Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-07, 21:02
  #301
Medlem
mrkissemisss avatar
om skärmen har dvi kan du ju bara köpa dig en HDMI->DVI
Citera
2011-04-07, 21:22
  #302
Medlem
Bagghufvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpi
Vad heter den kabeln?

Jag har den äldre Xboxen utan HDMI, men de har alla varianter.
Citera
2011-04-07, 23:52
  #303
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpi
Tjenare idag när jag satt på fysiken så började jag tänka på hur kul det var att leka med mitt xbox för nått år sen,fast jag kom på att jag har ingen tv ( Bor hemma och kan inte använda den tv:n )

Och då tänkte jag,kan man köpa någon kabel så man kan koppla xbox:et till datorskärmen ist för tv?

Skulle vara väldigt skönt om det nu var så


Det finns några sätt att göra det. Det enklaste är väl att använda en komponent -> VGA-converter, men en sådan är inte helt gratis, och jag vet inte riktigt hur bra den fungerar. Men det bör funka med samtliga versioner av Xbox.

Själv har jag byggt en VGA-kabel till min Xbox. Det trista här är att du måste ha en box av hårdvarurevision 1.5 eller äldre, det funkar inte med TV-encodern i 1.6rna. Allra bäst är en 1.0 eller 1.1, som har 1MB TSOP, som du kan ha delad i 512 eller 256kB-segment, ha flera biosar flashade på den, och välja vilken du vill boota med en switch (jag har själv en 1.1:a). Kan ju vara trevligt att ha både en VGA-bios och en vanlig BIOS. Det är dock ingen jättepryl att flasha en ny BIOS om du vill byta om du skulle råka ha en nyare box än 1.1, det är bara att du lämnar bryggningarna du gör på moderkortet för att göra TSOP skrivbar kvar, så är det bara en fråga om att välja BIOS-image i EvoX och flasha.

Det är lite fippel med det här, och det är inget jag rekommenderar någon som är totalnybörjare på sånthär att göra. Lödöarna du måste brygga är minimalt små, så det gäller att du kan hantera en lödkolv och att du är säker på handen.

Ett annat alternativ som kan funka (jag har aldrig fått det att lira själv) är att plocka hem Frosythesnowman's VGA-bootskiva, den finns på xbins. Det är nån slags "temporär softmod" eller vad man ska kalla det, som kör VGA-biosen efter boot. Själv föredrar jag att göra sånthär på riktigt, men det kan ju vara användbart att testa med i alla fall.

Identifiera Xbox-revision: http://www.xbox-scene.com/versions.php

En del matnyttigt om TSOP-flashning: http://www.xbox-scene.com/xbox-tutor...hp?p=14|22|#22

Här har du en guide för hur du bygger kabeln, komplett med komponentlista. Du kan köpa allt du behöver från Elfa: http://xboxvgatutorial.host.sk/

Jag använde en liten apparatlåda jag köpte från Elfa istället för att bygga den där hiskeliga kånkarongen av eltejp och en bracket snodd från ett grafikkort som föreslås i guiden. Mycket snyggare, och ytterligare en fördel är att du kan ha komponenterna i den istället för att bygga in dem i själva connectorn mot Xboxen. I apparatlådan satte jag RCA-connectors för ljudet, och en VGA-connector jag snodde från ett tämligen modernt grafikkort på vilket denna är kopplad till kortet via en sladd, för att den ska kunna tas bort om man vill använda en lågprofilbracket. Så på det hela taget är det connectorn mot Xboxen, 15 cm sladd, och sedan en liten låda på cirka 4x8x2 cm, med VGA-connector och RCA-honor för ljudet.
Citera
2012-09-29, 16:06
  #304
Medlem
zmees avatar
tjäna, har ett chippat xbox som jag drog fram från vinden för några dagar sen och har letat runt efter sidor där man kan kan ladda ner lite gamla spel men har tyvärr inte hittat nåt. Någon som vet nån sida?
Citera
2012-09-29, 19:48
  #305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zmee
tjäna, har ett chippat xbox som jag drog fram från vinden för några dagar sen och har letat runt efter sidor där man kan kan ladda ner lite gamla spel men har tyvärr inte hittat nåt. Någon som vet nån sida?

Du har http://theisozone.com/
Går ladda ner spel gratis, men servern är seg och ostabil. Servern som medlemmar som betalar är betydligt snabbare och stabilare. Dessutom kostar den inte mycket och på en månad borde du hinna ta hem massa spel du vill ha.
Citera
2012-09-30, 03:41
  #306
Medlem
zmees avatar
ska prova sidan, tack för svar!
Citera
2015-01-06, 10:31
  #307
Medlem
Gosifs avatar
Nån som har tips hur jag kan använda original nes/snes-kontroller till mitt chippade xbox?

Är det någon här inne som har testat den här adaptern?

http://www.brunofreitas.com/node/41
__________________
Senast redigerad av Gosif 2015-01-06 kl. 10:35.
Citera
2015-06-09, 15:15
  #308
Medlem
fallenlucks avatar
Hej jag har ett xecuter 2.6 ce xbox chip som verkar inte fungera riktigt, det sitter som sagt tre switchar under fronten av mitt xbox (det första xboxet). Meningen är att det ska starta upp så jag kan spela mina chippade spel men när jag drar igång chipet och startar xboxet så är det bara svart, men om jag stänger av det så kommer jag in på xboxet men det går inte att spela dom brända spelen.

någon som har någon aning om vad det kan vara för fel?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback