• 1
  • 2
2006-11-23, 09:47
Medlem
Ckolons avatar
Alla ni som är uppväxt i en stad hela livet, och sedan flyttat till en annan stad, helt "ensam" om man säger så pga stuider el jobb, eller rent ut av för att få omväxling;

Nu tänker jag främst hur det kändes att komma till en okänd stad där man inte
har några vänner, kontakter eller något alls. Allt är hemma i staden man växte upp i. Hur har ni hanterat det? Gick det fort för er att skaffa nya vänner? Hur kändes det att vara ensam i månader, gå ut på krogen etc? Började ni träffa folk snabbt och lärde er staden?

Eftersom jag troligtvis flyttar från min uppväxt stad inom 1-2år så är jag nyfiken på allt det hära hur det gått för er, det är både negativt och positivt på samma sätt, man får träffa helt nya människor, göra ett helt nytt intryck hur man vill folk ska se på en, men å andra sidan kan de ju va jäkligt ensamt att inte ha någon att snacka med, gå ut med, eller bara göra något allmänt kul.

Så man har både Ångest men samtidigt Mycket nytt framför sig
Citera
2006-11-23, 10:23
Medlem
Don Fadäsos avatar
Det tog lite tid men det hjälpte att jag hade ett intresse - musiken. Genom att gå på konserter och hänga på spelställen lärde jag känna folk. Du får helt enkelt se till att inte vara rädd för att gå ut ensam.

Undvik också att tacka nej om du blir inbjuden till någon. Folk frågar bara ett par gånger sen slutar de fråga.
Citera
2006-11-23, 10:53
Medlem
Tom Bs avatar
Beror på varför man flyttar.
Jag flyttade til en ny stad för att läsa på högskola, kände ingen där först, men det gick fort att skaffa massor av vänner. Givetvis kurskamrater, men även folk man träffade på fester, via föreningslivet eller de man stötte på i studentkorridoren.
Göra roliga saker tillsammans med andra människor är en bra början. Då träffar man raskt andra som har åtminstone ett gemensamt intresse. När jag efter studierna flyttade till Stockholm passade jag på att lära känna andra som också gillar gruppsex
Citera
2006-11-23, 12:01
Medlem
Vädurs avatar
Klubbar och föreningar är en guldgruva när det gäller att träffa nya bekanta i en ny stad. Eller studiecirklar och kurser.
Via föreningarna så träffar du en massa folk, och det är ingen som misstolkar dina avsikter om du börjar prata med andra omkring dig där. Plus att som ny medlem i en förening/klubb så brukar övriga medlemmar vara nyfikna på vem nykomlingen är, och "kolla" om du är vänskapsmaterial eller bara en medlem i föreningen som vem som helst.

Att drälla på krogen -kan- fungera, men jag kan bara dömma efter mig själv hur jag funderar om någon vilt främmande person stegar fram och söker kontakt. ...och den här killen vill egentligen... ? Å andra sidan så har jag träffat många trevliga bekanta på krogen eller på fester, men då oftast genom andra som jag redan känner.
Citera
2006-11-23, 12:47
Medlem
Jag flyttade själv till Frankrike/MontPellier och bodde där i ca 10 månader, vet inte om man kan jämföra en sådan studentstad med så mycket blandade nationaliteter med Sverige men jag hade hursomhelst inga problem med att bygga upp en stor kompiskrets efter bara ca någon månad. Som sagt, gå ut på aktiviteter, koncert, pubben etc och var öppen för alla slags nya relationer.
Lär du känna en så lär du ju automatiskt känna alla hans/hennes kopisar, deras kompisar osv osv.
Citera
2006-11-23, 13:14
Medlem
massivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solen
Jag flyttade själv till Frankrike/MontPellier och bodde där i ca 10 månader, vet inte om man kan jämföra en sådan studentstad med så mycket blandade nationaliteter med Sverige men jag hade hursomhelst inga problem med att bygga upp en stor kompiskrets efter bara ca någon månad. Som sagt, gå ut på aktiviteter, koncert, pubben etc och var öppen för alla slags nya relationer.
Lär du känna en så lär du ju automatiskt känna alla hans/hennes kopisar, deras kompisar osv osv.

Mont pellier är en sjukt fin stad
Citera
2006-11-23, 13:15
Medlem
Bruno_brakares avatar
Jag flyttade från en liten håla till Stockholm.

För mig personligen gick det fort att få en ny social krets privat, träffade nästan per omgående några vännr på företaget jag började jobba för och sen växte umgängeskretsen fort.

Har t.o.m blivit polare med folk via krogen, finns en viss tendens att det kan bli så om man hänger mycket på samma ställe ofta.

Jag började ganska snabbt känna mig hemma i Sthlm men det konstiga är att efter dryga 10år i denna staden säger jag fortfarande att jag ska "åka hem" när jag åker till min uppväxtstad även fast jag känner mig 100% hemma i Sthlm.
Citera
2009-07-09, 01:03
Medlem
berlinlondons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massiv
Mont pellier är en sjukt fin stad

Biensur!

Jag ska snart flytta till Montpellier. Men jag hoppas man kommer kunna träffa gott om franmön ändå?? inte bara dumma studenter som vill prata engelska med en??
Citera
2009-07-09, 07:31
Medlem
Caratacuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom B
Beror på varför man flyttar.
Jag flyttade til en ny stad för att läsa på högskola, kände ingen där först, men det gick fort att skaffa massor av vänner. Givetvis kurskamrater, men även folk man träffade på fester, via föreningslivet eller de man stötte på i studentkorridoren.
Göra roliga saker tillsammans med andra människor är en bra början. Då träffar man raskt andra som har åtminstone ett gemensamt intresse. När jag efter studierna flyttade till Stockholm passade jag på att lära känna andra som också gillar gruppsex
Haha måste bara kommentera det sista; du lärde känna andra som gillade gruppsex. Gick du alltså aktivt runt och sökte efter sådana?

Flyttar själv till hösten men hoppas att nollning och annat kommer att få in mig i livet snabbt, ska du plugga eller börja arbete? Vad för arbete?
Citera
2009-07-10, 12:06
Medlem
errikos avatar
mina tankar om att komma till ett nytt ställe är.. hur får ja de vänner ja vill ha..
kanske låter egotrippat men man vill ju inte ha tråkiga vänner

man kanske hittar vänner på jobbet eller skolan man går på, men jag kanske vill tillhöra en helt annan krets.

så har det blivit där ja bor och är uppväxt nu, jag har gått ifrån mina barndomsvänner för att vara me de ja vill vara me istället
givetvis e ja fortfarande vän me de anda fast vi inte ses...

känns som om det kan bli svårare att "hitta rätt" när man flyttar
Citera
2009-07-10, 12:17
Medlem
McCarthy01s avatar
Om man flyttar

till en ort som ligger långt ifrån hemorten kan det vara lite förvirrande och ovant i början, det är för att man är van vid den mentalitet och jargong som råder i hemorten. Jag själv flyttade från nordöstra Småland till Halland och det var en avsevärd skillnad på folket och mentaliteten kan jag säga, men mest i positiv bemärkelse. Jag upplevde att halläningarna var mycket öppnare och trevligare än de var där jag kom från (Västervik/Gamleby).

Jag tror faktiskt att mentaliteten skiljer sig från stad till stad landet runt så man kan i princip vara beredd på vad som helst. Sen träffar man alltid folk som man kommer lite bättre överens med, dsv folk som är som en själv. Mentaliteten mellan olika städer kan skilja, men det finns samma sorts typer i alla städer. Eller som Cornelis sjunger: "Samma alkoholister här som där".

Det är enbart positivt att röra på sig och flytta till nya ställen. Det gör att man blir flexibel och inte lika fast i en viss jargong. Man lär känna ett större spektrum av människor vilket inte minst utvecklar ens sociala kompetens.

Nej, stanna inte på samma ort eller i samma kommun hela livet. Då blir du bara inskränkt.
Citera
2009-07-10, 12:20
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ckolon
Alla ni som är uppväxt i en stad hela livet, och sedan flyttat till en annan stad, helt "ensam" om man säger så pga stuider el jobb, eller rent ut av för att få omväxling;

Nu tänker jag främst hur det kändes att komma till en okänd stad där man inte
har några vänner, kontakter eller något alls. Allt är hemma i staden man växte upp i. Hur har ni hanterat det? Gick det fort för er att skaffa nya vänner? Hur kändes det att vara ensam i månader, gå ut på krogen etc? Började ni träffa folk snabbt och lärde er staden?

Eftersom jag troligtvis flyttar från min uppväxt stad inom 1-2år så är jag nyfiken på allt det hära hur det gått för er, det är både negativt och positivt på samma sätt, man får träffa helt nya människor, göra ett helt nytt intryck hur man vill folk ska se på en, men å andra sidan kan de ju va jäkligt ensamt att inte ha någon att snacka med, gå ut med, eller bara göra något allmänt kul.

Så man har både Ångest men samtidigt Mycket nytt framför sig

Jag har flyttat 10+ gånger de senaste 15 åren, så jag har väl börjat få igång en process. Internet är en välsignelse! för långt innan du flyttar kan du få koll på hur den nya staden är och var det intressanta finns.

Inför nästa flytt, till en välsignat liten håla, gick jag in på kommunsidan och kollade upp alla registrerade föreningar i kommunen. Ringde sedan till ledarna för de två som var intressanta för mig, och på en halvtimme hade jag fixat sysselsättning två kvällar i veckan samt blivit erbjuden att leda en kurs.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback