2013-01-28, 07:53
Medlem
Rokushikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Ja. Den mannens samlade medverkan i olika filmer torde nog vara rätt svår att överträffa. 275 titlar sedan 1946-1947.
http://www.imdb.com/name/nm0000489/#Actor
Har för mig att han har världsrekordet för mest filmer en levande skådespelare varit med i..
Vilken fantatisk man, och vilket liv han måste ha levt! Kul att han fortfarande ändå är såpass alert, han är ju trots allt 90+ (samt väldigt lång)
Citera
2013-01-29, 18:27
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Se dessa med Christopher Lee

http://www.youtube.com/watch?v=Zg_Vd-kLdDU

http://www.youtube.com/watch?v=TQVi_DC9HvI

Tackar! Tycker att han är förvånansvärd pigg för sin ålder
Citera
2013-01-30, 17:44
Medlem
gulaLejonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonellen
Måste lägga till att jag är ganska imponerad av chris lee som fortfarande är med i filmvärlden trots att han är 91! år gammal i år. Även om hans roll inte är den största i Hobbit så är han fortfarande med och jag trodde aldrig att han var så gammal heller...

christoffer Lee är helt klart bäst! Tycker nästan han borde spela Gandalf istället...
Citera
2013-01-30, 18:23
Medlem
Oakenshields avatar
Vilken underbar människa!

Den dagen Lee går bort kommer att lämna ett enormt tomrum....
Citera
2013-01-30, 18:30
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Se dessa med Christopher Lee

http://www.youtube.com/watch?v=Zg_Vd-kLdDU

http://www.youtube.com/watch?v=TQVi_DC9HvI
Hmm han pratar på ett sätt som gör det lite svårt att avgöra om han har stor självsdistans eller extremt höga tankar om sig sj.
Citera
2013-01-30, 19:45
Medlem
Rokushikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
christoffer Lee är helt klart bäst! Tycker nästan han borde spela Gandalf istället...
Haha, Lee har ju träffat Tolkien personligen och blev lovad rollen som Gandalf av författaren själv..
Citera
2013-01-31, 16:09
Medlem
Giggsys avatar
Ser fram emot Femhärarslaget i sista filmen, kommer säkerligen bli episkt (dvärgar, människor, alver vs vättar och vargar).

När ger Thorin brynjan av mithril till Bilbo?
Citera
2013-01-31, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Haha, Lee har ju träffat Tolkien personligen och blev lovad rollen som Gandalf av författaren själv..

Nja lovad och lovad. Tolkien gav honom bara hans välsignelse att han fick spela Gandalf om en film gjordes.
Citera
2013-01-31, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet

Måste säga att jag misstycker här. Lee's röst gör honom så oerhört perfekt till Saruman. Det var verkligen spot on casting när det gällde honom.
Citera
2013-01-31, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Ser fram emot Femhärarslaget i sista filmen, kommer säkerligen bli episkt (dvärgar, människor, alver vs vättar och vargar).

När ger Thorin brynjan av mithril till Bilbo?
Citera
2013-02-01, 16:42
Medlem
Spyrrans avatar
Jag har nu sett filmen tre gånger, äger dessutom boken och har läst den flera gånger.

Men vet ni vad som stör mig? Inte att det finns scener i filmen som kunde göras bättre eller klippas bort (fast det är sant). Det som verkligen stör mig är alla som ska jämföra LOTR med Hobbit. Finns till och med folk som påstår att Hobbit är en rip-off då det är samma miljöer, Peter Jackson ligger bakom samtliga filmer etc. Klart som korvspad att det är samma miljöer då det trots allt handlar om Midgård, som inte har förändrats så jättemycket under 60 år (den tid som är mellan Hobbit och LOTR). Viss skillnad är det ju eftersom Sauron tex har flyttat från Dol Guldur till Barad-Dur, det är fler orcher (och Saruman har börjat med Uruk-hai) och vissa andra saker har förändrats. Men miljöerna är i stort sett detsamma.

Men man ska inte jämföra Hobbit med Sagan om Ringen-triologin, ska det vara så svårt att förstå?

Sedan stör jag mig på folk som inte har läst boken, men de har sett filmen. De tycker att man borde kunna trycka in hela boken i en enda film. Det gick ju med LOTR-triologin :whoco:

Rent teoretiskt så skulle man nog kunna göra en enda film av hela boken. Men jag har så svårt att försöka föreställa mig det. Just nu följer man boken ganska bra (endast baserat på första filmen förstås). Skulle man göra en enda film av det så skulle filmen dels behöva bli långt (minst 3 timmar + extended version), dels skulle man behöva ta bort en hel del från boken. Då skulle i alla fall jag bli besviken.

Jag menar, om det skulle ha blivit en film: vad skulle man då fokusera på och vad skulle plockas bort? Antar att fokus skulle ligga på hur Bilbo hittar ringen, femhärarslaget och kanske något mer. Men jag som har läst boken skulle bara bli besviken om man skulle utelämna det mesta från boken bara för att man skulle vilja göra en film istället för tre.

Är jag löjlig om jag blir irriterad på folk som jämför Hobbit (del 1) med hela LOTR-triologin? Filmerna alltså, inte böckerna. Samma sak med folk som skulle vilja se en film istället för 3, så att de skulle slippa klaga på att filmbolaget gör allt för att tjäna mer pengar.
Citera
2013-02-01, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran

Är jag löjlig om jag blir irriterad på folk som jämför Hobbit (del 1) med hela LOTR-triologin? Filmerna alltså, inte böckerna. Samma sak med folk som skulle vilja se en film istället för 3, så att de skulle slippa klaga på att filmbolaget gör allt för att tjäna mer pengar.

Jag skulle velat se 2 filmer istället för 3. Vet du varför? för att filmen var för lång. Den var för lång, för lång och återigen för lång.

Jag läste bilbo samt sagan om ringen första gången i lågstadiet och var en tolkien nörd som liten men jag var inte särskilt imponerad av denna disneyesque:a film. Den var okej, inte mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in