2012-12-12, 18:03
Medlem
oordnings avatar
helt okej film, lätt värd tiden och pengarna. inget storslaget tyvärr vilket jag hade hoppats på.

tycker den i vissa delar avviker lite för mycket från boken men det är ingenting som drar ner betyget
Citera
2012-12-12, 18:08
Medlem
Hadurajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Massa text

Jag har väldigt stor respekt för Shore, älskar hans musik! Ser verkligen fram emot visningen ikväll!

Tillägg till din text: Inte nog med att han ska komma på teman till olika karaktärer och platser utan även få det att passa in och förstärka känslorna som förmedlas med andra verktyg. "Vilka instrument ska spela vad och hur ska de spela?", "Ska de här tonerna gå upp eller ner i skala?", "Vad framkallar det för känslor?" osv... Kan tänka mig att det några av många frågeställningar han brottas med.

Citat:
Ursprungligen postat av oordning
tycker den i vissa delar avviker lite för mycket från boken men det är ingenting som drar ner betyget

Kan det ha att göra med att de tagit material från appendix i ROTK?
Citera
2012-12-12, 18:34
Medlem
AbdullahSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haduraj
Jag har väldigt stor respekt för Shore, älskar hans musik! Ser verkligen fram emot visningen ikväll!
Tillägg till din text: Inte nog med att han ska komma på teman till olika karaktärer och platser utan även få det att passa in och förstärka känslorna som förmedlas med andra verktyg. "Vilka instrument ska spela vad och hur ska de spela?", "Ska de här tonerna gå upp eller ner i skala?", "Vad framkallar det för känslor?" osv... Kan tänka mig att det några av många frågeställningar han brottas med.

Howard har verkligen fått till temamusiken till den här filmen men variationen är på tok för liten i resten.
Jag hoppas med hela mitt hjärta att han gör några annorlunda teman till de 2 nästa filmerna.
När maintemat används hela tiden så blir det väldigt uttjatat. Det kommer du nog märka nu när du ser den.
Citera
2012-12-12, 18:46
Medlem
Herrpotats avatar
Var och såg filmen för bara ett par timmar sedan.

Är ett stort fan av boken ''The Hobbit'' eller ''Bilbo'' som den kallas i Sverige, har läst den säkert fyra gånger, så har rätt bra koll på händelseförloppet i Bilbos äventyr.
Min vän, som jag gick och såg filmen med (även han en erfaren bokslukare) tyckte inte den var bra. För mycket tillagda/bortplockade saker tyckte han, tex den stora vita orcledaren eller den pratglada storvätten, ett annat klagomål var den bortplockade dialogen med örnarna.

Jag däremot, är i det stora hela nöjd. Jag gick inte in med för stora förväntningar, efter Trilogin ''Sagan om ringen'' förväntade jag mig att Jackson skulle plocka bort en hel del intressanta händelser, eller förändra historien lite. Blev positivt överraskad av att han förändrat så pass lite och jag tyckte personligen den tillagda stora hårda orcledaren var rätt häftig. Blev lite för mycket action genom filmen kan jag dock tycka. Sen känns det som om denna film gjordes för folk som enbart sett trilogin och inte läst någon av böckerna, lite för många försök att koppla samman The hobbit och Lord of the rings. Även om sammabandet är rätt tydligt, så behöver man inte riktigt kasta det i ansiktet på biopubliken.

Men i det stora hela en sevärd film som jag kan rekommendera.
Citera
2012-12-12, 18:50
Medlem
Ni som sett den i 3D och HFR, var det värt det, eller tror ni man får precis samma upplevelse utan?
Citera
2012-12-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Ni som sett den i 3D och HFR, var det värt det, eller tror ni man får precis samma upplevelse utan?
Efter att sett den i endast 3D igår fick jag känslan att filmen nog är bäst i 2D, men så gick jag idag och såg den i 3D + HFR, och då kändes det optimalt. Så mitt tips är att antingen se 2D eller 3D + HFR.
Citera
2012-12-12, 19:00
Medlem
Herrpotats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz

Det är patetiskt att gå på 3d bio, bara ett sätt för biografen att kunna sälja dyrare biljetter. Skillnaden är marginell, knappast värd 50 spänn extra.

Jag såg den i ''vanligt'' format och det funkade utmärkt.
Citera
2012-12-12, 19:01
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbdullahSvensson
Howard har verkligen fått till temamusiken till den här filmen men variationen är på tok för liten i resten.
Jag hoppas med hela mitt hjärta att han gör några annorlunda teman till de 2 nästa filmerna.
När maintemat används hela tiden så blir det väldigt uttjatat. Det kommer du nog märka nu när du ser den.

Exemplifiera gärna var du skulle vilja se mer variation, är nyfiken. Låter väldigt skumt att det skulle vara lite variation faktiskt. Jag tycker soundtracket har stor variation med en del riktigt bra action cues och jag lyssnar nästan bara på filmmusik. Visst kunde det innehålla fler teman men för många skulle inte heller fungera och skapa förvirring, som e.g. helt ny musik för The Shire. Men då har jag inte sett filmen utan bara hört soundtracket ca 40 gånger.

Main temat används aldrig fullt ut mer än ~ 20 sekunder i cuet Over Hill vilket är väldigt lite tycker jag. Dock fullt förståeligt då det bara är den första filmen. Vi kommer troligen få se en utveckling av detta tema i kommande filmer och få höra hela stycket. Det hoppas jag innerligt på i alla fall. Jag är nästan säker på att fler teman kommer att dyka upp i kommande filmer. Om inte så kan jag kanske hålla med om att det nog blir svårt och kanske lite variation. Dock har jag har svårt att tro att det blev tjatigt i den första filmen då det officiella soundtracket innehåller såpass mycket musik och där hörs inte temat ofta alls mer än på kanske max 3-4 cues av 32. Visst fattas musik som vissa alternatives e.g., men inte temat i dess fulla form. Radagasts tema spelas betydligt mer och där får vi även höra hela temat i ett fullt cue. Vad jag har hört så är även hela stycket eller i alla fall lejonparten med i filmen.
Senast redigerad av Soulsurfer 2012-12-12 kl. 19:14.
Citera
2012-12-12, 19:16
Medlem
Har inte sett filmen själv så mina ord är inte jätte tunga, men angående er som säger att vissa scener är "barnsliga" Är ni korkade? Bilbo är ju en barnbok Ifall en barnbok som är gjord till film blir barnslig så har man väl lyckas jävligt bra?
Citera
2012-12-12, 19:21
Medlem
Rarrehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbdullahSvensson

Kan hålla med om att den är överanvänd.

DOCK. Folk som klagar på att det är för mycket humor etc. Man kan inte förvänta sig det episka som man upplevde i Sagan om Ringen. Detta är baserat på en lättare bok. Samtidigt har jag svårt för att säga HUR bra första filmen är förrän man har sett hela triologin. Jag tror att det kommer bli riktigt bra overall när vi sett den sista filmen.

Jag vill se mer background och storytelling.
Citera
2012-12-12, 19:22
Citat:
Ursprungligen postat av Herrpotat
Det är patetiskt att gå på 3d bio, bara ett sätt för biografen att kunna sälja dyrare biljetter. Skillnaden är marginell, knappast värd 50 spänn extra.

Jag såg den i ''vanligt'' format och det funkade utmärkt.
Skillnaden mellan 2D och 3D HFR är INTE marginell, det är rätt stor skillnad.
Citera
2012-12-12, 19:26
Medlem
Ngrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rarreh
Kan hålla med om att den är överanvänd.

DOCK. Folk som klagar på att det är för mycket humor etc. Man kan inte förvänta sig det episka som man upplevde i Sagan om Ringen. Detta är baserat på en lättare bok. Samtidigt har jag svårt för att säga HUR bra första filmen är förrän man har sett hela triologin. Jag tror att det kommer bli riktigt bra overall när vi sett den sista filmen.

Jag vill se mer background och storytelling.

Håller med! Tyckte humorn gjorde mycket. Samtidigt som det kunde vara ganska rått ibland.

Det jobbiga nu är väntan på de andra.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in