avsnitt(julavsnitt) sitter pappan i bilen och tutar bjällerklang melodin på tutan. Barnen hade även ett husdjur som de själva uppfunnit. Den var lila eller gul(Kommer inte ihåg exakt) och den kunde flyga med sina öron, djuret var nog ca 30 cm långt, och hade typ kaninöron. Det var nog allt jag kommer ihåg, jag var nog bara runt 6 år när detta sändes nämligen. Hoppas verkligen att någon annan känner igen detta program och kanske till och med kommer ihåg namnet!

Tv-serien du söker är "Familjen Ouf"
https://youtu.be/H64UZ3Z9IpU

Gick mycket riktigt på jullovsmorgon med Knäckebröderna 2007 och serien varvades med "Jane och draken".
https://smdb.kb.se/catalog/id/002210022
Citera
2017-12-10, 23:49
  #9511
Medlem
Har skrivit detta förut men försöker igen.
Någon som minns någon sorts barn-kortklipp med en (vit?) nallebjörn som lagar mat och andra sysslor som en människa brukar göra och sedan sätter sig och äter vid ett bord. I bakgrunden spelades pianomusik (kommer fortfarande igår melodin). Visades någon gång i början på 00-talet, ca 2004.
Obs, inte "nalles stora blå hus"!
Citera
2017-12-14, 01:33
  #9512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cometen
Jag såg en tv-serie på Sveriges Television, det måste varit i början på 80-talet. Den utspelade sig under antingen Vietnam- eller Koreakriget. Man fick följa en familj, pappan var soldat och dom hade en pojk som växte upp och blev pilot och dödad under kriget.
Scener jag kommer ihåg:
När pojken var liten stal han pappans pistol och skulle skjuta en skallerorm.
Dom överraskade fienden en gång vid ett tempel där de drack vatten.
Efter den sista striden blev pappan av med benet under knät.

Jag kommer inte ihåg så mycket för jag var bara typ 8 år när jag såg den.

Sorry, fel inlägg.
__________________
Senast redigerad av pxno1964 2017-12-14 kl. 01:36.
Citera
2017-12-14, 01:39
  #9513
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Stort tack! "I sanningens tjänst" var det.

Finns på NRK här: https://tv.nrk.no/serie/ungdomsredak...087/24-11-1987
Citera
2017-12-17, 00:49
  #9514
Medlem
Toolmans avatar
Jag söker en svensk tv-serie, tecknad, stillbilder om vart annat, mest streckgubbar, svart/vit. Med snusförnuftiga berättelser, inriktning mot vuxna. Berättarrösten var lugn och stämman mörk. Den sändes på slutet av 80-talet.
Citera
2017-12-17, 18:53
  #9515
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Jag söker en svensk tv-serie, tecknad, stillbilder om vart annat, mest streckgubbar, svart/vit. Med snusförnuftiga berättelser, inriktning mot vuxna. Berättarrösten var lugn och stämman mörk. Den sändes på slutet av 80-talet.

Skymmningssagor?
Citera
2017-12-17, 20:05
  #9516
Medlem
Toolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Skymmningssagor?

Kom på vad jag sökte "Slas berättar för barn". Nog så avancerat för barn
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback