• 18 052 online
  • 1 166 007 medlemmar
  • 60 174 595 inlägg
2010-02-09, 19:41
Medlem
Woffeltoffels avatar
Vill minnas att jag läst någonstans om att MUST stal en rysk spaningsradar med hjälp av ryska maffian på 90-talet, nån som hört nåt mer om detta?

Mvh
Citera
2010-02-09, 20:02
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Vill minnas att jag läst någonstans om att MUST stal en rysk spaningsradar med hjälp av ryska maffian på 90-talet, nån som hört nåt mer om detta?

Mvh

Från minnet: FMV genom bulvan.
Citera
2010-02-09, 20:39
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lord_puma
Angående ksi jag fick info om folk som arbetade inom den verksamheten för ett tag sedan tog det med en stor nypa salt då det innehöll personer som jobbar lite här och där och inte är anställda av försvaret på något sätt.
Jag kan gott tänka mig att folk som jobbar på KSI officiellt har anställningar på diverse andra statliga myndigheter, exempelvis vägverket, skatteverket, UD osv. Sen tror jag inte att din lista är riktig, men det är en annan sak.
Citera
2010-02-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Jag kan gott tänka mig att folk som jobbar på KSI officiellt har anställningar på diverse andra statliga myndigheter, exempelvis vägverket, skatteverket, UD osv. Sen tror jag inte att din lista är riktig, men det är en annan sak.

Eller pappas pojkar som söker spänning.
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyhe...icle324750.ece

Den Yngre
Citera
2010-02-09, 22:23
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
Man använde sig om jag inte missminner mig av en adlig skånsk korrupt gödselhandlande(!) slottsägande reservofficer.
Citera
2010-02-09, 22:34
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ryska köp gömdes i gödsel

Publicerat 2002-11-27 00:01

Rysk krigsmateriel skulle döljas i import av gödsel. Det var planen när FMV gjorde en skånsk slottsherre till sin kurir. Men samarbetet slutade i konkurser, skattebrott och spionerimisstankar. Nu hotar full insyn de topphemliga inköpen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/rys...odsel-1.134701

Sen var det något slags löjlig ekonomisk brottslighet som DN gnäller om, men det har inte med rikets säkerhet att göra och kan därför med fördel ignoreras.
Citera
2010-02-09, 22:54
Medlem
Imirons avatar
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Informationsbyr%C3%A5n

Bläddra ner till källorna och ni hittar länkar till statliga offentliga utredningar där det redogörs tämligen utförligt för hur Informationsbyrån (IB) arbetade. Med tanke på att KSI är en direkt efterföljare till IB kan man således anta att det finns en hel del beröringspunkter avseende metoder etc.

Närmare än så kommer vi inte, och tur är väl det. Skulle det hemligaste av det hemliga i detta land inte ens klara av att vara hemligt hade jag blivit oroad. Å andra sidan röjdes ju IB:s verksamhet när en anställd började prata med journalisterna Jan Guillou och Peter Bratt. Det går inte att utesluta att så sker igen...
IB var väl tänkt att verka inom landet medan MUST (med KSI) skall verka utom landet?
Citera
2010-02-09, 22:58
Medlem
Starvids avatar
IB roade sig utomlands med.
Citera
2010-02-09, 23:32
Medlem
Citat:
Dito från minnet.
Det är ju på nåt sätt logiskt att vissa saker hamnade på vift vid den den här tiden.
Vill dessutom minnas att halva bombflyflottan helt plötsligt började kalla sig Ukrainska flygflottiljen och att västra flygförsvaret (med en hel drös MiG 29 om jag kommer ihåg rätt) gick med i NATO (Polen alltså).
Citera
2010-02-10, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilmarinen
(med en hel drös MiG 29 om jag kommer ihåg rätt) gick med i NATO (Polen alltså).

Östtyskland, Polen hoppade inte på förrens 1999.
Citera
2010-02-10, 01:13
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Informationsbyr%C3%A5n

Bläddra ner till källorna och ni hittar länkar till statliga offentliga utredningar där det redogörs tämligen utförligt för hur Informationsbyrån (IB) arbetade. Med tanke på att KSI är en direkt efterföljare till IB kan man således anta att det finns en hel del beröringspunkter avseende metoder etc.

Närmare än så kommer vi inte, och tur är väl det. Skulle det hemligaste av det hemliga i detta land inte ens klara av att vara hemligt hade jag blivit oroad. Å andra sidan röjdes ju IB:s verksamhet när en anställd började prata med journalisterna Jan Guillou och Peter Bratt. Det går inte att utesluta att så sker igen...

IB skulle hålla koll på kommunister som infiltrerade företag och myndigheter. man fick stora skälvan efter Sovjets kupper i bla Tjeckoslovakien på 40 talet.
Det var socialdemokraterna med hjälp av facket och militären som tog på sig uppgiften.
man lyckades hyfsat väl hålla rödingarna borta.
Även om det idag gnälls om politisk åsiktsregistrering mm.

KSI är legitim militär underrättelseverksamhet, IB var en hemlig inte lika legitim halvcivil verksamhet.
Citera
2010-02-10, 01:26
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
KSI är legitim militär underrättelseverksamhet, IB var en hemlig inte lika legitim halvcivil verksamhet.

Var får du halvcivil ifrån? Hela anledningen till att IB grundades var för att militären var missnöjd med hur SÄPO arbetade.

Enda anledningen till att sossar och facket blev en del av det hela var för att dessa hade lokalkännedom och fanns representerade på varenda svensk arbetsplats. Vidare vägrade SÄPO lämna ut sådana uppgifter till militären varför militären fick införskaffa dem på egen hand.

På ett verkstadsföretag hade exempelvis fackförbundet Metall en lokal styrelse, som rapporterade till lokalavdelningen som rapporterade till förbundet i Stockholm som rapporterade till LO. IB utnyttjade det nätverk sossar och facket hade, vilket i princip (direkt eller indirekt) omfattade varenda lönearbetande svensk. Det var knappast sossar och facket som styrde IB även om IB som "gentjänst" kunde göra åt och annat å sossarnas vägnar, som att bedriva riktad spionage mot politiska opponenter.

Vidare vad gäller att IB inte var legitimt beror ju det lite på hur man definierar legitim. Informationsbyrån var en icke-parlamentarisk organisation, det vill säga ej legitimerad genom lagändring efter omröstning av folkvalda riksdagspolitiker. Därför saknades även tydliga regler för vad IB fick eller inte fick göra. Å andra sidan var försvaret legitimt, likaså underrättelseverksamheten i största allmänhet. Av den anledningen fortsatte IB sin verksamhet och blev sedermera KSI.

Det är åtminstone så jag har förstått det.
Senast redigerad av Telefonsamtal 2010-02-10 kl. 01:30.
Citera