Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-12-04, 05:00
  #37
Medlem
Dr. Wankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Men undra vem som har dragit till med det värsta vådaskottet i svensk militärhistoria?
I Örebro på den tiden I3 var i bruk råkade de ju avfyra en haubits-granat ute på kaserngården, den flög över hela stan och landade vid eller på en cykelbro. Ingen kom till skada som tur var.

Är det nån som har mer info om detta?
Citera
2006-12-04, 06:38
  #38
Medlem
Ja just det, minns nu något jag såg på TV för ett par år sedan i en intervju. Lasse Åberg gjorde lumpen som grk-man. Hans gäng lyckades med bedriften att skjuta en granat åt fel håll. Denna landade i sandlådan hos ett dagis. Lyckligtvis var den dock av typen som inte exploderar. Minns jag inte fel så var det intervjuaren som frågade, och inget han själv berättade.
Citera
2006-12-04, 15:56
  #39
Medlem
Dr. Wankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Ja just det, minns nu något jag såg på TV för ett par år sedan i en intervju. Lasse Åberg gjorde lumpen som grk-man. Hans gäng lyckades med bedriften att skjuta en granat åt fel håll. Denna landade i sandlådan hos ett dagis. Lyckligtvis var den dock av typen som inte exploderar. Minns jag inte fel så var det intervjuaren som frågade, och inget han själv berättade.
Det ska även ha avfyrats en skarp haubits-granat från kaserngården, men jag börjar misstänka att detta är en skröna eller en överdrift av grk-historian.
Citera
2006-12-04, 19:11
  #40
Medlem
Karbonats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wankenstein
I Örebro på den tiden I3 var i bruk råkade de ju avfyra en haubits-granat ute på kaserngården, den flög över hela stan och landade vid eller på en cykelbro. Ingen kom till skada som tur var.

Är det nån som har mer info om detta?
På I3 fanns knappast några haubitsar, däremot granatkastare.
Man lyckades också skjuta iväg en 12 cm sprängvinggranat från kasernområdet. Den slog ner i närheten av en bensinmack vid bostadsområdet Brickebacken. Som jag minns det knäcktes benet på han som utlöste skottet, men förutom honom kom ingen människa till skada. Man hade varit på skarpskjutning med granatkastarna och skulle göra vapenvård hemma på kaserngården. En beväring ryckte i avfyringslinan utan att först kontrollera att vapnet var oladdat. Början eller mitten av 80-talet tror jag det var.

Däremot skedde det en vådaskjutning med en haubits på Skillingaryds skjutfält någon gång sent 70-tal. Pjäsen var riktad åt fel håll och granaten slog ner mitt på E4:n. Ingen skadad.
Citera
2006-12-04, 21:19
  #41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Ja jäklar, det hade jag glömt bort totalt. Var tvungen att kolla upp det på nätet för att friska upp minnet. Öva laddning inomhus och dra av en granat IGENOM en kock är ett snäpp värre än att skjuta sitt befäl i baken.

Jag var tyvärr där och såg eländet. Kunde ha blivit betydligt värre då det var en skarp rökgranat som tur nog aldrig briserade för att armeringsavståndet är 30m.
Citera
2006-12-04, 21:37
  #42
Medlem
Jo11es avatar
Det var väll nån jägare som skött en polare i huvudet förra vintern i arvidsjaur? Inte så jävla populärt kan jag tänka mig...
Citera
2006-12-04, 21:53
  #43
Medlem
Googlade lite på finska sidor bara för att se om jag kunde ge lite perspektiv på det hela. Det händer ju olyckor även där. Lite snabbt:

Mellan åren 1983 till 1993 skadades 293 personer i den finska försvarsmakten enbart av spräng- och splitterskador. Skottskador ej inräknade, som det fanns dussintals av under perioden. Under perioden gjorde cirka 300 000 finländare lumpen, varav skadeprocenten blir ungefär 0.08% av de värnpliktiga.

Är den skadeprocenten högre eller lägre än i Sverige?
Citera
2006-12-05, 04:11
  #44
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Googlade lite på finska sidor bara för att se om jag kunde ge lite perspektiv på det hela. Det händer ju olyckor även där. Lite snabbt:

Mellan åren 1983 till 1993 skadades 293 personer i den finska försvarsmakten enbart av spräng- och splitterskador. Skottskador ej inräknade, som det fanns dussintals av under perioden. Under perioden gjorde cirka 300 000 finländare lumpen, varav skadeprocenten blir ungefär 0.08% av de värnpliktiga.

Är den skadeprocenten högre eller lägre än i Sverige?
Jag skulle nog tro att den svenska skadeprocenten för den typen av olyckor under samma tidsperiod ligger på 10%, högt räknat, av de siffror du uppger. Jag tror att fler svenska vpl skadats i trafikolyckor etc än olycksfall där vapen eller sprängmedel varit inblandade.
Citera
2006-12-05, 05:52
  #45
Medlem
Dr. Wankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karbonat
På I3 fanns knappast några haubitsar, däremot granatkastare.
Man lyckades också skjuta iväg en 12 cm sprängvinggranat från kasernområdet. Den slog ner i närheten av en bensinmack vid bostadsområdet Brickebacken. Som jag minns det knäcktes benet på han som utlöste skottet, men förutom honom kom ingen människa till skada. Man hade varit på skarpskjutning med granatkastarna och skulle göra vapenvård hemma på kaserngården. En beväring ryckte i avfyringslinan utan att först kontrollera att vapnet var oladdat. Början eller mitten av 80-talet tror jag det var.
Den händelsen är det som jag har hört en lite annorlunda version av, men jag känner igen Brickebacken och att det var väldigt nära en bensinmack.
Citera
2006-12-08, 19:01
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Befälen på drottningholm när det skedde är riktiga idioter, en gammal gubbe utan koll överhuvudtaget och en fänrik med mindrevärdeskomplex(han måste hitta nåt att anmärka på vpl i alla andra plutoner för att känna att hans pluton är bäst, hans pluton kallades för avbytarbänken av dom andra befälen). Stod själv på stockholm slott när det hände, kommentarerna smattrade som en ksp med övervridet gasläge mot drottningsholmsgänget när vi träffade dom nästa gång

Skall inte vara sån - men eran "grupp" kan nog se sin framtid i Samhalls fikarum på tredjevåningen!
Era befäl ska vi ej gå in på - vill inte skämma ut Marinen mer än vad EN person åstakommit med!
Citera
2006-12-08, 21:37
  #47
Medlem
Sorken1981s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Jag skulle nog tro att den svenska skadeprocenten för den typen av olyckor under samma tidsperiod ligger på 10%, högt räknat, av de siffror du uppger. Jag tror att fler svenska vpl skadats i trafikolyckor etc än olycksfall där vapen eller sprängmedel varit inblandade.

Jag tvivlar starkt på att 10% av de svenska värnpliktiga 83-93 skadats av spräng och splitterskador.

För att komma up i 10% skadade lär man behöva ta med saker som skräp i ögat och nageltrång. Jag har för mig att jag hört att de vanligaste skadorna i försvaret är idrottsrelaterade.
Citera
2007-11-25, 05:33
  #48
Medlem
-benito-s avatar
Stridsvagn på P18 har lyckats med några makabra vådaskott. Bland annat med pilprojektil som går x antal mil.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback