2007-10-15, 16:05
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addestyle
Mina diskar rasslar också, inatt så blippa den då o då också.. Av någon konstig anledning så börjar diskarna rassla, blippa och ibland så kan dem till och med pausas en snabbis

System:
AMD Athlon x2 6000+
2048MB DDR2
2st 500GB SATA2
1st 80GB IDE
GeForce 8600GTNX
Kommer det pipande ljudet från själva hårddiskarna, följt av en paus så ska du nog se till att fixa backup på allt viktigt. På http://www.almico.com/speedfan.php finns ett litet program som bland annat kan kolla hur dina hårddiskar mår. 80-gigsdisken kan vara just så gammal att det börjar bli dags för den att tacka för sig.
2007-10-15, 19:30
Medlem
djb2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Ha Superfetch av. Starta Photoshop. Stäng ner Photoshop. Starta det igen. Kolla hur lång tid andra uppstarten tog. Gör om samma sak med Superfetch igång. Efter ett tag lär sig Superfetch vad du brukar starta, och då hamnar du direkt i den 'andra' uppstarten av programmet. Själva rasslandet vet jag inte exakt vad det beror på. Efter ett tag så har man lärt sig hur det låter när Windows växlar ut en massa (tunga program som kraschar är en sak som ger det ljudet), men är det själva rasslandet du vill bli av med så är defragmentering ett första steg.

1. Detta med superfetch eller inte - spelar ingen roll, eftersom det är helt olidligt långsamt att använda diverse applikationer.
2. Att defragmentera en disk där vista är lika nyinstallerat som turbofjärrvärme i Zlatans nya villa verkar ju helt befängt, kom igen, felet måste ligga någon annanstans. Frågan är bara var.
3. Okej att vista är lite mer systemkrävande än xp, men för fan! det här är outhärdliga dimensioner.

Vad tror du?
2007-10-16, 21:00
Medlem
djb2s avatar
WOOOHOOO, photoshop laggar inte längre

Har ingen aning om vad som gjorde det, har inte installerat/avinstallerat något. bara typ två onödiga autostart objekt. bla nero. tror dock inte det var den som var boven.
2007-10-17, 04:15
Medlem
FL10s avatar
Någon annan som får W för V när man sorterar efter namn? Jag har Ultimate - Eng och där sorteras alltid W in innan V. Så när jag sorterar mappar så står det Ulla>William>Victoria osv t.ex.

Inget stort problem precis men det finns där hehe.
2007-10-17, 09:10
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FL10
Någon annan som får W för V när man sorterar efter namn? Jag har Ultimate - Eng och där sorteras alltid W in innan V. Så när jag sorterar mappar så står det Ulla>William>Victoria osv t.ex.

Inget stort problem precis men det finns där hehe.
Är du säker på att den konsekvent sätter W före V, och inte bara är så att den värderar V och W lika, så du får Valdemar->Wendy->Veronika? Den sorteringen har nämligen jag sett rätt många gånger.
2007-10-17, 13:20
Medlem
FL10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Är du säker på att den konsekvent sätter W före V, och inte bara är så att den värderar V och W lika, så du får Valdemar->Wendy->Veronika? Den sorteringen har nämligen jag sett rätt många gånger.

Du har rätt. Jag körde in Valdemar och då sorterades den mappen in som första av alla mappar som börjar på V/W. Konstigt
2007-10-19, 11:26
Medlem
Okänd enhet / Input device

Hej!

Jag har Windows vista 32-bit.

Fungerade bra till en början men efter någon vecka började det plötsligt komma upp, när jag startar datorn, att jag har en "okänd enhet" som måste installeras. Detta meddelande kommer upp två gånger efter varandra om man avbryter, sedan kommer det upp att jag har en "Input device" som måste installeras, samma sak där, kommer upp två gånger...

Det märkliga är att all hårdvara fungerar som det ska. Det enda jag lagt till när meddelandena började komma upp är högtalarna, men det kan ju inte vara de som åstadkommer det (högtalarna fungerar också).

Någon som har något tips eller varit med om samma problem?

Mvh Johan
2007-10-19, 12:12
Medlem
micke_hs avatar
Jag har installerat en .reg fil som sabbar allt. Jag har installerat Vista på min HTPC. Det var en crackad version och när jag skulle fixa registreringen så följde jag anvisningarna och det gick åt helvete av någon anledning. Nu vill jag ta bort .reg-filen som sabbar det. Men hur gör man det?
2007-10-19, 14:07
Medlem
Handos avatar
Nhl08

Får inte igång NHL 08 i mitt vista, nån kanske vet vad som är fel?

Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: APPCRASH
Programnamn: nhl2008.exe
Programversion: 0.0.0.0
Programtidsstämpel: 46c62099
Namn på felmodul: nhl2008.exe
Modulens version: 0.0.0.0
2007-10-19, 14:09
Medlem
Glada Taskens avatar
NÅÅ?? Är vista värt att skaffa eller ska man vänta längre?
2007-10-19, 14:16
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johancl
Hej!

Jag har Windows vista 32-bit.

Fungerade bra till en början men efter någon vecka började det plötsligt komma upp, när jag startar datorn, att jag har en "okänd enhet" som måste installeras. Detta meddelande kommer upp två gånger efter varandra om man avbryter, sedan kommer det upp att jag har en "Input device" som måste installeras, samma sak där, kommer upp två gånger...

Det märkliga är att all hårdvara fungerar som det ska. Det enda jag lagt till när meddelandena började komma upp är högtalarna, men det kan ju inte vara de som åstadkommer det (högtalarna fungerar också).

Någon som har något tips eller varit med om samma problem?
Misslyckas den med installationen så ska du testa säga till Vista att du manuellt ska ange sökvägen. Peka den då till C:\Windows (eller var du nu har ditt Vista). Av någon anledning brukar den då lyckas att hitta drivrutiner till de där okända enheterna.
2007-10-19, 14:18
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Jag har installerat en .reg fil som sabbar allt. Jag har installerat Vista på min HTPC. Det var en crackad version och när jag skulle fixa registreringen så följde jag anvisningarna och det gick åt helvete av någon anledning. Nu vill jag ta bort .reg-filen som sabbar det. Men hur gör man det?
En reg-fil ändrar direkt i systemregistret. När det väl är gjort kan du inte fixa problemet genom att bara to bort filen. Ändringarna är redan skrivna. Vad du kan testa är att köra en systemåterställning till någon dag innan du körde reg-filen. (Vet du inte hur man gör så kan du gå till skrivbordet, trycka F1 och sen söka efter info. Fungerar ofta väldigt bra för att luska ut hur man ska göra saker i Windows.)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in