Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-12-03, 17:41
  #1
Medlem
Brillans avatar
Jag såg en dokumentär för ett tag sedan där en patient med svår depression fått omega-3 tillskott och blivit bättre. Hjärnan hade även fysiskt växt och IQ-nivån höjts.

Har någon här egna erfarenheter av Omega-3?

Själv äter jag Omega-3 men har inte haft problem med depression och kan väll enbart skylla mitt extremt höga intellekt på tillskottet .
Citera
2006-12-03, 23:49
  #2
Medlem
legoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brillan
Jag såg en dokumentär för ett tag sedan där en patient med svår depression fått omega-3 tillskott och blivit bättre. Hjärnan hade även fysiskt växt och IQ-nivån höjts.

Har någon här egna erfarenheter av Omega-3?

Själv äter jag Omega-3 men har inte haft problem med depression och kan väll enbart skylla mitt extremt höga intellekt på tillskottet .
Det finns forskning som pekar åt det hållet ja. Käkar själv Omega-3 pga ärftliga problem med pumpen, hoppas kunna undvika problem. Har också haft personliga bekymmer och knaprar antidepressiva piller. Och anser mig var intelligent enligt de definitioner som finns av intelligens. Men om det ena ger det andra eller tredje eller tvärtom har jag ingen aning om. Det enda jag märkt är att jag rapar fisk... Om jag dör i något annat än hjärtinfarkt ska jag postumt försöka skicka ett svar på effekten av Omega-3, men det får jag nog ta via Paranormalt-forumet
Citera
2006-12-04, 01:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legoboy
Det finns forskning som pekar åt det hållet ja. Käkar själv Omega-3 pga ärftliga problem med pumpen, hoppas kunna undvika problem. Har också haft personliga bekymmer och knaprar antidepressiva piller. Och anser mig var intelligent enligt de definitioner som finns av intelligens. Men om det ena ger det andra eller tredje eller tvärtom har jag ingen aning om. Det enda jag märkt är att jag rapar fisk... Om jag dör i något annat än hjärtinfarkt ska jag postumt försöka skicka ett svar på effekten av Omega-3, men det får jag nog ta via Paranormalt-forumet
Kan du berätta mer om dessa studier?
Citera
2007-09-10, 14:53
  #4
Medlem
Farbror Sallads avatar
Bumpar denna gamla tråd med lite egna erfarenheter som kanske kan vara intressanta.

Jag har under mycket lång tid varit mer eller mindre deprimerad. Inte direkt bipolär/manodepressiv, men någon mildare variant på samma tema, det vill säga starka svängningar i sinnesstämning. Dock aldrig manisk eller så deprimerad att jag varit självmordsbenägen.
Detta tillstånd har varit mer eller mindre konstant men svagt tilltagande under minst 5 år, kanske 10.

För kanske 5 veckor sedan började jag äta kosttillskottet Omega-3, ca 2000 mg om dagen. Och de senaste 2-3 veckorna har jag inte haft någon ångest! Jag har känt nedstämdhet och upprymdhet som vanligt, om vartannat, men aldrig ångest. Detta har vad jag minns aldrig inträffat förut på flera år. Det har gått en vecka utan ångest nån gång ibland, men bara när jag varit upptagen med saker jag gillar, såsom på semester med kompisar och liknande. Men nu sitter jag ironiskt nog i den värsta skit som skådats på länge. Jag är sjuk i halsfluss och har därmed fuckat upp terminens början på högskolan, med en rad problem till följd. Men jag har ingen ångest?!%¤#&" I vanliga fall hade jag bara lämnat in och struntat i allt. Men inte nu. Jag klarar det här.

Jag vet inte om jag vågar tro att det beror på detta, men varför inte? Inatt såg jag ett program om en engelsk gubbe (jag borde nog veta vem han är, men jag kollar sällan på teve) som själv var manodepressiv och sökte olika lösningar genom att bland annat träffa andra med samma symptom och se vad de gjort åt saken. En av dem hade, helt utan medicinering, lyckats hålla sig "frisk" efter att ha varit tvångsintagen ett tag. Hon hävdade att hon lyckats med detta på grund av bland annat rätt kost, och hon framlade främst just omega-3 som ytterst viktig!

Jag vet alltså inte hur detta påverkat mig, men jag kan bara rekommendera er med liknande problem att testa. Om inte annat är det nyttigt på andra plan, och det lär i alla fall inte göra saken värre. Omega-3 finns att köpa i vilken mataffär som helst. Lycka till!
Citera
2007-09-11, 01:05
  #5
Medlem
Jag har också genom empiriska studier märkt att jag rent allmänt är "gladare" när jag regelbundet tar omega3. Började för ett par veckor sedan och jag märker faktiskt skillnad. Tror inte det är någon placebo-effekt, eftersom jag upptäckte att jag var gladare och började fundera på varför. Kom fram till att jag började bli gladare strax efter jag började med omega3. Började ta Omega3 av hälsoskäl, visste inte att det kan påverka det allmänna välbefinnandet.

Så det är utan tvekan något för alla, inte bara deprimerade/manodepressiva att prova för ökat välbefinnande (och hälsa)!
Citera
2007-09-11, 03:57
  #6
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Kan du berätta mer om dessa studier?

Citat:
A quick Medline search turns up several studies that show depleted omega-3 levels in the blood, cell membranes, and brains of depressed patients, suggesting that an intake of omega-3 could help reverse the process, though this has yet to be proved in large-scale clinical trials.
Citat:
Eicosapentaenoic acid (EPA) is one of the active ingredients of omega-3 fish oil. An Israeli study of 20 patients with major depression found that EPA resulted in "highly significant benefits" compared to a placebo by week three.
http://www.mcmanweb.com/article-15.htm

Citat:
COLUMBUS , Ohio – A new study suggests that people whose diets contain dramatically more of one kind of polyunsaturated fatty acid than another may be at greater risk for both clinical depression and certain inflammatory diseases.

The report, published online this week in the journal Psychosomatic Medicine, suggests that we need to balance out our intake of omega-6 and omega-3 fatty acids. The current typical American diet contains 20 times more omega-6 than omega-3, a ratio that researchers say should be lowered to 4-to-1, or even 2-to-1.
http://researchnews.osu.edu/archive/omega-3.htm


Det verkar finnas en vetenskaplig grund till dina erfarenheter farbror sallad. Intressant med jämförelser där man visar att kulturer som äter mycket fisk (omega3) är mindre deprimerade, man kan ju undra om det finns något samband.
Citera
2007-09-11, 04:31
  #7
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Fungerar inte ett skit för mig
Citera
2007-09-11, 08:25
  #8
Medlem
Har själv också börjat äta omega-3 för ett par veckor sedan, tycker mig märka en förbättring av koncentrationen. Tror inte att det är placebo då jag mer eller mindre bara har ätit det på rutin utan att tänka på det, så slog det mig här om dagen när jag satt också läste hur koncentrerad jag faktiskt var. Brukar ha problem med det annars så jag försökte komma på varför och kom fram till att det nog måste vara omega-3:ts förtjänst.
Citera
2007-09-11, 14:22
  #9
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuluh
Jag har också genom empiriska studier märkt att jag rent allmänt är "gladare" när jag regelbundet tar omega3. Började för ett par veckor sedan och jag märker faktiskt skillnad. Tror inte det är någon placebo-effekt, eftersom jag upptäckte att jag var gladare och började fundera på varför. Kom fram till att jag började bli gladare strax efter jag började med omega3. Började ta Omega3 av hälsoskäl, visste inte att det kan påverka det allmänna välbefinnandet.
Samma här, jag började inte knapra för att jag trodde det skulle hjälpa mot depression, utan för att det verkade vettigt rent allmänt då jag sällan äter fisk.
Citera
2007-09-11, 17:35
  #10
Medlem
Aloeveras avatar
Käkar här med, men fungerar ej hitills, ska börja med lite lyprinol också som innehåller omega 3, 6, 9. Hörde idag på radion att D - Vitaminer ska vara riktigt bra för att må bättre, dom flesta har brist på det, speciellt i Sverige eftersom sol ger det mesta intaget av D - Vitamin.
Citera
2007-09-11, 19:09
  #11
Medlem
Nedomanskys avatar
Om man inte har råd att köpa dyra kapslar med Omega 3 i så lär det finnas rikligt av detta ämne i vissa (mat)oljor. Någon som vet i vilka det finns mycket Omega 3 o lite av Omega 6, som inte är speciellt nyttigt?
Citera
2007-09-11, 20:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Om man inte har råd att köpa dyra kapslar med Omega 3 i så lär det finnas rikligt av detta ämne i vissa (mat)oljor. Någon som vet i vilka det finns mycket Omega 3 o lite av Omega 6, som inte är speciellt nyttigt?

Linfröolja tror jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback