• 4
  • 5
2007-11-26, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Stridsvagn på P18 har lyckats med några makabra vådaskott. Bland annat med pilprojektil som går x antal mil.

Och i vaktkuren så sköt en kille den andra i foten under lek vid vapenvård med pistol. Tack vare felaktig patron ur av VPL vaktchef. Det också vid P18. 96/97 nångång.
Citera
2007-11-26, 15:24
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Nu var jag inte med själv, men har hört denna berättas av någon som var med så lite sanning kanske det ligger i storyn.

På en skjutövning brände en värnpliktig av ett vådaskott som som tur var bara gick upp i himlen.
Löjtnanten (flottan) som var skjutledare blev jäkligt spak dock och det tisslades och tasslades om hur han egentligen skött sin uppgift.
Goda vänner och kollegor bestämde sig för att 'busa' lite.
De ringer upp kaptenen och ungefär detta samtal utspelas.

*ring ring*
-: Göranson (påhittat namn)
-: Är det Löjtnant Göransson?
-: Ja, det är det.
-: Bra, mitt namn är Major Höglund (också påhittat namn) på Försvarsstaben X (ngn spännande avdelning)
Jag ringer angående vådaskott i måndags på övningsområdet X.
Hade ni iaktagit paragraf 23 i Marinens skjutreglemente?
-: Ehh. Vaa? Näe den vet jag inget om? *osäkert tonfall*
-: Dessutom är ni som skjutledare ansvarig för rapport till mig om det inträffade. Ligg dock lågt med den tills vidare innan jag skaffat mig mer uppgifter om incidenten.

Nu var den unge löjtnanten än mer spak.

Samtalet hade naturligtvis spelats in på band och den stammande flottisten gjorde ingen direkt starkt intryck.

På kvällen efter god middag med vin, konjak och grogg hade han fått nya krafter.
'Kamraterna' förde in samtalet på skjutningen när Löjnant Göranson sken upp.
-: "Ja det ringde nån jäkel från Försvarsstaben idag men jag satte honom på plats ordentligt!!"
-: Jasså, *spelar upp bandet med den stammande löjtnanten*

Ett ganska kul 'bus' om jag får säga min mening.

/VV
Citera
2007-12-02, 00:25
Medlem
Jo11e: angående jägarn som sköt den andre så stämmer det inte. Det var 1 bevakningssoldat som sköt en annan bevakningssoldat, detta hände nere i vakten på AJB, han lekte tydligen med vapnet på nåt sätt i tvrummet, drog av ett vådaskott som gick igenom en vägg och in i själva vaktlokalen och träffade en kamrat i halsen, han överlevde dock som tur var.

Verkar som att dom haft ute skarpladdade ak5or i tjänsten, ligger själv inne som bevakning på ajb nu, och det verkar som att dom helt har ändrat på vapenrutinerna efter den händelsen för vi har inte ute vapnen på det sättet, känns skönt på nåt sätt, så att just det inte kan upprepas. Kulhålet i väggen fanns tydligen kvar i ett år innan dom renoverade, inte speciellt kul påminnelse enligt min gamla sergeant tillhörde nästa pluton i vakten.
Citera
2007-12-02, 00:49
Medlem
Har vi en kung som är halvidiot är det väl bara logiskt att vi har värnpliktiga som inte borde komma nära ett skjutvapen!!
Citera
2007-12-02, 00:51
Medlem
Har vi en kung som inte igentligen har meriter för att vara kung ,så är det väl logiskt att vi har värnpliktiga som inte borde ha skjutvapen eller vakta kungen som inte borde vara kung!!!!!!!!!!!!
Citera
2023-01-23, 14:55
Medlem
Scaevolas avatar
Nu kan jag inte hänvisa till källa eller liknande, antingen läste jag det här eller på SoldF.
Anyhow.

På ett regemente någonstans i mellansverige sker det drillning med Grk på kaserngården där det skjuts med sk. Abborrar (projektiler som er ut som vanliga granater, men med den lilla skillnaden att dom är uppborrade med ett hål i sig. Detta gör att en abborre flyger max 10 m, istället för de sedvanliga 2500 m (eller vad det nu är för avstånd dom landar på))

En beväring tänker då att det borde bli lite mera tjoff i granaten om man fyller den med sand.
Så sagt och gjort, han skrapar ihop en liten sandhög och fyller en abborre med den mängd som behövs.
Laddar, släpper i och sedan kommer frågan: Var tog den vägen?

I stadens utkant så slår det ner en abborre i en villaträdgård en stund senare...
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback