Mer lågmäld, lättsam och humoristisk variant av sagan om ringen. Man måste vara lite av en nörd tror jag för att uppskatta den fullt ut, massa historia och dylikt som inte är helt relevant för filmens story som förmedlas. Riktigt snygga miljöbilder och skön musik, dock för mycket CGI och scener som bara har för mycket plotter och dålig realism. Lite utdragen och lång film, men inte så illa ändå tycker jag, hade den vart märkbart kortare hade saker känts lite stressade tror jag. Inget mästerverk kanske men helt klart sevärd! stark 7a av 10.
Tror jag märkte ett plothole dock
I sagan om ringen (filmen) säger Gandalf till Frodo att när Gollum torterades sa han två saker, Fylke + Baggins, vilket skulle leda dem till Frodo. Men här i filmen säger Bilbo aldrig till Gollum att han är från Fylke. Har faktiskt ingen Bilbo bok så jag kan inte kolla hur det var i boken, Gollum kanske fick reda på det på annat håll
I sagan om ringen (filmen) säger Gandalf till Frodo att när Gollum torterades sa han två saker, Fylke + Baggins, vilket skulle leda dem till Frodo. Men här i filmen säger Bilbo aldrig till Gollum att han är från Fylke. Har faktiskt ingen Bilbo bok så jag kan inte kolla hur det var i boken, Gollum kanske fick reda på det på annat håll
Jo, det gjorde han. Lätt att missa någon ynka line i en tre timmar lång film
För övrigt toppade filmen mina förväntningar, som visserligen inte var de allra högsta. Men 8,5/10. För att jämföra med LOTR-trilogin, så ligger nivån lite under.
Jag som sett LFR3D kan bara sucka, riktigt ruttet gjort. Vad gäller filmen fick jag ungefär vad jag väntade mig, en okej film men inte mer. Som väntat gör Martin Freeman ett bra jobb och som väntat funkar Richard Armitage mycket bra. Men det är så mycket att störa sig på. De komiska inslagen går av fans att ursäktas med "glimten i ögat" men för mig blir det på tok för fånigt och billig humor. Hur många gånger har vi inte sett "Nu kan det inte bli värre"-typen av skämt? Dessutom är det alldeles för många rutschkanor och dylikt för att det ska kännas det minsta trovärdigt. Och ja, även en fantasyfilm ska kännas trovärdig utifrån universumets egna grunder. Tycker även att den lider av samma brist som Disneys Djungelboken för att dra en för några långsökt parallell, nämligen det att det händer, saker, hela, tiden, vilket blir så extremt tröttsamt. Man kastas ständigt mellan nya fartfyllda actionsekvenser när man istället gärna hade sett dessa scenar mixas med bra mycket mer djup.
Jag älskade Sagan om ringen-trilogin. Vi påminns stundtals om den episka känsla därifrån och miljöerna är ruskigt fina, och vi får trots allt möta Saruman och Elrond. Men utöver det är det inte mycket att hänga i granen så här vid juletid.
Kanske beror det på böckerna, som jag inte läst? 13 dvärgar känns inte som en bra grund att stå på för att hålla intresset uppe.
Såg filmen i "vanlig" 3D. Skall se den i HFR senare ikväll.
Har inte hunnit smälta allt än men i överlag motsvararade den mina förväntningar. Som den Tolkienfan jag är så lapade jag i mig alla extrainsatta delar som inte är med i boken. Men det hindrar inte att det skiner igenom att faktumet är att grundstoryn i The Hobbit är sämre än ringen-trilogin.
Återkommer med en mer detaljerad analys efter jag sett den igen. Mitt preliminära betyg blir ändå högt. 8/10
Min favoritscen var när
Radagast gick in i Dol Guldur och man fick återse Witchking igen. Rysningar deluxe!
Tusen tack för att ni kan ge en snabbrecension utan att spoila sönder! Ni som sett i HFR, hur lång tid skulle ni säga att det tar innan man vänjer sig... om man nu gör det?
Senast redigerad av Haduraj 2012-12-12 kl. 08:03.
Jag som sett LFR3D kan bara sucka, riktigt ruttet gjort. Vad gäller filmen fick jag ungefär vad jag väntade mig, en okej film men inte mer. Som väntat gör Martin Freeman ett bra jobb och som väntat funkar Richard Armitage mycket bra. Men det är så mycket att störa sig på. De komiska inslagen går av fans att ursäktas med "glimten i ögat" men för mig blir det på tok för fånigt och billig humor. Hur många gånger har vi inte sett "Nu kan det inte bli värre"-typen av skämt? Dessutom är det alldeles för många rutschkanor och dylikt för att det ska kännas det minsta trovärdigt. Och ja, även en fantasyfilm ska kännas trovärdig utifrån universumets egna grunder. Tycker även att den lider av samma brist som Disneys Djungelboken för att dra en för några långsökt parallell, nämligen det att det händer, saker, hela, tiden, vilket blir så extremt tröttsamt. Man kastas ständigt mellan nya fartfyllda actionsekvenser när man istället gärna hade sett dessa scenar mixas med bra mycket mer djup.
Jag älskade Sagan om ringen-trilogin. Vi påminns stundtals om den episka känsla därifrån och miljöerna är ruskigt fina, och vi får trots allt möta Saruman och Elrond. Men utöver det är det inte mycket att hänga i granen så här vid juletid.
Kanske beror det på böckerna, som jag inte läst? 13 dvärgar känns inte som en bra grund att stå på för att hålla intresset uppe.
Nu har jag inte sett filmen än, men boken är "rolig action för barn" kan man säga, så jag förväntar mig inte LOTR.
Där i mot har jag hör hemska "Azog-rykten" vilka skulle bryta mot all vett och sans. Om detta stämmer är det ännu en skäl till varför klåperskan Fran Walsh inte borde få gå nära ett Tolkien-manuskript(Ringen i Osgiliath någon?)
Tusen tack för att ni kan ge en snabbrecension utan att spoila sönder! Ni som sett i HFR, hur lång tid skulle ni säga att det tar innan man vänjer sig... om man nu gör det?
Jag har aldrig haft nåt problem med 3D egentligen. Däremot sa en av kompisarna jag var med att han behövde ungefär en kvart innan det började kännas okej.
För övrigt tycker jag det är en bra film! Kanske att HFR3D kan vara lite överskattat, varit mycket snack omkring det så det fanns höga förväntningar. Filmen i sig är ungefär vad man kan förvänta sig. En underbar miljö och starka skådespelarinsatser. Den når inte upp till trilogins nivå, enligt mig. Men det är en bra film som kommer att ses igen!
En film som vänder sig till 12-åringar, alldeles för mycket buskishumor. Det var lite the gonies möter Åsa Nisse. Visst är smaken som baken. men ni som gett den jättehöga betyg är nog allt för färgade av att ni vill att den ska vara bra. En tanke är nog att ålder spelar in, är man 18 kanske man gillar den, men vi som är lite äldre är nog mer besvikna.
Fick en lite annan känsla än av den tidigare den trilogin. Inte lika medryckande. Men det är ju en annan förlaga, och med tanke på det så är det ändå en OK film. Filmen är precis som boken mer lättsam. Mindre av karaktärsutveckling och "enklare" plot.
Ändringarna från originalverken är inte värre än tidigare (om man nu bekymrar sig för sådant). Måste väl göras när man byter medium.
Men även om man återkopplar hysteriskt mycket till de tidigare filmerna, även i bildspråket, så finns det en sak som jag inte får att gå ihop med handlingen i ROTK som ju ska utspelas senare...
Minns inte den exakta ordalydelsen, men det verkar som om häxmästaren skulle ha slagits ihjäl i samband med Angmars fall. Iaf stängts in i en krypta. Det spekuleras i om Nekromanten har väckt honom till liv igen, osv. Men med detta upplägg hamnar väl scenen med Eowyn och profetian om att ingen man kan dräpa honom lite på svaj?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!