Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-02, 23:55
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrovator
Spelar det någon roll om det är placebo eller inte, om pillret ger effekt?

För den enskilde individen som får en placeboeffekt spelar det väl egentligen ingen roll. Men det är en aning problematiskt för oss som inte får effekt. Mitt samvete tillåter mig inte att att ställa mig bakom att läkare ska skriva ut "sockerpiller" mot diverse åkommor i hopp om att patienten ska få en placeboeffekt.
Tycker man detta är okej så kan vi lika gärna börja ha homeopatiska preparat på apoteken och faith-healare på sjukhusen också. Dessa ger ju också placeboeffekt för vissa (främst okunniga, desperata och/eller korkade personer).

Nu är ju iofs Atarax inte homeopati, utan det har väl någon form av bevisad mild lugnande bieffekt så det är inte bara placeboeffekt för alla som blir hjälpta av medicinen. Det har säkert en verklig effekt för vissa personer som har lite svårt att somna t e x.
Men att skriva ut Atarax mot exempelvis grov panikångest tycker jag faktiskt är i klass med att hänvisa en person med levercancer till en häxdoktor. Det borde ha ungefär samma effekt, d v s ingen alls.
Citera
2017-02-03, 00:09
  #122
Medlem
Zot^s avatar
Tror att folk förväxlar ångestlindring med att dem blir trötta så att dem inte orkar tänka klart. För någon som har panikångest kan jag inte tänka mig att detta piller fungerar. Funkar kanske för dem som är aningen stressade och anser det som ångest.

Theralen > Atarax om man nu ska jämföra bottenmedicinerna i min mening.
Citera
2017-02-03, 00:11
  #123
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
För den enskilde individen som får en placeboeffekt spelar det väl egentligen ingen roll. Men det är en aning problematiskt för oss som inte får effekt. Mitt samvete tillåter mig inte att att ställa mig bakom att läkare ska skriva ut "sockerpiller" mot diverse åkommor i hopp om att patienten ska få en placeboeffekt.
Tycker man detta är okej så kan vi lika gärna börja ha homeopatiska preparat på apoteken och faith-healare på sjukhusen också. Dessa ger ju också placeboeffekt för vissa (främst okunniga, desperata och/eller korkade personer).

Nu är ju iofs Atarax inte homeopati, utan det har väl någon form av bevisad mild lugnande bieffekt så det är inte bara placeboeffekt för alla som blir hjälpta av medicinen. Det har säkert en verklig effekt för vissa personer som har lite svårt att somna t e x.
Men att skriva ut Atarax mot exempelvis grov panikångest tycker jag faktiskt är i klass med att hänvisa en person med levercancer till en häxdoktor. Det borde ha ungefär samma effekt, d v s ingen alls.

Håller fullständigt med dig.

Jag var med om en rätt allvarlig sak förra året och led under en period efter av ganska svår panikångest, läkaren vägrade skriva ut något annat än attarax och propavan. Jag visste att det inte skulle ge någon effekt alls och försökte förklara allvaret för läkaren och få honom att förstå att jag behövde något som fungerar, han vägrade dock.

Det kändes nästan som en förolämpning när ha sa att "jag skulle ge dem en chans, de hjälper".

Jäkla skitmedicin som gör livet värre för de som behöver riktig medicin.

//Tripportreat
Citera
2017-02-03, 01:05
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Tror att folk förväxlar ångestlindring med att dem blir trötta så att dem inte orkar tänka klart.

Så är det säkert. Men om tröttheten av ett allergipiller gör susen mot "ångesten" vet jag fan inte om det ens är definitionsmässigt korrekt att kalla tillståndet för ångest.
Känns så fånigt att sätta en person som exempelvis är lite pirrig i magen inför en tenta i samma fack som någon som har hjärtklappning, andnöd och overklighetskänslor och kalla båda dessa tillstånd för "ångest".
Det hade inte varit ett problem om det nu inte vore för att båda dessa personer får allergimedicin utskriven för sina problem.
Det är liksom som skillnaden mellan att stuka handleden och att bryta nacken. Inte fasen skulle en läkare få för sig att rekommendera Treo som smärtstillande för båda dessa. Men när det gäller ångest är det tydligen helt i sin ordning..

Citat:
För någon som har panikångest kan jag inte tänka mig att detta piller fungerar. Funkar kanske för dem som är aningen stressade och anser det som ångest.
Ja, är man lite "uppe i varv" kanske det kan ge en önskvärd effekt. Lite dåsighet känner man ju av vanliga allergitabletter som inte är på recept med. Man kan alltså lika gärna handla allergimedicin på Konsum som fungerar precis lika bra och på så sätt spara in den tiden det tar att gå till en vårdcentral och ett apotek.
Citera
2017-02-03, 01:09
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Håller fullständigt med dig.

Jag var med om en rätt allvarlig sak förra året och led under en period efter av ganska svår panikångest, läkaren vägrade skriva ut något annat än attarax och propavan. Jag visste att det inte skulle ge någon effekt alls och försökte förklara allvaret för läkaren och få honom att förstå att jag behövde något som fungerar, han vägrade dock.

Det kändes nästan som en förolämpning när ha sa att "jag skulle ge dem en chans, de hjälper".

Jäkla skitmedicin som gör livet värre för de som behöver riktig medicin.

//Tripportreat

Lider med dig. Man förstår ju visserligen att det inte kan skrivas ut xanor hit och dit till alla som säger att de mår dåligt, men att få allergimedicin när man lider av panikångest är precis som du själv säger, en förolämpning.
Citera
2017-02-03, 12:40
  #126
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Lider med dig. Man förstår ju visserligen att det inte kan skrivas ut xanor hit och dit till alla som säger att de mår dåligt, men att få allergimedicin när man lider av panikångest är precis som du själv säger, en förolämpning.
Nu lyckades jag iofs ta mig igenom det ändå, men väldigt onödigt slitsamt. Stessolid eller Xanax hade varit motiverat i mitt fall, och jag hade kunnat sköta det under den period jag behövt det. Sobril hade fan räckt långt till och med.

Det var ganska tydligt i mitt fall vad jag gick igenom och borde ändå motiverat bättre medicin. Det var liksom inte ett fall där det skulle behövas provas medicin i två år.

Jag tackar för din omtanke

//Tripportreat
__________________
Senast redigerad av Tripportreat 2017-02-03 kl. 13:29.
Citera
2017-03-02, 23:48
  #127
Medlem
CaptainBlueshearts avatar
Trappar ner på Tramadol nu och där fungerar Atarax och självdisciplin bra. Har haft föreskrivet 4*50 mg T. om dan i fem års tid men ökade dosen i Maj "illegalt" till mellan 10-25 om dan. Nu tar jag tre på morgonen och två på eftermiddagen.
Ataraxen ger ingen total ångestlindring men den dämpar den tillräckligt för att jag ska kunna läsa, titta på TV och gå och handla. Arbete får vänta tills jag antingen slutat med Tramadol eller kan hålla mig till föreskriven dos.

Tre kvällar i rad har jag somnat utan Imovane som jag också tagit i fem år.

Jag kan tänka mig att den som varit upp i stora bensodoser har en dålig effekt av A. Någon eufori tror jag knappast nån får av A. men som hjälp vid nedtrappning på Tramadol funkar det. Åtminstone på mig.
Kan tilläggas att jag har gott om T hemma men har tröttnat på att vara beroende utan att få den extra stimulans jag fick tidigare.
Citera
2017-04-11, 23:34
  #128
Medlem
infoinfos avatar
Atarax och lågt blodtryck? kan det vara farligt?
Jag har käkat Atarax i en vecka innan jag går och lägger mig.
Men dom sista dagarna har jag fått ont i bröstet precis innan jag somnar så försöker undvika dom.
Det står att man ska inte ta dom om man har låg hjärtrytm. Vet bara att jag har lågt blodtryck.
Citera
2017-04-11, 23:37
  #129
Medlem
Azzzzs avatar
Min kropp är så van vid atarax så jag slänger i mig 4st 25mg för att känna nått. Men det är så gott att sova när man tar atarax. Pluss att den är ångestdämpande. Bästa!
Citera
2017-04-11, 23:42
  #130
Medlem
infoinfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azzzz
Min kropp är så van vid atarax så jag slänger i mig 4st 25mg för att känna nått. Men det är så gott att sova när man tar atarax. Pluss att den är ångestdämpande. Bästa!
Läste i tråden att folk fått hjärtproblem, en annan fått extraslag. Det är nog de jag får me. Otäckt att vakna upp varje kväll och tro hjärtat stannar.
Citera
2017-04-12, 04:07
  #131
Medlem
johnthedickholmess avatar
Väldigt många får 10 mg Atarax. Även om de tar 5 st har det lite effekt. 4 stycken 25 mg ger lugnande effekt dvs 100 mg. Tar du mer blir du dåsig. Dosen är jätteviktig. Har du tex kraftig bakfylleångest är 4 bra.
Citera
2017-04-12, 08:43
  #132
Medlem
Azzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infoinfo
Läste i tråden att folk fått hjärtproblem, en annan fått extraslag. Det är nog de jag får me. Otäckt att vakna upp varje kväll och tro hjärtat stannar.

Jag känner inte av nått symptom alls. Tycker det är konstigt För alla som använder atarax känner alltid något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback