2010-04-20, 20:42
Medlem
Har akutfantasibrist lever ett fattigt studentliv och börjar tröttna på min matlagning så någon som kan tipsa om billiga, goda och lättlagade rätter som jag kan laga?

Funderar även på vad jag ska äta idag, det jag har tillgång till(som jag kommer på just nu) är:
Vitlöksbröd, pasta i mängder(olika sorter), Bacon, Köttfärs, Ketchup, Mjölk, Soja, Matlagningsgrädde, 2st frysta kycklingfilér, frysta Pommes Frites, diverse såspåsar(såna man kan blanda till såser med), Sweet Chilisås, Ris, Mjöl, Socker, Bakpulver, Vaniljsocker, Rapsolja, Vitpeppar, Salt, Chilipulver, Kryddpaprika, Origano och basilika.

Det var det tror jag.
Citera
2010-04-23, 07:20
Medlem
Hej!

Ikväll blir det hemmagjorda hamburgare! Tänkte höra om någon hade några bra idéer på färsen? Till mitt förfogande har jag antingen nötfärs, lammfärs eller oxfärs.
Har ingen form av stavmixer eller matberedare, är kniv och rivjärn som gäller här hemma. Så kanske kan bli lite knepigt att ha vissa ting i färsen om det är svårt att få finfördelat.
Vore fint med ett ganska "basic"-recept, sen får det gärna vara lite speciella (ost, chili, ja, vad som!).

Tack!
Citera
2010-04-23, 09:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmigaK
Hej!

Ikväll blir det hemmagjorda hamburgare! Tänkte höra om någon hade några bra idéer på färsen? Till mitt förfogande har jag antingen nötfärs, lammfärs eller oxfärs.
Har ingen form av stavmixer eller matberedare, är kniv och rivjärn som gäller här hemma. Så kanske kan bli lite knepigt att ha vissa ting i färsen om det är svårt att få finfördelat.
Vore fint med ett ganska "basic"-recept, sen får det gärna vara lite speciella (ost, chili, ja, vad som!).

Tack!
Det finns ju en stor tråd som behandlar hamburgare. Varför inte kika in där för lite tips och inspiration?

https://www.flashback.org/t375883

~Paul~
Citera
2010-04-24, 18:52
Medlem
McLaughlins avatar
Har av någon anledning varit sugen på scampi hela veckan.

Funderar på att slänga ihop en liten anrättning. Frågan är om någon sitter på något smaskigt recept? (friterade scampi går bort)

Det jag är lite inne på är en liten sallad; med sallat som grund, sparris, scampi sauterade med vitlök och persilja. Äh, men kom med förslag gott folk!
Citera
2010-04-25, 14:32
Medlem
Hej_tjos avatar
Någon som har nått fett recept på anjovis, har nämligen en burk i kylen och vill prova tillaga något med anjovis
Citera
2010-04-25, 14:55
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej_tjo
Någon som har nått fett recept på anjovis, har nämligen en burk i kylen och vill prova tillaga något med anjovis

Pasta med ansjovis är snabbt, enkelt och gott.

1] Sätt valfri mängd bandpasta/spaghetti på kokning.
1] Strimla alt. hacka en röd paprika, & hacka ett par scharlottenlökar (eller 1 gul lök) samt 1 stor vitlöksklyfta.
2] Fräs paprikan, löken och vitlöken i ett par skvättar olivolja tills löken blir glansig.
3] Skär ansjovisen i bitar & lägg i pannan & låt den fräsa med grönsakerna lite snabbt och lätt.
4] Kolla så att pastan är "al dente", sila den, häll pastan i pannan & blanda med ansjovisjoxet.
5] Servera i djup talrik & krydda lite med nymalen svartpeppar & riven parmesanost (valfritt).
Citera
2010-04-25, 15:21
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Pasta med ansjovis är snabbt, enkelt och gott.

1] Sätt valfri mängd bandpasta/spaghetti på kokning.
1] Strimla alt. hacka en röd paprika, & hacka ett par scharlottenlökar (eller 1 gul lök) samt 1 stor vitlöksklyfta.
2] Fräs paprikan, löken och vitlöken i ett par skvättar olivolja tills löken blir glansig.
3] Skär ansjovisen i bitar & lägg i pannan & låt den fräsa med grönsakerna lite snabbt och lätt.
4] Kolla så att pastan är "al dente", sila den, häll pastan i pannan & blanda med ansjovisjoxet.
5] Servera i djup talrik & krydda lite med nymalen svartpeppar & riven parmesanost (valfritt).

Ska prova, kommer upp med en bild senare kanske på resultatet
Citera
2010-04-25, 19:48
Medlem
Shiiiits avatar
Slängde ihop en riktigt god pasta gratäng

färdig tomat sås med cremfreich och örter
svarta oliver
majs
paprika
getost
lök
nötfärs

koka ihop allt och gjorde en sås av det
sen varva mad lasange plattor och toppa med ost

blev riktigt fin
Citera
2010-04-27, 10:07
Medlem
Sitter just nu och äter en underbar wok!

ca 700 gram kycklingfilé
4 portioner äggnudlar
500 gram wokgrönsaker (standard med broccoli, morot, majs etc)
1 röd paprika
1 burk matlagningsyoghurt (eller creme fraiche)
1/2 burk mango chutney
1 tesked sambal oelek eller 2 matskedar ajvar relish (använde relish då jag inte orkade dra iväg och köpa sambal)
så mycket curry man vill (jag öser på med massor av Santa Marias extra starka)
lite svartpeppar

God mat, och inte särskilt dyr!
Citera
2010-04-28, 18:51
Medlem
KÖTTBULLAR OCH MJÖLKSTUVADE MAKARONER, med grönt, tex rårivna morötter/äpple och groddar
(det går bra att frysa in det som blir över)

KÖTTBULLAR, 8 portioner

1 kg köttfärs
2 ägg
1 riven normalstor lök
3 dl grädde
4 mindre kokta rivna potatisar
Salt och peppar eftr smak

Blanda ägget, löken, grädden, potatisen och kryddorna innan färsen tillsätts. Smeten skall vara rätt lös (nästan svår att rulla) annars späd på med mer grädde och smaka av så det är lagom med salt och peppar. Stek i smör eller margarin.

MJÖLKSTUVADE MAKARONER, 4 portioner

1 liter mjölk
5 dl okokta makaroner m 7-8 min koktid
1 tsk salt
1 tsk socker
1 knivsudd vitpeppar

Häll mjölken i en tjockbottnad kastrull. Låt koka upp under omrörning, och akta så det inte bränns i botten.

Tillsätt makaronerna salt, socker och peppar.

Rör om tills det kokar upp igen. Koka/sjud makaronerna under omrörning helst hela tiden så är det mindre risk att det bränns i botten.

Mjölken kokar in i makaronerna och det tar lite längre tid än när du kokar i vatten, ca 15-20 minuter.
Citera
2010-04-28, 23:12
Medlem
Valborgshelgens familjemiddag;
KAMMUSSLOR MED PASTA, BACON OCH SPARRIS, 4 portioner (jag gör dubbel sats, 8 portioner)

En fräsch och spännande blandning av kött och fisk. Rätten är enkel att laga men smakar mycket.
När man steker färsk sparris i olivolja får den en mycket fin smak, närmast lite nötaktig.

300-400 g färsk pasta (gärna grön spenat- tagliatelle)
12 kammusslor
4 tunna skivor bacon
200 g sparris
saft av 1- 1 1/2 lime
4 msk olivolja
1 liten knippa dill
salt och peppar efter smak

Koka pasta i en rymlig kastrull med kokande lättsaltat vatten. Låt den koka 3-4 minuter, beroende på hur färsk den är.

Hetta upp lite olja i en stekpanna. Skär baconet i tunna strimlor och fräs tills det fått färg. Ta upp baconet ur pannan och stek kammusslorna i 3 minuter i fettet. Ta upp dem och håll dem varma.

Fräs den rensade sparrisen, skuren i bitar, i 2-3 minuter.

Lägg tillbaka baconet och kammusslorna i pannan och smaka av med limesaft, salt och peppar. Vänd ner blandningen i den nykokta pastan tillsammans med dillen som rivits i mindre bitar.

Servera rätten rykande varm.

(Det går även bra med; torr pasta om man inte har färsk, och frusen sparris och frusen dill)

Till efterrätt gör jag och mitt barnbarn (som tycker att det är väldigt roligt att baka tårtor, att hälla, blanda och inte minst att köra elvispen och garnera!) hembakad gräddtårta med ett lager fyllning av mosade bananer + vispgrädde, och ett lager fyllning med ekologisk vildhallonsylt, garnering halverade röda vindruvor lite regnbågsströssel och blå pyntgelé.

LÄTT SOCKERKAKA TILL TÅRTBOTTEN;
Rund slät form ca 2 liter (jag har en med löstagbar kant, med ett spänne som man knäpper loss, som jag tycker är praktisk). Ugnstemperatur 175 grader

4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver

Potatismjölet gör kakan extra lätt och porös.
Sätt på ugnen. Smörj och bröa formen. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och rör försiktigt ner det i smeten. Häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 minuter. Låt kakan svalna något innan den stjälps upp, och skärs i tre lager med en lång brödkniv. (Jag köper alltid en liten flaska sockerdricka och stänker lite på tårtbottnen för att safta upp den. Det behövs bara lite sockerdricka för att tårtan ska bli väldigt saftig och god, inte alls mycket ur flaskan. Man lägger ett tårtbottenlager i taget på tårtfatet och stänker på lite sockerdricka på ett lager i taget innan man brer på fyllningen. Det tredje och sista lagret, den översta delen stänker jag bara pyttelite sockerdricka på, den måste hanteras varsamt så den inte går sönder när man lägger på den sist, högst upp på tårtan. Om man har en ren blomspruta går det alldeles utmärkt att fylla den med sockerdricka och använda den till att spruta sockerdrickan på tårtan, det tycker mitt barnbarn är kul att göra.)
Senast redigerad av tankar 2010-04-28 kl. 23:30.
Citera
2010-04-30, 01:33
Medlem
-Kniffel-s avatar
Kommer bli att grilla imorgon, men jag är så less på våran vanliga grillning som består av någon bit kött(marinerat i soja, bbq-sås, grillkrydda -- det som finns till hands), klyftpotatis och bearnaisesås-sås. Ibland varierar vi med rotfrukter i ugn, hasselback eller strips. Eller gör lite tsatsiki eller halloumi.

Men det känns fortfarande väldigt trist - någon som har tips på att göra det hela roligare/godare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in