Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-12-02, 23:23
  #1
Medlem
Läste precis dessa 2 artiklar om MUST.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=450964

Ganska intressant läsning. Någon som vet vad KSI egentligen sysslar med? Ja, mer konkret än "Särskild inhämtning" alltså. Vad innebär det?
Citera
2006-12-02, 23:40
  #2
Medlem
brobbans avatar
Spioneri
Citera
2006-12-02, 23:43
  #3
Medlem
von Hindenburgs avatar
Jag vill bara klargöra innan vi går vidare i diskussionen att den som påstår sig ha närmare kunskap om hur de arbetar ljuger. Ingen som har insyn i KSI skulle sätta sig på FB och chatta om den saken. Sen kan debattörer här ha hur rätt som helst men det är bara lyckträffar. Det spelar ingen roll hur många mystiska män du träffat i Kosovo så vet du ändå inte ett skit.
Citera
2006-12-02, 23:47
  #4
Medlem
Dubbelespressos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag vill bara klargöra innan vi går vidare i diskussionen att den som påstår sig ha närmare kunskap om hur de arbetar ljuger. Ingen som har insyn i KSI skulle sätta sig på FB och chatta om den saken. Sen kan debattörer här ha hur rätt som helst men det är bara lyckträffar. Det spelar ingen roll hur många mystiska män du träffat i Kosovo så vet du ändå inte ett skit.

Du har säkert rätt men risken finns ju att kocken på KS04... egentligen inte var kock!

OnT, de åker väl runt i sandlådan och pratar med lokala krigsherrar som läget är idag.
Citera
2006-12-02, 23:48
  #5
Medlem
Asgarvads avatar
Ju mindre fakta om MUST, utom desinformation förstås, som diskuteras offentligt desto bättre. Hoppas bara att den lilla politiska insyn, underrättelsenämnden, som finns fungerar: Annars kan vilka som helst medel helgas av ändamålen när underrättelsebyråkratin får härja fritt.
Citera
2006-12-02, 23:59
  #6
Medlem
var på en föreläsning om MUST för ca 6 månaders sen. Föreläsningen hölls av en snubbe som jobbat på must fast nyligen pensionerats. Enligt honom så är KSI de som arbetar på "fältet" lr vad man ska säga. Hade Hamilton funnits på riktigt så hade han varit på KSI
Citera
2006-12-03, 00:34
  #7
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Ja, mer konkret än "Särskild inhämtning" alltså. Vad innebär det?

Efter vad jag förstår är det i princip all inhämtning som är riktad mot utlandet och som inte är via öppna källor eller genom signalspaning.

Informatörer spelar nog en viss roll, "åka och se efter" en annan, kanske byte av information med vänligt sinnade makter, såvida det inte ligger på någon annan del av MUST.
Citera
2006-12-05, 09:58
  #8
Medlem
Snajders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeCulpa
var på en föreläsning om MUST för ca 6 månaders sen. Föreläsningen hölls av en snubbe som jobbat på must fast nyligen pensionerats. Enligt honom så är KSI de som arbetar på "fältet" lr vad man ska säga. Hade Hamilton funnits på riktigt så hade han varit på KSI

Precis det som stod i artikeln, säker på att inte det var en person som vill synas och hade läst DN?
Citera
2006-12-05, 14:30
  #9
Medlem
Saker är ju inte hemliga utan anledning. Du kan ju kolla på James Bond och sen tänka att det är svenskar för att komma nära "verkligheten".
Citera
2006-12-05, 16:43
  #10
Medlem
Gudmunds avatar
Ksi är väl dom som driftar flashback , inse hur mycket info dom får den vägen..
Citera
2010-02-09, 19:03
  #11
Medlem
Angående ksi jag fick info om folk som arbetade inom den verksamheten för ett tag sedan tog det med en stor nypa salt då det innehöll personer som jobbar lite här och där och inte är anställda av försvaret på något sätt.
Men nästa fråga är varför skulle det finnas en sådan lista förutom för att veta vilka som har tillgång och det verkar ganska otroligt att jag skulle lyckas hitta den bara sådär.
Och om den verkligen var sann borde inte jag blivit kontaktad av dom då så att jag verkligen gör mig av med den listan.

Konstigt nog innehåller den vem som ska vara chef för tillfället troligen för ksi och vilka medarbetare det finns och vart dom var vid utskriften av listorna.
Kul grej men jag måste säga tror det är en bluff, inte direkt så att man kan gå och fråga försvaret om det är sant det som står.

För övrigt så är jag övertygad om att anställda vid ksi verkligen kan hålla käften tror inte ens deras familj vet om vad dom verkligen jobbar med
Citera
2010-02-09, 19:08
  #12
Medlem
Telefonsamtals avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Informationsbyr%C3%A5n

Bläddra ner till källorna och ni hittar länkar till statliga offentliga utredningar där det redogörs tämligen utförligt för hur Informationsbyrån (IB) arbetade. Med tanke på att KSI är en direkt efterföljare till IB kan man således anta att det finns en hel del beröringspunkter avseende metoder etc.

Närmare än så kommer vi inte, och tur är väl det. Skulle det hemligaste av det hemliga i detta land inte ens klara av att vara hemligt hade jag blivit oroad. Å andra sidan röjdes ju IB:s verksamhet när en anställd började prata med journalisterna Jan Guillou och Peter Bratt. Det går inte att utesluta att så sker igen...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback