Valborgshelgens familjemiddag;
KAMMUSSLOR MED PASTA, BACON OCH SPARRIS, 4 portioner (jag gör dubbel sats, 8 portioner)
En fräsch och spännande blandning av kött och fisk. Rätten är enkel att laga men smakar mycket.
När man steker färsk sparris i olivolja får den en mycket fin smak, närmast lite nötaktig.
300-400 g färsk pasta (gärna grön spenat- tagliatelle)
12 kammusslor
4 tunna skivor bacon
200 g sparris
saft av 1- 1 1/2 lime
4 msk olivolja
1 liten knippa dill
salt och peppar efter smak
Koka pasta i en rymlig kastrull med kokande lättsaltat vatten. Låt den koka 3-4 minuter, beroende på hur färsk den är.
Hetta upp lite olja i en stekpanna. Skär baconet i tunna strimlor och fräs tills det fått färg. Ta upp baconet ur pannan och stek kammusslorna i 3 minuter i fettet. Ta upp dem och håll dem varma.
Fräs den rensade sparrisen, skuren i bitar, i 2-3 minuter.
Lägg tillbaka baconet och kammusslorna i pannan och smaka av med limesaft, salt och peppar. Vänd ner blandningen i den nykokta pastan tillsammans med dillen som rivits i mindre bitar.
Servera rätten rykande varm.
(Det går även bra med; torr pasta om man inte har färsk, och frusen sparris och frusen dill)
Till efterrätt gör jag och mitt barnbarn

(som tycker att det är väldigt roligt att baka tårtor, att hälla, blanda och inte minst att köra elvispen och garnera!) hembakad gräddtårta med ett lager fyllning av mosade bananer + vispgrädde, och ett lager fyllning med ekologisk vildhallonsylt, garnering halverade röda vindruvor lite regnbågsströssel och blå pyntgelé.
LÄTT SOCKERKAKA TILL TÅRTBOTTEN;
Rund slät form ca 2 liter (jag har en med löstagbar kant, med ett spänne som man knäpper loss, som jag tycker är praktisk). Ugnstemperatur 175 grader
4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
Potatismjölet gör kakan extra lätt och porös.
Sätt på ugnen. Smörj och bröa formen. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och rör försiktigt ner det i smeten. Häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 minuter. Låt kakan svalna något innan den stjälps upp, och skärs i tre lager med en lång brödkniv. (Jag köper alltid en liten flaska sockerdricka och stänker lite på tårtbottnen för att safta upp den. Det behövs bara lite sockerdricka för att tårtan ska bli väldigt saftig och god, inte alls mycket ur flaskan. Man lägger ett tårtbottenlager i taget på tårtfatet och stänker på lite sockerdricka på ett lager i taget innan man brer på fyllningen. Det tredje och sista lagret, den översta delen stänker jag bara pyttelite sockerdricka på, den måste hanteras varsamt så den inte går sönder när man lägger på den sist, högst upp på tårtan. Om man har en ren blomspruta går det alldeles utmärkt att fylla den med sockerdricka och använda den till att spruta sockerdrickan på tårtan, det tycker mitt barnbarn är kul att göra.)