Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-11-22, 16:37
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
El(s)a Danielsson tidigare kommunalråd i Åre, lämnar samtliga politiska uppdrag.

Elsa Danielsson väljer också att ta avstånd från det socialdemokratiska partiet.
- Jag är fruktansvärt besviken på partiet. Att man inte bryr sig om vad väljarna tycker, säger hon.
Elsa Danielsson blev med sina 230 personröster den politiker som fick flest röster i Åre kommun. Och trots att hon fick knappt 40 röster fler än Ann-Caren Sätherberg valde partiet och medlemmarna i Åre att rösta fram Sätherberg som oppositionsråd.
När sedan Ann-Marie Andersson, ombudsman vid partidistriktet i länet, under samma medlemsmöte ska ha sagt "det är inte väljarna som bestämmer" hade Danielsson fått nog.
http://op.se/parser.php?level1=2&level2=6&id=725187

Tycker ni att partierna kan strunta i personröster när kommunal/landstings och oppositionsråd utses?
Citera
2006-11-22, 16:39
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
http://op.se/parser.php?level1=2&level2=6&id=725187

Tycker ni att partierna kan strunta i personröster när kommunal/landstings och oppositionsråd utses?
Ja det tycker jag. Men de undergräver samtidigt väljarnas förtroende för dem. Men det är ju s a s their loss.
Citera
2006-11-22, 17:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är...

...utmärkt att sossarna visar var skåpet skall stå och inte bryr sig om vad väljarna tycker. Mer sånt! (Från sossarna.) ( )
Citera
2006-11-22, 23:42
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Ja det tycker jag. Men de undergräver samtidigt väljarnas förtroende för dem. Men det är ju s a s their loss.
Motverkar det inte hela idén med personval?
Citera
2006-11-22, 23:44
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Motverkar det inte hela idén med personval?
Nej, inte om det bara är sossarna som struntar i sina väljare.
Citera
2006-11-22, 23:47
Medlem
Daineas avatar
Det är så den svenska demokratin fungerar: kommunalråd och oppositionsråd utses av partierna, personvalen är bara en möjlighet för väljarna att välja representanter i de folkvalda församlingarna. Sen tyder det absolut på ett misstag från partiet att inte släppa fram en politiker som uppenbarligen är mycket populär, men det påverkar fortfarande inte systemet som sådant.
Citera
2006-11-22, 23:49
Medlem
RedXs avatar
Citatet summerar ganska väl hur politiska partier tänker.
Citera
2006-11-23, 00:25
Medlem
hmm, det är svårt att avgöra... Endast för att hon fick många kryss så kanske det innebär att hon är omtyckt men kanske inte vidare kunnig och klipsk..

Detta ser självfallet inte bra ut för S, men jag tror att de inom partiet vill ha mest duglig på rätt plats iställlet för någon "poster-boy"

Svårt att avgöra det hela utifrån det lilla vi vet. Det ser konstigt ut på ytan men om det skulle grävas lite mer så kanske det kommer upp något som de inom partiet vet om\misstänker Kanske rent av alkoholism eller annat som kan skada dem änmer..
Citera
2006-11-23, 00:32
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schackpjäsen
Svårt att avgöra det hela utifrån det lilla vi vet. Det ser konstigt ut på ytan men om det skulle grävas lite mer så kanske det kommer upp något som de inom partiet vet om\misstänker Kanske rent av alkoholism eller annat som kan skada dem änmer..
Anledningen S-föreningarna i "Åre arbetarekommun" gav var att de vill förnya politiken. Några konstigheter med henne som person har det inte varit. Hon har varit kommunalråd i Åre i två mandatperioder under hennes 12 år som S-ledare i Åre (om jag nu inte kommer ihåg fel).
Citera
2006-11-23, 00:46
Medlem
Citat:
Anledningen S-föreningarna i "Åre arbetarekommun" gav var att de vill förnya politiken. Några konstigheter med henne som person har det inte varit. Hon har varit kommunalråd i Åre i två mandatperioder under hennes 12 år som S-ledare i Åre (om jag nu inte kommer ihåg fel).

Okej, det jag ville påpeka var att det kanske var saker som vi utanför inte visste om.. Men självfallet håller jag med om att det hela låter galet..
Citera
2006-11-23, 12:06
Medlem
ojz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schackpjäsen
men jag tror att de inom partiet vill ha mest duglig på rätt plats iställlet för någon "poster-boy"

Haha oh ja, det låter precis som socialdemokraterna det med sin utnämningspolitik; Den som är bäst kompis får jobbet
Citera
2006-11-23, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...utmärkt att sossarna visar var skåpet skall stå och inte bryr sig om vad väljarna tycker. Mer sånt! (Från sossarna.) ( )

Äkta demokratianda där
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in