Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-12-04, 21:44
  #1
Medlem
BoB_Burgares avatar
Det verkar vara ganska knepigt att hitta reseguider så det skulle vara till stor nytta om någon som varit där kan gärna berätta om resmålet - tips på ställen att besöka osv.

/B.
Citera
2006-12-04, 21:46
  #2
Medlem
Muskedunders avatar
Litet.
Och du kan besöka allt. Du köper ett busspass för 15 L.E och sen åker du runt med shuttlebus.

Inte vidare värst mycket butiker, kanske 300 sammanlagt (och 75% är likadana), har du dykcert är det bäst. Har du möjlighet att snorkla är det inte dumt heller.

När åker du förresten? Lättare att veta om vad man skall rekommendera då. Btw, vilka åker du med?
Citera
2006-12-05, 12:53
  #3
Medlem
midarks avatar
För precis ett år sedan var jag i El Gouna, bodde på Rihana Inn eller vad det hette... lugnt hotell som hörde ihop med det större och lite lyxigare Rihana Resort, man hade dock tillgång till hela området med 3 poler. Det var inga problem att gå ner till "centrum", vart mycket biljard vid Sandbar. Hela El Gouna är rätt litet och lugnt, finns en del mindre krimsakramsbutiker, barer, restauranger etc. Marinan mot Röda havet var ganska mysig, men är du ute efter aktivt uteliv så är det nog fel säsong just nu iaf. Då är nog det mycket häktigare Hurghada bättre.
Att få tag på båtturer för snorkling och dykning är inga problem heller, snacka med svenskarna som har en butik på torget vid hotellen vid Rihanna, annars finns det många fler som erbjudet sådant.
Passa även på att boka utflykter till Luxor och Kairo, var jävligt mäktigt att se.

Flygplatsen i Hurghada är dock ett skämt, varm och skitig samt fullproppad med folk.
Citera
2008-06-17, 15:46
  #4
Medlem
happyjoys avatar
Bumpar

Ska åka dit med familjen i november och undrar om någon varit där denna tid på året och kan berätta om vädret?

Hur är prisnivåerna på restaurangerna? Har all inclusive men man måste ju ut på stan och käka också...

Spriten, hur är utbudet på den? Har förstått att man måste handla på sig inom 48 timmar efter ankomst men var handlar man och till vilka priser?
Citera
2008-06-18, 09:33
  #5
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Bumpar

Ska åka dit med familjen i november och undrar om någon varit där denna tid på året och kan berätta om vädret?

Hur är prisnivåerna på restaurangerna? Har all inclusive men man måste ju ut på stan och käka också...

Spriten, hur är utbudet på den? Har förstått att man måste handla på sig inom 48 timmar efter ankomst men var handlar man och till vilka priser?

Väder: Sol, det är alltid sol. Temperatur runt 25 i skuggan mitt på dagen, kan bli kyligt på nätterna.

Priser: El-Gouna är dyrare än både Sharm och Hurgada men inte men inte så att det märks. En bra middag för två, dricka, två-tre rätter och så på ett bra ställe går på ett par hundralappar. En heldags dykning för en person går lös på ungefär 600 för en person (billigare om man köper paket).

Sprit: Importerad sprit finns att köpa i taxfree butiker, detta måste göras inom 48 timmar från ankomst, priserna är som taxfree brukar vara. De stora importmärkenas priser är sig rätt lika världen över. Det finns också lokal sprit att köpa, kända märken som "Jonny Walker", "Absolut Wodka", "Jim Beem" etc (nej, jag stavade inte fel) smakar som man kan förvänta sig. Öl och vin serveras på nästan alla barer och resturanger. Det lokala ölet är Sakara, fungerar i värmen. Det vanligaste vinet heter Obelisk, den vita är drickbar kall, undvik det röda.

Det jag brukar göra är att köpa en flaska eller två med Smirnoff eller så på planet och slänga in i minibaren, juice eller annat groggvirke finns att köpa för den som inte gillar ren vodka.
Citera
2008-06-18, 19:38
  #6
Medlem
happyjoys avatar
Bjoho:
Tack för uttömande svar!
Går det att köpa öl och vin i affärer eller är det bara på barer och restauranger? Det ska tydligen finnas ett gott öl som heter Meister?

Är lite av en beer afficionado och gillar att testa lokala öl...
Citera
2008-06-19, 09:19
  #7
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Bjoho:
Tack för uttömande svar!
Går det att köpa öl och vin i affärer eller är det bara på barer och restauranger? Det ska tydligen finnas ett gott öl som heter Meister?

Är lite av en beer afficionado och gillar att testa lokala öl...

Meister? Åh fan, jag har något vagt minne av att jag stött på det någon gång men inget jag kan sätta fingret på. Det finns vissa "vin & sprit"-affärer (osäker på var i El-gouna, det är inte min hemmaplan) men det enda jag brukade köpa där är öl och obelisk vitt.

Mvh,
Björn
Citera
2010-07-16, 21:59
  #8
Medlem
El Gouna hotell Mövenpick

Tänkte åka till El Gouna i oktober och bo på hotellet "Mövenpick".

Någon som varit där och kan säga något om stället?
Citera
2010-07-21, 11:11
  #9
Medlem
flutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shesus
Tänkte åka till El Gouna i oktober och bo på hotellet "Mövenpick".

Någon som varit där och kan säga något om stället?

Mövenpick överlag är rätt fina hotell. Bered dig på att äta halvt ihjäl dig på frukosten - den är fantastisk. Där vi var (Mövenpick i Sousse) var lobbyn, poolområdet och som sagt frukosten fantastiska, men rummen i sig - de som vi svenska turister bor i när vi bokar via Apollo och liknande - var helt OK, fräscha, men absolut inte vad man kallar lyx (inte jag i alla fall, men då har jag blivit bortskämd ibland förut när jag varit på jobbresor, själv skulle jag aldrig kasta ut flera tusen spänn per natt för att sova). Sedan inser man att det finns tjusiga sviter på andra våningar än där vi svennebananer bor, såklart (det dräller av rika ryssar i de regionerna)

Mövenpickkedjan har höga krav på sina hotell, så jag tippar på att du inte kommer att bli besviken.
Citera
2010-08-07, 18:42
  #10
Medlem
klemenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shesus
Tänkte åka till El Gouna i oktober och bo på hotellet "Mövenpick".

Någon som varit där och kan säga något om stället?

Jag och min sambo var där för några år sedan. Då var i alla fall hotellet bra. Ligger längst ut i El Gouna. Finns kanske 3 eller 4 restauranger på hotellet. Buffé restaurangen (där du också äter frukost), en Thai och en seafood. Finns såklart ett glasscafé med Mövenpick-glass. Av restaurangerna har jag för mig att vi gillade seafood restaurangen bäst.
Stranden (stränderna) vid hotellet tror jag inte var så vassa men poolområdena fina.
En kul sak var att min sambo fyllde år när vi var där. Den dagen ringde det på dörren och vi fick en tårta "on behalf of the mgmt".
Nackdel är att hotellet är stort. Vi bodde längst bort och det tog ett bra tag att promenera runt området.
Citera
2011-05-13, 03:02
  #11
Medlem
Söker tips och råd inför min resa till El Gouna(Egypten)

Hej alla, detta är mitt första ämne här på flashback så eventuella misstag kan ske!

Anyway, jag och flickvännen skall åka nu på måndag till El Gouna i egypten och bo på Ocean View, har några frågor inför resan och skulle bli mer än glad om någon kunde svara på ett par =)

Är helt fotbollsgalen så skulle inte skada om någon vet om det finns något sportbar i närheten man kan titta matcher på?

Någon fin strand man borde besöka?

Hur bär man sig åt om man vill ha gräs där nere?

Andra sevärdheter?(förutom kända saker som pyramiderna etc)

Andra tips och tricks välkomnas givetvis också, dela med er av era tricks och erfarenheter!


/Mvh Christoffer.
Citera
2011-05-13, 03:09
  #12
Avstängd
johnfowless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christofferdavi
Hej alla, detta är mitt första ämne här på flashback så eventuella misstag kan ske!

Anyway, jag och flickvännen skall åka nu på måndag till El Gouna i egypten och bo på Ocean View, har några frågor inför resan och skulle bli mer än glad om någon kunde svara på ett par =)

Är helt fotbollsgalen så skulle inte skada om någon vet om det finns något sportbar i närheten man kan titta matcher på?

Någon fin strand man borde besöka?

Hur bär man sig åt om man vill ha gräs där nere?

Andra sevärdheter?(förutom kända saker som pyramiderna etc)

Andra tips och tricks välkomnas givetvis också, dela med er av era tricks och erfarenheter!


/Mvh Christoffer.

pyramiderna är tyvär inte mer sevärt än på bild, det e knullat av araber som inget vill mer än lura dig på pengar, kul se, men var medveten om det...säg ifrån direkt
kairo är en ganska spännande storstad och även om de offeciellt är emot alkohol så är det ändå lagligt (droger ej, rekomenderar att du pysslar ej med det) , i kairo bör du vara ganska försiktig så du inte blir lurad, men e man vänlig med alltid bestämd så är det inga problem
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f410611

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback