Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-27, 20:48
  #145
Medlem
pantamera12s avatar
Så jävla bra film!

Första gången jag såg den tänkte jag bara meh! Men några år senare kollade jag om den och fattade då att det är en av 2000-talets bästa film.

Specialeffekterna är ju så grymma

Citera
2011-07-17, 03:20
  #146
Medlem
Knutbollens avatar
Jag måste lägga min röst på den här filmen som en av 2000-talets bästa filmer. Otroligt bra och ännu bättre blir den när skriptet baseras på en historisk händelse. Mycket bra kvalité när man ser den på Blu-ray vilket ger en kalla kårar.. Kändes faktiskt några gånger som att mördaren var ute efter mig. Mycket bra film rekommenderar den verkligen!
Citera
2012-04-28, 21:42
  #147
Medlem
BizzareAdvokado1989s avatar
Skitbra film som jag tyvärr tror många missade eller avstod ifrån att se för att den är över 2h. Nu vet jag inte om det bara var jag men jag tappade verkligen bort mig ibland när man blev pumpad med information, det blev så mycket på en gång och jag önskade att de hade gjort filmen ännu längre :/

Citera
2012-04-29, 23:01
  #148
Medlem
Kloges avatar
Väldigt bra film men tänkte ni på de digitala effekterna? Inte jag iaf.
För att få miljön så tidstypisk som möjligt så dataanimerade man så att det skulle se ut precis som på början på 70 talet

http://www.youtube.com/watch?v=KqnY9pslN9Q
Citera
2013-02-03, 16:48
  #149
Medlem
Kenny Kuks avatar
Jag såg den här filmen redan 2007 och tyckte då inte om den speciellt mycket, förmodligen klarade jag inte av det låga tempot och hade svårt att förstå allt som sades då jag inte hade några undertexter.

Igår fick jag för mig att se filmen igen och uppptäckte nu denna film på riktigt! Varje scen är fantastiskt välgjord och detaljerad, fullkomligt fulländade in i varje detalj. Varje scen är ett mästerverk i sin egen rätt. Sen att filmens story får en att börja fundera och leka detektiv gör inte det hela sämre. Jag är redan sugen på att se hela filmen igen. Känns som om det krävs många omtittningar för att insupa alla detaljer.

Min favoritscen just nu är när de förhör Arthur Leigh Allen på fabriken och bakgrundsdunket skapar en skön stämning, som hjärtslag. Även alla andra "industriella" bakgrundsljud i scenen som förstärker känslan av något kusligt och spännande gör det hela grymt fantastiskt. Mästerligt att få till den känslan genom att använda "naturliga" ljud på det sättet.

10/10
__________________
Senast redigerad av Kenny Kuk 2013-02-03 kl. 16:55.
Citera
2013-02-03, 18:50
  #150
Medlem
Det är ju lite av David Finchers niche att arbeta med mörka teman, miljöer och "motifs". Cinematografiskt yttrar sig detta i mörka linser i kameran, vilket ger mörkare bilder (typ film-noir). Samma bildspråk i Seven, GWDT, Fight Club. En annan grej som utmärker Zodiak är långa tagningar utan klipp - typ introscenen. Han utnyttjar också speciella kameravinklar: bird's eye, long shot, mid shot, head shot osv. Ljudet får icke glömmas; i Zodiak är det avsaknaden av diegetisk musik som gör den intressant. Typ scenen med paret vid Lake Berryessa där den nakna skildringen skapar en otäck stämning. Så avskalat och naturalistiskt.

Ett tips, läs boken av Robert Graysmith: "Zodiak".

Visste ni att filmen "Dirty Harry" är baserad på detta fall?

Lite kuriosa: Mördaren citerade Gilbert & Sullivan's Mikado flera gånger i breven till polisen. Och den spelades endast ett par kvarter från den "crime scene" där Paul Stine - taxichaufören - hittades.
Citera
2013-02-03, 23:00
  #151
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Jag såg den här filmen redan 2007 och tyckte då inte om den speciellt mycket, förmodligen klarade jag inte av det låga tempot och hade svårt att förstå allt som sades då jag inte hade några undertexter.

Igår fick jag för mig att se filmen igen och uppptäckte nu denna film på riktigt! Varje scen är fantastiskt välgjord och detaljerad, fullkomligt fulländade in i varje detalj. Varje scen är ett mästerverk i sin egen rätt. Sen att filmens story får en att börja fundera och leka detektiv gör inte det hela sämre. Jag är redan sugen på att se hela filmen igen. Känns som om det krävs många omtittningar för att insupa alla detaljer.

Min favoritscen just nu är när de förhör Arthur Leigh Allen på fabriken och bakgrundsdunket skapar en skön stämning, som hjärtslag. Även alla andra "industriella" bakgrundsljud i scenen som förstärker känslan av något kusligt och spännande gör det hela grymt fantastiskt. Mästerligt att få till den känslan genom att använda "naturliga" ljud på det sättet.

10/10

Håller med, detta är en av mina favoritfilmer. Såg den i en nästan tom biograf 2007 och det är mitt hittills bästa biobesök. Köpte sedan dvdn när den kom och såg om den säkert 10-15 gånger innan jag ledsna. Nu för tiden sätter jag på den om jag har svårt att somna, brukar aldrig ta mig förbi scenerna på tidningskontoret där Graysmith jobbar. Skönt att somna in i filmens "smootha" tempo och stil.

En film som på något sätt påminde mig om Zodiac är "Tenderness" med bl.a Russel Crowe. Liknande tempo och känsla även om den inte riktigt kan matcha Zodiac så rekommenderar jag att man kollar in den om man verkligen gillade Z. Har i och för sig bara sett den filmen en gång och ska försöka få tag i den snart för att se om den håller för lite slitage.
Citera
2013-02-04, 00:50
  #152
Avstängd
PieterBruegels avatar
Memories of Murder är betydligt bättre och en film som Zodiac har inspirerats av. Då pratar jag inte om själva historien irl utan själva filmandet.
Citera
2013-02-04, 16:21
  #153
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Memories of Murder är betydligt bättre och en film som Zodiac har inspirerats av. Då pratar jag inte om själva historien irl utan själva filmandet.

Memories of Murder är en väldigt bra film men inte kan man väl påstå att filmen Zodiac inspirerats av MoM? Filmen Zodiac är ju helt baserad på verkliga händelser som presenteras i spelmfilmsformat.
Däremot är Memories of Murder inspirerade av samma händelser dvs. Zodiacmorden, kanske var det du menade?
Citera
2013-02-04, 17:04
  #154
Avstängd
PieterBruegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Memories of Murder är en väldigt bra film men inte kan man väl påstå att filmen Zodiac inspirerats av MoM? Filmen Zodiac är ju helt baserad på verkliga händelser som presenteras i spelmfilmsformat.
Däremot är Memories of Murder inspirerade av samma händelser dvs. Zodiacmorden, kanske var det du menade?

Jag pratar inte om de verkliga historierna utan upplägget i respektive film. Memories of murder bygger ju på det som hände i Korea på 80-talet
Citera
2017-06-12, 19:19
  #155
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Jag såg den här filmen redan 2007 och tyckte då inte om den speciellt mycket, förmodligen klarade jag inte av det låga tempot och hade svårt att förstå allt som sades då jag inte hade några undertexter.

Igår fick jag för mig att se filmen igen och uppptäckte nu denna film på riktigt! Varje scen är fantastiskt välgjord och detaljerad, fullkomligt fulländade in i varje detalj. Varje scen är ett mästerverk i sin egen rätt. Sen att filmens story får en att börja fundera och leka detektiv gör inte det hela sämre. Jag är redan sugen på att se hela filmen igen. Känns som om det krävs många omtittningar för att insupa alla detaljer.

Min favoritscen just nu är när de förhör Arthur Leigh Allen på fabriken och bakgrundsdunket skapar en skön stämning, som hjärtslag. Även alla andra "industriella" bakgrundsljud i scenen som förstärker känslan av något kusligt och spännande gör det hela grymt fantastiskt. Mästerligt att få till den känslan genom att använda "naturliga" ljud på det sättet.

10/10

Denna film växer för var gång jag ser den, första gången kan jag inte minnas att jag va så väldigt förtjust i den men har som sagt återkommit till den ett flertal gånger och börjar inse att den är väldigt bra.

Speciellt Mark Ruffalo gör en solid insats.
Citera
2017-10-13, 19:06
  #156
Medlem
santacls avatar
Tips för alla fans som gillar Zodiac

Nu på Netflix

(FB) "Mindhunter" - David Fincher (Netflix 2017)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback